0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förstår inte riktigt frågan. Effekten ökade något när deltaT ökade samtidigt som elförbrukningen minskade något. Men jag vet inte om det är svar på frågan. Detaljerna finns här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58190.msg605786#msg605786
Jag vet att du inte förstår det här, det har bevisats en längre tid.Volymen är totalt ointressant, det är avspeglingsytan och flödet i distributionssystemet som är viktigt. Ponera att jag tar min 7,5 kw maskin och kör den via 2 st 1 m långa rör ( T o R) igenom en 10 kw aerotemper. Nu har jag inga problem att få min maskin att gå dygnet runt året runt om jag vill trots att systemet bara innehåller typ 10 l vatten.I Omvänt om jag har en maskin som kräver 0,3l/ sek och mitt system bara har 0,1 ja då måste vi separera flödena . Men du tänker,, kräma på mer flöde i befintligt system Så tänker inte någon av oss rörisar här Om jag sätter en volymtank på framledningen eller returen eller ett T rör på framledningen som leder ned till Östersjön spelar ingen roll. Flödet och avspeglingen är det som är viktigt.Vad gäller börvärde +-1 så blir det ungefär +-2-3 i en flödesoberoende inkoppling UTAN att man optimerar integral för det Enda anledningen till att inte alla VP tillverkare skjutit dina teorier och falsarier i sank för längesedan är det CC sa. Det skapar en massa jobb alltså fler sålda maskiner för dem
Nej, eller extremt lite.... DeltaT påverkar ju fyllnadsmängden i kondensorn och kan ta med sig Underkylningen lite, men det är ju gasfyllning / överhettning som verkligen sätter nivån.
Blev det tyst nu, var detta veckans touchdown !?
Arbetstanken är också i vissa fall bra om man vill ha maximal livslängd, högsta möjliga COP och möjlighet att köra med termostater aktiva i hela huset, eller vill värma t.ex. klinkergolvet i badrummet sommartid.Eller en kall källare som man inrett för boende.