0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, det är ju tveklöst så att en värmeväxlare fungerar effektivare ju högre flöde man har, alltså ju lägre deltaT man har, men jag är mer osäker på vad som händer i en kylprocess och det är därför det skulle vara intressant att se en beräkning där man jämför.Då man läst om att underkylning ökar COP så borde det inte vara så enkelt som att mer flöde ger högre COP, men jag kan naturligtvis ha helt fel.Frågan är i alla fall seriöst ställd, och det skulle vara väldigt kul om någon kunde svara, för mig finns ingen som helst prestige i denna fråga.Om det skulle vara så att det vore en fördel med 5 graders deltaT över kondensorn så har ju arbetstanken definitivt ytterligare potential, utöver de redan kända.Ytterst få värmeavgivande system är ju designade för en deltaT på 5 grader, så kunde man nå dit i alla system med hjälp av en arbetstank så finns det ju pengar att tjäna.Ungefär lika mycket som man tjänar i COP tack vare de mindre översvängningarna.
Underkylningen påverkas väl inte av ?
Du missar att i en väl skiktad tank stiger det lite varmare returvattnet till rätt höjd i tanken och det kallare vattnet ligger kvar i botten och där tas vpin.
OK, så i praktiken borde skillnaden i behov av ökad framledning vara lägre än 0,2 grader tack vare tanken?
Jag visste inte att ett helt blandat vatten kunde skikta sig i kallt och varmt på egen hand.I vår pool är det i alla fall väldigt liten skillnad på temperaturen i topp och botten, absolut inte så att man tänker på det eller fryser om fötterna i alla fall.Allt vatten som når tanken är ju precis lika varmt, i början något kallare än vattnet i tanken, och då bör det åka nedåt i tanken, efter någon minut är det varmare än vattnet i tanken, och då bör det åka uppåt.
COP kan omöjligt sjunka med ett lägre flöde på värmebäraren förutsatt att vbf är oförändrad och att man sänker temperaturen på vbr när man sänker flödet, som det bli i mitt exempel med och utan arbetstank i det fall vi nu diskuterar.Visa mig en enda energiöverföring där COP inte ökar om man kan värma med en lägre grad av högvärdig energi.För att acceptera ditt resonemang så måste jag få se någon form av data som visar att en värmepump som går med t.ex. 50/40 har högre COP än en som går med 50/30, jag kan helt enkelt inte tro det.
Stämmer inte. COP för min pump stiger med ca 1 % när deltaT på varma sidan ökar från 6,6 till 9,3 grader, dvs när flödet minskar. Det gäller för samma medeltemperatur på värmebäraren och samma ingående köldbärartemperatur. Värmer man ett hus är optimalt deltaT på varma sidan ungefär lika med köldmediets glide plus ett par grader.
Kan man anta att 9° DeltaT är optimalt på en R407C-värmepump så vinner man ju t.ex. 4 grader (2 graders i snitt-temp) deltaT med en R410A-maskin, och då borde man ju rekommendera folk att sätta in en maskin med bra testvärden, R410A som köldmedium samt en arbetstank.Det borde kunna ge bevisbara effektivitetshöjningar på 5-6% jämför med en R407C-maskin som kopplas direkt mot radiatorkretsen - även om flödet över kondensorn ligger helt perfekt.