0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hittade lite mer skriven info om QC:http://www.cheapy.se/templates/DT_NewsArticle____29141.aspx "Förtydligande angående Zibro värmepumpar med Parker Quick Connector.Som privatperson omfattas man ej av regeln/lagen som kom 1 juni 2008, den säger att man som företagare skall vara ackrediterad för att montera quick connection pumpar. Men detta gäller bara företag, ej privatperson.Våra Quick Connection pumpar är utrustade med en unik koppling från Parker som vid test klarar upp till 1000 st till/från kopplingar utan gasläckage, detta är testat av CEIS laboratoriet i Madrid som anses ledande i Europa på området.Leverantören ser Quick Connection pumparna som ett slutet system, därav kan slutkonsument hantera monteringen på egen hand. När det gäller el, klarar man även detta själv då det även är snabbkoppling på den, jorden monteras separat i utedelens chassi, jord räknas ej som ledare, det viktiga är att man följer bifogad installationsinstruktion!Appliance följer EHL 2005, vilket ger konsumenten 12 månaders garanti samt ytterligare 24 månaders reklamationsrätt. Detta gäller alla snabbkopplingspumpar från Appliance, oavsett om installation skett av Swedac ackrediterad installatör eller ej. Garantin gäller alltså även när kunden själv väljer att installera sin pump. Vid frågor kring detta så kontakta oss gärna!"
Citat från: Raffen skrivet 09 mars 2010, 00:11:01Det är gammal info det här BosseBus, men jag håller med dig om att det borde väl egentligen alla känna till som köper de här QC-pumparna ja, och det utgår jag ifrån att de gör givetvis, alt är ju annars att de inte läser mina inlägg eller tror på vad jag säger, men det kan väl knappast vara möjligt ändå va. Mvh Raffen. Ja jag är inte så gammal här... och läsa dina 6375 inlägg känns ju lite som att man inte orkar. SorryJag ska försöka att söka på denna information.Sen kan ju vem som helst skriva vad som helst, därför undrar ju jag hur du kan veta så mycket om dessa, då jag trodde att de var ganska nya företeelser alltså QC. Tycker hela värmepums grejen är rätt ny, för några år sedan såg man inte så många nu står de i snart utanför varje husknut. Det är ju hur jag upplever det, bor ju i Skaraborg.
Det är gammal info det här BosseBus, men jag håller med dig om att det borde väl egentligen alla känna till som köper de här QC-pumparna ja, och det utgår jag ifrån att de gör givetvis, alt är ju annars att de inte läser mina inlägg eller tror på vad jag säger, men det kan väl knappast vara möjligt ändå va. Mvh Raffen.
HejPuttepj, delar dina synpunkter. Då det gäller montering m.h.t. kylmedia, vill ta hela texten och inte bara en mening. Kylmedia och montering pratas det om på andra ställe.Ville visa att QC är testat enligt de normer som finns mm. Sedan kan man lätt skada kopplingen men all ontering oavsett vad det är bygger på en liten kunskap. Finns t.ex. kanske de som tar bort oringarna för det går för tungt vid monteringen eller liknande.
Tjenare Dogge och tack för den du. Thumbsup Vilken himla tur att det finns någon mer än jag som vet hur det verkligen ligger till därborta i Kina, och det är ju bara helrätt det du säger här Dogge.Thumbsup Mvh Raffen.
Men vi kan vända på frågeställningen,hur många har positiva erfarenheter när det gäller deras affärer från omnämda land..Har någon fått produkter som kan mäta sig med erkända fabrikörer?
Säger bara ThumbsupFunderar lite på om vi som har köpt Coolix är dumma i huvudet?Åtminstone känns det så på forumet ibland, inte nog med att vi haft mage till att köpa en On/Off utom att den dessutom är gjord i Kina...Och så som det värsta av allt så har vi dessutom monterat ihop det själva, vilket alla certifierade sk. kyltekniker verkar hata, med några få undantag...kanske.
HejTänkte inte på detta innan men vi har totalt 12 inköp av en Kinapump Hualing. Detta har skett under 2007 - 2008. Alla pumparna funkerar perfekt frånsett att 3 har fått byta några givare p.g.a. dålig avfrostning. Alla som har köpt är mycket nöjda. Flertalet är monterade i sommarstugor där de ska hålla värme även på vintern. Dessa stugor används även på vinter tack vara att man nu har en säker värmekälla. Vi vet även ett företag som lagerhåller reservdelar om det skulle behövas. Han säger att det är ett fåtal givar som har bytats samt ett par fläktmotorer för utedelen,vet inte vilket antal de har sålt men det är fler än 200 vilket han har bekräftat. INGEN kompressor har rasat. Dessa är dock inte med QC men vill belysa att Kinapumpar finns i ett stort antal och fungerar mycket bra. De som vi har mätt uppfyller den spec som de har angett då det gäller COP samt förbrukning.