0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Puttepj & MGKea! Ja jag instämmer helt med er här, citat - lycka till om man kan få tag någon acrediterad installatör som ens vill ta i anläggningen, och vad/hur stor risk är det egentligen att åka dit?? slut citat Alltså så har väl de här QC pumparna redan överlevt sig själva egentligen, och att dessutom sälja dem är väl nästan (helt inofficiellt visserligen) till att uppmana till brott på sätt och vis. Som jag ser det så är det väl den enklaste sak i världen att förbjuda dessa pumpar eftersom man ändå inte kan säkerställa att installationen går rätt tillväga, och tar man dessutom hänsyn till att det är en engångspump med relativt kort livslängd (ivf med hänsyn till hur länge gasen räcker) som man vanligtvis vare sig kan fylla med gas alt ta ur någon gas på ett ordnat sätt så borde det ju inte ens finnas någon marknad för dessa pumpar längre. Mvh Raffen.
Vad den här tråden har handlat om, är om det är legalt att som privatperson att koppla in ytterdelen med innerdelen med QC och det vet vi nu (att det inte är), men vad har i övrigt förändrats. /putte
Citat från: Raffen skrivet 12 oktober 2009, 19:25:33Hej Puttepj & MGKea! Ja jag instämmer helt med er här, citat - lycka till om man kan få tag någon acrediterad installatör som ens vill ta i anläggningen, och vad/hur stor risk är det egentligen att åka dit?? slut citat Alltså så har väl de här QC pumparna redan överlevt sig själva egentligen, och att dessutom sälja dem är väl nästan (helt inofficiellt visserligen) till att uppmana till brott på sätt och vis. Som jag ser det så är det väl den enklaste sak i världen att förbjuda dessa pumpar eftersom man ändå inte kan säkerställa att installationen går rätt tillväga, och tar man dessutom hänsyn till att det är en engångspump med relativt kort livslängd (ivf med hänsyn till hur länge gasen räcker) som man vanligtvis vare sig kan fylla med gas alt ta ur någon gas på ett ordnat sätt så borde det ju inte ens finnas någon marknad för dessa pumpar längre. Mvh Raffen. Gissar att Richard gärna ser att vi fortsätter diskussionen i en annan tråd, men jag förstår inte varför du är så rabiat mot QC-pumparna. Enda anledningen till att jag la meningen i munnen på dig om att det kan vara svårt att få någon acrediterad vilja montera en Jula-pump, ligger nog mer i att man inte gör bra affärer om kunden handlar billigt och 'bara' vill betala för installationen. Men låt framtiden utvisa det.Jag tror att den här formen av pumpar har en marknad och förstår inte ett dugg vad du menar med att de är engångspumpar. Menar du att det inte går att reparera dem som finpumparna, typ att allt är popnitat iställer för skruvat och att det inte går att efterfylla kylmedel?Vad den här tråden har handlat om, är om det är legalt att som privatperson att koppla in ytterdelen med innerdelen med QC och det vet vi nu (att det inte är), men vad har i övrigt förändrats./putte
man skulle nästan kunna tro att du har aktier i företaget som tillverkar dom med din euntusiasm Hur fasiken stavas euntusiasm måste ha missat den lektionen i skolan
Nu är det bara att se om dessa inlägg inte väcker liv i Raffen några till i anti Quick k maffian på forumet... som formar och drar kopparledningar för gas efter eget huvud, verktyg och kraft. Det blir mycket serviceutryckningar och klimatpåverkande gaser i fria luften på sådant...
Citat från: zibrosc1235 skrivet 27 oktober 2009, 20:59:13Nu är det bara att se om dessa inlägg inte väcker liv i Raffen några till i anti Quick k maffian på forumet... som formar och drar kopparledningar för gas efter eget huvud, verktyg och kraft. Det blir mycket serviceutryckningar och klimatpåverkande gaser i fria luften på sådant...Du få nog lägga på ett par vedträn till först... tomte::
Citat från: Ubbe0 skrivet 27 oktober 2009, 21:04:16Citat från: zibrosc1235 skrivet 27 oktober 2009, 20:59:13Nu är det bara att se om dessa inlägg inte väcker liv i Raffen några till i anti Quick k maffian på forumet... som formar och drar kopparledningar för gas efter eget huvud, verktyg och kraft. Det blir mycket serviceutryckningar och klimatpåverkande gaser i fria luften på sådant...Du få nog lägga på ett par vedträn till först... tomte::Ok. Vedträ kommer här, i väntan på att Rikard flyttar våra inlägg från installationsguiden.Jag blev lite störd över uttalandet som Rikard hade om att QC pumparna vanligtvis inte har någon servicekoppling vilket gör pumparna till engångspumpar. Så jag gick ut i höstmörkret med min ficklampa och försökte se om det fanns dylika kopplingar på coolixen, men lyckades inte se någon. Tog bort skyddet över QC-kopplingen men inte heller där kunde man se någon servicekoppling. Jag inser snabbt att skall jag kunna följa rören så får jag börja montera av kåpor m.m. så jag lade ner. Får jag sitta i lugn och ro i sommar på en stol och montera isär, så visst kan jag kolla, men pumpen sitter där och gör sitt jobb så jag avvaktar att peta i den, miljöbov eller inte.Istället mailade jag Midea på info@mideaaircon.de och berättade kort om debatten som försigår på detta forum och jag frågade frankt om det finns servicekoppling eller inte på min pump. Jag fick svar från 2 olika personer i 2 separata mail.Svar 1We have the possibility to evacuum the unit and also to refill the coolant throughthe high pressure valve or low pressure valve at the outdoor unit, which is exactly the same as other normal split air conditioners. Please bringing this into knowlage to your compatriots. Svar 2With respect to the re-fill connection,please see enclosed picture. Should anything unclear,please feel free to let me know .Jag ser inte dessa svar som bevis i dagsläget, men det lutar nog åt att det finns motsvarande service möjligheter så om inte någon har mer intresse än mig och gör det före mig så kommer jag nog kolla vidare till våren eller så./putte
Kort sagt: Det finns ett serviceuttag förtömning/fyllning på dessa Coolix etc.