0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Okey, ni har en push på golvslinefördelaren. Bra, bra.Se bild nedan på fördelaren, cirkpump mmNej, du ska inte ha 3 cirkpumpar. Om du inte ska ha en tank, så faller en bort naturligt. Ska du ha tank, så skulle jag välja bort pushpumpen till förmån för aktiva termostater och bättre flöde till radiatorerna d.v.s. cirkpumpen på arbetstanken. Vi "fick" inga termostater i rummen utan kan endast styra slingorna med enkla ventilerHar ni 9 st. raddar på övervåningen, så blir jag förvånad att tempen inte räcker till. Speciellt när du har uppvärmd tilluft. Är det raddar med dubbla paneler och konvektorplåtar på en av panelerna, och måtten är 50 x 120, så får du ut en effekt om 2,6 kW vid 40° på framledningen. Bör räcka för komfort, speciellt när du värmer tilluften. Vad jag förstår så har den som dimensionerat raddarna skött sitt jobb. Jo de räcker mer än väl till, men inte med samma framlednings temp som till golvvärmeslingorna!Med u-värde 0,3 w/m²K och 193 m² klimatskal, kräver övervåningen 2,1 kW vid DUT -18°. Då är inte transmissionsvinsten från nedre plan medräknad.Är det R407C i värmepumpen, bör deltaT ligga på 7°-9° d.v.s. skillnaden mellan tempen på framledningen från kondensorn och returtempen. Med så högt delta över golvet orsakar komfortproblem d.v.s. golvet upplevs som kallt beroende på hur golvslingorna är lagda. På din bild kan man se att de är ingjutna på traditionellt sätt (även om jag saknar en slang längst med ytterväggen), vilket då är lämplig med max deltaT 5°, för att golvet inte ska upplevas varm/kall.Om du skaffar FTX men inte ska värma garaget så blir en 7:a överstor, som i sin tur "kräver" en volymtank/arbetstank.Kommer att värma garaget med en enkel L/L vp, blir för kostsamt att gräva 20m kulvert
Jo de räcker mer än väl till, men inte med samma framlednings temp som till golvvärmeslingorna!
Om man antar att bergvärme minskar energibehovet med 2000-2500 kWh/år så skulle jag ha 10-20 års återbetalningstid på den ökade berg vp installationen, vilket talar mot bergvärme.