|
Sveriges största forum om värmepumpar!
Missa inte Värmepumpsforums oberoende kostnadsfria Offerttjänst! www.energioffert.se
SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av torbjorn_forsman
[Idag kl. 11:58:24] SV: Nummer skyltsbelysning på släp av HBerggren [Idag kl. 11:48:08] Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av IBKCAD [Idag kl. 09:56:26] SV: Funktion/egenskaper växelventil F1225-8 av Carl N [Idag kl. 08:46:32] SV: Nibe Fighter av Carl N [Idag kl. 08:44:25] SV: S1156 uptime and best practises av Carl N [Idag kl. 08:35:53] SV: Vi som kör elbil av Rickard [Idag kl. 07:55:21] SV: S1156 uptime and best practises av poker [21 juni 2026, 23:13:04] SV: Nibe S1156-18 av poker [21 juni 2026, 23:05:32] Funktion/egenskaper växelventil F1225-8 av makeba [21 juni 2026, 17:17:53] Nibe Fighter av Tibicinate [21 juni 2026, 07:50:43] SV: Vi som kör elbil av Börje__ [21 juni 2026, 03:51:06] SV: Vi som kör elbil av Rdx [21 juni 2026, 00:17:54] SV: Vi som kör elbil av Börje__ [20 juni 2026, 20:02:00] SV: Vilken vedpanna? av torbjorn_forsman [20 juni 2026, 19:41:50] SV: Kyler dåligt av torbjorn_forsman [20 juni 2026, 19:26:50] SV: Vi som kör elbil av rocas [20 juni 2026, 18:35:59] SV: Vi som kör elbil av Börje__ [20 juni 2026, 17:41:29] SV: Vi som kör elbil av Mike [20 juni 2026, 15:03:53] SV: Vi som kör elbil av Smurfen. [20 juni 2026, 14:20:44] Kyler dåligt av horsemen [20 juni 2026, 14:07:36] SV: Vi som kör elbil av Mike [20 juni 2026, 11:29:19] SV: Vi som kör elbil av BiggerDigger [20 juni 2026, 11:25:52] SV: Vi som kör elbil av Mike [20 juni 2026, 11:20:03] SV: Vi som kör elbil av Rickard [20 juni 2026, 10:55:55] SV: Vi som kör elbil av BiggerDigger [20 juni 2026, 10:44:54] SV: Vi som kör elbil av Rickard [20 juni 2026, 10:16:02] SV: Vilken vedpanna? av BiggerDigger [20 juni 2026, 09:38:12] Vilken vedpanna? av forest. [19 juni 2026, 23:59:59] SV: Vi som kör elbil av Börje__ [19 juni 2026, 22:17:32] Idag kl. 09:56:26 av IBKCAD | Views: 44 | Comments: 1
Fick min luft-vattenvärmepump utbytt till en ny i mars. Efter problem med tidpunkten för produktion av varmvatten som varken installatören eller generalagenten fått bukt med kopplades tillverkaren in som åtgärdade felet (parameter). Det leverantören däremot upptäckte var att elinstallationen inte är utförd enligt deras installationsmanual. Innerdelen ska ha två separata trefasgrupper. Som det är nu är en inkopplad till FJB för innedelen och sedan är det byglat över till JFB för utedelen. Det leverantören pekade på var att om det tex blir kortslutning i värmekabeln till dräneringen skulle det kunna lösa ut JFB även för innedelen och det blir inte bra om det är mitt i vintern och vi är på långsemester. Vidare är det fel typ av kabel mellan inner och ytterdel. Den är dessutom skarvad med wago i innerdelen, troligtvis för att de tagit till för lite vid installationen. Jag tog upp detta men installatören i samband med att det andra ”felet” löst sig. Men att tillverkarens åsikt verkade han avfärda rätt fort. Jag behöver sätta ner foten och få det åtgärdat. Installatören var initialt hemma och tittade och sedan har jag fått en offert som jag har godkänt. I min värld ska installatören dra fram en till trefasgrupp och byta ut kabeln mellan inne och utedel. Hur hade ni gått vidare? 21 juni 2026, 17:17:53 av makeba | Views: 163 | Comments: 1
Hej Känns som jag har fått många starter på värmepumpen den sista tiden och att den går igång ofta för att göra varmvatten fast ingen varmvatten tappning. Vi hade isär och tiitade på växelventilen men blev inte kloka på hur den ska röra på sig Sitter en sådan enligt bilderna och ska axeln bara typ röra sig mellan A och B som det är markerat på sidan av ventilen? Det blir kanske 30-40 graders utslag totalt. Eller ska den den ställa sig mot "ena röret" och sedan röra sig 90/180 grader? 21 juni 2026, 07:50:43 av Tibicinate | Views: 262 | Comments: 1
Hej, jag har en Nibe Fighter bergvärme och sedan länge funderat på om jag inte kan lägga en kortare jordslinga bara 10-20 m under markytan. På vintern tänkte jag köra som vanligt bergvärme och vår-höst tänkte jag att koppla jordslinga i serie med bergslingan så att brine går från VP först genom jordslingan sedan genom hålet och tillbaka till VP. Tempen på inkommande brine borde då bli betydligt högre. Vid början av varje cycel kan dock brinen bli ganska så varmt (den hade tillfälle att värmas riktigt) kanske 20-25 grader. Kan det vara ett problem för VP? Ser ni andra problem? 20 juni 2026, 14:07:36 av horsemen | Views: 349 | Comments: 1
Har en Panasonic CS-HZ25XKE som har väldigt dålig eller ingen kyla. Vad kan det bero på? 19 juni 2026, 23:59:59 av forest. | Views: 446 | Comments: 2
Ska köpa en ny vedpanna men vet inte vilken som är bäst så vad ska man köpa? 18 juni 2026, 19:50:34 av Niklaspe | Views: 578 | Comments: 1
Någon som vet om de går att använda en lvp innedel utan utedel inkopplad, att bara nyttja fläkten. Skulle de va möjligt? Har prövat diverse fläktar allt från datafläkt till industrifläkt men de lever om för mycket och tar stor plats. 18 juni 2026, 18:54:17 av nilsson85 | Views: 475 | Comments: 0
Ska installera 3 st luftvattenanläggningar nu de närmste 2 månaderna . Blir Qvantum. qa9 och qa15 jag tänkte kolla med er proffsen vilken slang som ni använder till avrinning från utedelen, räcker det med 32 PEM eller är det enklare att lägga 110mm och sen lock på? kommer gjuta fundament kommer göra stenkistor till samtliga pumpar då de inte sitter bra till för varken ledas in i hus eller till dagvattnet. tacksam för alla tips, sist men inte minst ngn som vet på rak arm vilken sida avrinningen på qa9 sitter? har inte hittat det i ngn manual Tack på förhand =) |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||