0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok nu har det börjat ramla in lite offerter.Alla offert svar kommer att skrivas in i denna postenOffert 1:alt a)IVT PremiumLine X15 68000:-Varmvattenberedare DVB 200 FC 12000:Borrhål 160m 40000:- 160 m hål till 17 kw ... blir över 105w/m nån måste skämta, ska det inte va 2X160m ??Container 6000:-Timarbete 40 Timmar 20000:-Material 15000:-ROT avdrag 24000:-Summa 136000:-alt b)Nibe Fighter 1245 8 kW 63000:- för liten med tanke på din effektredovisning (45000kwh/år)Borrhål 160m 40000:-Container 6000:-Timarbete 40 Timmar 20000:-Material 15000:-ROT avdrag 22000:-Summa 122000:-Garaget:Fujitsu ASYA-09LGC 4,5kW 14000:- kommer aldrig fungera...en ganska svag pump, definitivt till ditt garageInstallation 5000:-ROT avdrag 2000:-Summa 17000:-******************************************
Det är inte säkert att det är för litet. Läs Rolands inlägg om X-15. Personligen gillar jag inte inverterstyrning just nu även om det säkert blir jättebra om några år. Varför är det inte med i offerterna?? du har ju frånluft?? Jag skulle återvunnit genom att värma brinet. Enkelt ,och du får samma vent du är van vid.
När det varit som kallast i vinter (-18*C) så har elpatronen + kompressorn gått mer eller mindre för konstant vilket ju ger knappt 8kWOch Nibe'n ger ju som max 8kW i lev utförande (9kW) så det borde ju räcka till.
Är 6000 kWh med de förutsättningar vi har under jan orimligt?
Ja huset drar otroligt mycket energi, jag uppskattar att vi ligger mellan 25-30000 kWh.
Det i sin tur stämmer inte så bra med energiförlusterna som redovisats för 11 dygn på sidan 1. Där redovisas värmeförluster med 165 kWh/dygn vid medel utetemp om -7°. Det i sin tur ger ett effektbehov 8,4 kW vid DUT -18.
Jag kan väl tycka att 6500kwh i hushåll, är lite lite. Jag gör av med c.a 20000 och jag har VP på 5.5 kw, den drar typ 1,5 kw. El golv i badrum resten hushåll. Datorer och tv ,tvättmaskin och bla bla ,drar mer än man tror.
Citat från: Lexus skrivet 08 februari 2010, 15:01:28Det i sin tur stämmer inte så bra med energiförlusterna som redovisats för 11 dygn på sidan 1. Där redovisas värmeförluster med 165 kWh/dygn vid medel utetemp om -7°. Det i sin tur ger ett effektbehov 8,4 kW vid DUT -18.Hänger inte riktigt med......Om man bara räknar snittet rakt av i min graf så får man ett medelvärde på 134 kWh/dygn vid -8*COm man bara tar de tre kallaste dygnen när tempen var mellan -12-16*C så drog ju Nibe'n ca 160-165kWh/dygn i snitt
Det enklaste måste väl vara att köpa en riktig elmätare, eller två och ansluta dessa mot värmepumpen och garaget.
Köp en riktig Classe ohlsson mätare, du kan köpa den i min webshop för specialpris, ca 300:- dyrare än Classe i sjön, då tror jag du sparar ca 4000kwh/år..
Nya offerter tillkommit på sida 1.När jag nu får in offerterna så tycks ingen av offert lämnarna tagit hänsyn till att jag skall ha ett FTX aggregat på vinden.Det måste ju påverka beräkningarna på något sätt, hur då?Hur räknar man ut förlusterna för ett FTX system och vad kan man dra för slutsatser av resultatet man får?
Verkar ju helt sjukt att ha el där och el i pumpen. Ta en större pump och dra upp rör på vinden i stället. Eller det bästa, skippa ftx och ta bara en frånlufts återvinning.
Okey, ni har en push på golvslinefördelaren. Bra, bra.Se bild nedan på fördelaren, cirkpump mmNej, du ska inte ha 3 cirkpumpar. Om du inte ska ha en tank, så faller en bort naturligt. Ska du ha tank, så skulle jag välja bort pushpumpen till förmån för aktiva termostater och bättre flöde till radiatorerna d.v.s. cirkpumpen på arbetstanken. Vi "fick" inga termostater i rummen utan kan endast styra slingorna med enkla ventilerHar ni 9 st. raddar på övervåningen, så blir jag förvånad att tempen inte räcker till. Speciellt när du har uppvärmd tilluft. Är det raddar med dubbla paneler och konvektorplåtar på en av panelerna, och måtten är 50 x 120, så får du ut en effekt om 2,6 kW vid 40° på framledningen. Bör räcka för komfort, speciellt när du värmer tilluften. Vad jag förstår så har den som dimensionerat raddarna skött sitt jobb. Jo de räcker mer än väl till, men inte med samma framlednings temp som till golvvärmeslingorna!Med u-värde 0,3 w/m²K och 193 m² klimatskal, kräver övervåningen 2,1 kW vid DUT -18°. Då är inte transmissionsvinsten från nedre plan medräknad.Är det R407C i värmepumpen, bör deltaT ligga på 7°-9° d.v.s. skillnaden mellan tempen på framledningen från kondensorn och returtempen. Med så högt delta över golvet orsakar komfortproblem d.v.s. golvet upplevs som kallt beroende på hur golvslingorna är lagda. På din bild kan man se att de är ingjutna på traditionellt sätt (även om jag saknar en slang längst med ytterväggen), vilket då är lämplig med max deltaT 5°, för att golvet inte ska upplevas varm/kall.Om du skaffar FTX men inte ska värma garaget så blir en 7:a överstor, som i sin tur "kräver" en volymtank/arbetstank.Kommer att värma garaget med en enkel L/L vp, blir för kostsamt att gräva 20m kulvert
Jo de räcker mer än väl till, men inte med samma framlednings temp som till golvvärmeslingorna!
Om man antar att bergvärme minskar energibehovet med 2000-2500 kWh/år så skulle jag ha 10-20 års återbetalningstid på den ökade berg vp installationen, vilket talar mot bergvärme.
Kan man öka borrhålets djup för att till viss del kompensera en "liten" pump?
I flera offerter har jag ju fått förslag på 6kW vp, jag tycker kanske att de är lite i minsta laget?Borde jag hellre gå upp ett steg till 8kW för att ligga lite på säkra sidan?
På nibes sida så står det att en 1245 8;a kostar 67.875 kr Och du får köpa en optimum 8 för 57750. Du får en G2 för 64000. Så jag tycker inte att Thermia är dyrare. Med G2 får du dessutom HGW som ger dig VV när den gör värme. Sedan så tycker nog jag i alla fall att dem ligger i topp prestandamässigt med TWS och HGW. Jag vill helst inte blanda mig i den här tråden som du kanske förstår, men ibland måste man
Vem tror du kommer ut och hjälper dig snabbast JAWEN jag eller nätbutiken ja, i vanliga fall då
Sedan tror jag många faktiskt har 21 ºC inomhus och DUT i Stockholmstrakten kanske kommer att sjunka igen efter denna vinter
Kan man på nått sätt manipulera mjukvaran så att man får längre gångtider och färre starter/stopp?