0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
sommartid när vi värmer poolen, och när värmepumpen går större delen av tiden p.g.a.. låg utetemp så spelar tanken ingen nämnvärd roll.
Roland skrev angående 100% VP o tank . Men då handlar det om att vattenvolymen i systemet per kW pumpeffekt är för låg. Är så fallet behövs en tank men det kan lika bra vara en volymtank där man slipper en extra cirkulationspump.HAHAHA alltså detta är bara fel. Om min kompressor vill ha 0,3 l/s så kan man istället skita i det o stoppa in ett större rör med 80l volym så blir det bättre än att separera/säkerställa flödena HAHHAHAHAHA du måste ju skämta med oss.
Min VP har 100% effekttäckning, varför skulle jag sätta in en större? Vi snackar väl inte om din nu. Inte jag iaf jag hjälper värmepumpsintressenter du.... ja inte vet jag stjälper ligger nära till hands Roland din kommentar var solklar och lika solklart helt fel i mina ögon. Flödet skall säkerställas sedan är volymen helt oväsentlig.
Sanningen är väl precis tvärtom. När du värmer poolen går värmepumpen kontinuerligt, och en tank oavsett typ saknar funktion. När du driftar mot ett rumsvärmebehov, har en tank en betydande uppgift d.v.s. att hålla nere framledningstemperaturen. Du har ju fördelen med att ditt värmesystem har anpassats för värmepump och klarar värmepumpens nominella flöde, med det bör inte vara som en mall för de installationer som görs i 90% av fallen d.v.s. fastbränslepanna ut och värmepump in.Dock saknar ditt system tillräcklig mängd vatten, varför en tank skapar längre/bättre drifttider med lägre framledningstemperatur. Speciellt då du valt att installera en fulleffektvärmepump, som ständigt skapar en kortslutning i radiatorsystemet. Din pooldrift skapar ingen kortslutning, men kunde körts med lägre temperatur om du valt en större poolväxlare.
Min VP har 100% effekttäckning, varför skulle jag sätta in en större?Vid -32 grader kör jag ut 43-44 grader och håller huset varmt, det finns många tanklösningar som fungerar sämre.Men som jag skrivit många gånger så finns det även anläggningar som mår bra av en arbetstank, det är dock inte fallet i just min anläggning.Tror inte att jag har så mycket för högt flöde, kör cirkpumpen på läge 2 av 3, och har samma dimensioner i stammarna som internt i värmepumpen, enda sträckan som jag kunnat påverka är ca 40 cm mellan värmepump och första förgrening av huvudstammen.
Vilken typ av korado radiatorer är det du har rickard klassik eller.44-43 fram vid -32?Står huset inomhus eller?
Din pooldrift skapar ingen kortslutning, men kunde körts med lägre temperatur om du valt en större poolväxlare.
40-60 cm höga 22:or i de flesta fallen, men 30 cm höga 33:or i två av rummen där vi har höga fönster.Poolvärmeväxlaren kunde knappast vara större, jag värmer poolen till 32 grader med ca 41 grader fram och 36 graders retur till värmepumpen.Man kan väl säga att jag satsade lite extra på radiaorer och värmeväxlare istället för på arbetstank (Även om det knappt talades om tankar för 15 år sedan) för att få bra driftsförutsättningar för min värmepump.Det är ju liksom inga problem när man dimensionerar ett nytt system.Och även om allt inte blev perfekt, då jag var total novis vid den tiden, så tycker jag ändå att det fungerar över förväntan.