Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Coolix värmepump  (läst 480140 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maigaard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #465 skrivet: 20 oktober 2009, 18:20:10 »
Det känns som att det är mjuka kopparrör, dom går att böja. Om du laddar ner installationsbeskrivningen här skrivar dom också "copper" om rören (sök på "copper" i pdf dokumenten) :

http://www.mideaaircon.de/bedienungsanleitung/split_on_off/R3_Istallation_mitQC/R3_Installationsanleitung_mitQC_EN.pdf

/Peter

Utloggad mucho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #466 skrivet: 22 oktober 2009, 08:57:26 »
Jag har också märkt att det tar rätt så lång tid att få upp värmen. Men man får väl jämnföra med hur lång tid det skulle ta att värma upp ditt utkylda garage med 2st kupevärmare istället. För det borde väl motsvara typ 3500w. 3500 får du ju bara om det är över +7grader ute. Sen sjunker det.

ps. Ni som redovisar siffror om hur mycket energi pumpen förbrukar. Se längre bak i trÃ¥den ang billiga elmätares (Clas Ohlson t.ex) felvisning pÃ¥ laster som bestÃ¥r av elmotorer. De funkar bäst pÃ¥ glödlampor o.dyl. Enligt Jula stÃ¥r ju maxförbrukning strax under 1000w (antar att det är vid +7, under det borde den sjunka). Man kan ju ha det som riktmärke. 

Utloggad uabtorw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #467 skrivet: 24 oktober 2009, 10:05:53 »
Hm,
Är det någon som lyckats koppla ut underhållsvärmen, eller lyckats ställa om temperaturen när den skall koppla in.
Läste tidigare om att man trodde att det var de tvÃ¥ separata sladdarna. Har kollat min  pump i "FP" läge, och den drar sÃ¥ c:a 85 W, ok har inte kollat fasförskjutningar etc för att se om det är reaktivt eller inte.

// Tor

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Coolix värmepump
« Svar #468 skrivet: 24 oktober 2009, 17:23:48 »
Hej

Kan någon dela med sig av erfarenheter om pumpen, förbrukning och komfort.

Hur länge har ni haft pumparna? Några läckage?

Min är ju nyinstallerad så jag har inte så mycket erfarenhet av den ännu.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Yazzo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #469 skrivet: 25 oktober 2009, 02:04:57 »
En i 19 månader och en i 1 månad. Båda går klockrent än så länge. Inga problem med mina än.
Nu samkör jag visserligen mina tillsammans med bergvärme så de kommer aldrig att köra dygnet.
Fördelen gentemot bergvärmen är att man kan höja värmen på ett plan snabbt om man är lite frusen nån gång, med bergvärmen får man höja tempen i hela huset.
Mätte min värmepump i källaren med enbart coolixen. 90m2 i 7 dygn drog ca 7kw/dygn. Snittemp ute ca 5 gr.. bergvärme Avstängd.

Utloggad SrgTNT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Coolix värmepump
« Svar #470 skrivet: 25 oktober 2009, 09:46:35 »
Hej!

Jag är nu i full färd med att installera en Coolix i mitt "extrahus".  :) och jag vill skicka ett varningens finger till köp av stativet till ute delen frÃ¥n Jula. Den var närt omöjlig att fÃ¥ ihop fiR: och den har tagit i tid säkert mer tid (ca 5 arbetstimmar inklusive extra bilresa till Jula 140km T&R) än vad resten tar att montera. Efter en extra resa till Jula och fÃ¥tt nya skruvar till stativet sÃ¥ blev det nÃ¥got bättre (men inte bra). Instruktionsboken kan jag ocksÃ¥ intyga frÃ¥n föregÃ¥ende talare att det duger endast till pappersÃ¥tervinning. Men monteringen i övrigt verkar enkel.

Jag återkommer senare när allt är klart.
Panasonic Sverigepump (fulpump installerad av behörig installatör) installerad i min 1,5plansvilla på totalt 144kvm. Förbrukning ca 18.000-20.000kWh/år (Det tenderar att stiga då mina döttrar blir äldre och duschar mer)
Coolix 3,5kW (Finpump med Quick connect egen installerad) i mitt andra hus på gården på totalt 77kvm. Mest för underhållsvärme. Förbrukning ännu okänd.
Själv är jag elkraftsingenjör.

Utloggad SrgTNT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Coolix värmepump
« Svar #471 skrivet: 25 oktober 2009, 14:24:54 »
 *roflmao*
Nu sitter Coolix-en uppe. Och den fungerar, värmen formligen sprutar ur den.  :)

Summering av arbetstid:
*Inköp, tid ca 2 timmar inklusive 140km bilresa T&R
*Montering av stativ, tid ca 6 timmar inklusive reklamationsresa  fiR: 140km T&R Jula
*Uppackning av ytterdel samt inne del. Läsandes av manual  :,v( pÃ¥ skithuset.  Sc:,h Klia sig i huvudet. Tid ca 2 timmar.
*Montage av ytterdel, tid ca 10 minuter
*Håltagning av vägg, tid ca 30 minuter
*Uppmontering av innerdel inklusive inpassning i våg med hjälp av laser, tid ca 30 minuter
*Ihopkoppling av el samt kylslangar, tid ca 10 minuter.

KLART! :D Nästan... Nu återstår bara det tråkiga ???, att snygga till installationen med kabelränna m.m. Men det får vänta till nästa helg.

På det stora hela en mycket enkel luftpump att montera. Jag var lite fundersam när jag skulle koppla ihop kylslangarna, quickconnectorn. Men det gick över förväntan enkelt. Bara att dra undan manschetten och klicka ihop.

Utomhusdelen brummar lite, typ som ett äldre kylskåp. Jag skulle inte rekommendera att sätta denna del utanför ett sovrum. Jag har också en Panasonic Sverigepumpen på mitt bostadshus och den är tystare än Coolix-en. Men priset är mångdubbelt på en Panasonic och det vore lite lyx att sätta en dyr finpump på extrahuset. ^-^

(Mitt "extrahus" är ett äldre timrat bostadshus på 70kvm som jag har på tomten. Vi använder det som förråd, verktygsbod, hobbyrum m.m.)
Panasonic Sverigepump (fulpump installerad av behörig installatör) installerad i min 1,5plansvilla på totalt 144kvm. Förbrukning ca 18.000-20.000kWh/år (Det tenderar att stiga då mina döttrar blir äldre och duschar mer)
Coolix 3,5kW (Finpump med Quick connect egen installerad) i mitt andra hus på gården på totalt 77kvm. Mest för underhållsvärme. Förbrukning ännu okänd.
Själv är jag elkraftsingenjör.

Utloggad Hymen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #472 skrivet: 29 oktober 2009, 10:06:14 »
Hejsan!
Är ny pÃ¥ forumet och har försökt att läsa igenom sÃ¥ mycket som möjligt men ha överseende om frÃ¥gan har kommit upp förut  :)
Jag har köpt en coolix värmepump från Hjula och installerat den (med en del svordomar över den helt bisarra monteringsanordningen på stativet för utomhusdelen _/-). Tycker nog att pumpen fungerar ungefär så bra som jag hade förväntat mig.
Då detta är min första pump och bruksamvisningen är under all kritik så är min fråga följande: Vad betyder den röda (varnings???)-lampa som dyker upp på displayen på inomhusdelen ibland? Den är som sagt röd och verkar ha något med vatten att göra. Pumpen låter iaf betydligt mer när lampan är igång och jag tror mig kunna förstå att det rinner vatten i kondensslangen. Är det bara så simpelt att den markerar att den på någotsätt gör sig av med överflödigt vatten???
Ursäkta den dumma frÃ¥gan men är väldigt nyfiken pÃ¥ svaret  :)

MVH Henrik

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #473 skrivet: 29 oktober 2009, 13:38:34 »
Hejsan!
Är ny pÃ¥ forumet och har försökt att läsa igenom sÃ¥ mycket som möjligt men ha överseende om frÃ¥gan har kommit upp förut  :)
Jag har köpt en coolix värmepump från Hjula och installerat den (med en del svordomar över den helt bisarra monteringsanordningen på stativet för utomhusdelen _/-). Tycker nog att pumpen fungerar ungefär så bra som jag hade förväntat mig.
Då detta är min första pump och bruksamvisningen är under all kritik så är min fråga följande: Vad betyder den röda (varnings???)-lampa som dyker upp på displayen på inomhusdelen ibland? Den är som sagt röd och verkar ha något med vatten att göra. Pumpen låter iaf betydligt mer när lampan är igång och jag tror mig kunna förstå att det rinner vatten i kondensslangen. Är det bara så simpelt att den markerar att den på någotsätt gör sig av med överflödigt vatten???
Ursäkta den dumma frÃ¥gan men är väldigt nyfiken pÃ¥ svaret  :)

MVH Henrik

Det låter som om det är lampan för avfrostning du menar.

Fläkten stannar väl i innerdelen och den väser istället en eller två gånger?

Utloggad Hymen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #474 skrivet: 29 oktober 2009, 13:45:04 »
Ztrindberg: Det är möjligt att det är den lampan. Avfrostar den sig även vid temperaturer över nollan? Finns det andra "röda lampor"??? Sc:,h Tack för visad förståelse!

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Coolix värmepump
« Svar #475 skrivet: 29 oktober 2009, 13:55:35 »
Hejsan!
Är ny pÃ¥ forumet och har försökt att läsa igenom sÃ¥ mycket som möjligt men ha överseende om frÃ¥gan har kommit upp förut  :)
Jag har köpt en coolix värmepump från Hjula och installerat den (med en del svordomar över den helt bisarra monteringsanordningen på stativet för utomhusdelen _/-). Tycker nog att pumpen fungerar ungefär så bra som jag hade förväntat mig.
Då detta är min första pump och bruksamvisningen är under all kritik så är min fråga följande: Vad betyder den röda (varnings???)-lampa som dyker upp på displayen på inomhusdelen ibland? Den är som sagt röd och verkar ha något med vatten att göra. Pumpen låter iaf betydligt mer när lampan är igång och jag tror mig kunna förstå att det rinner vatten i kondensslangen. Är det bara så simpelt att den markerar att den på någotsätt gör sig av med överflödigt vatten???
Ursäkta den dumma frÃ¥gan men är väldigt nyfiken pÃ¥ svaret  :)

MVH Henrik

Hej Henrik. Det finns bara en röd lampa i displayen och den visar när pumpen avfrostar.
Den gör det regelbundet och lite som jag ser det vare sig det behövs eller ej, men börjar inte förrän det typ under 10 grader varmt eller så.
Under den cykeln låter utedelen en hel del utan att fläkten går, innerdelen pustar och frustar.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Coolix värmepump
« Svar #476 skrivet: 29 oktober 2009, 14:00:24 »
Hej Henrik! Grattis till köpet av Din värmepump.
Den avfrostar och det är helt normalt, även vid flera plusgrader. Beror bl.a pÃ¥ aktuell luftfuktighet och temperatur förstÃ¥s. En bra manual hittar du pÃ¥ länken som pdf-fil som du hittar nedan, visserligen till en ZibroSc1235 men i stort sett samma sak. Spar pÃ¥ skrivbordet eller skriv ut. Det är ofta sÃ¥ i "värmepumpsvärlden" säljs grejorno under olika varumärken och till olika priser men "inkrÃ¥met" kommer ofta  frÃ¥n olika tillverkare som specialicerat sig pÃ¥ vissa saker tex kompressorer.

http://docs.pvg.eu/bestanden/C1EABBD4-3DB7-432E-B9A2-89674FB38964_man_SC12xx_2_S.pdf
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Hymen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #477 skrivet: 29 oktober 2009, 14:02:36 »
Hejsan Putte!
Tuset tack för hjälpen. "pustar och frustar" stämmer nog in väldigt väl pÃ¥ pumpens beteende  ;D
Då behöver jag inte oroa mig mer iaf.
Ã…terigen tack!

Utloggad Hymen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #478 skrivet: 29 oktober 2009, 14:35:48 »
Tack Zibrosc, den manualen var lite lättare att tyda än den som jag fick med mig hem. Nu ska det läsas....

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Coolix värmepump
« Svar #479 skrivet: 06 november 2009, 11:52:55 »
Nu skall jag skriva mitt första negativa inlägg om Coolixen.

Dock är min kunskap för liten för att säga om det här beror på att det är en snikpump eller att det är vad man kan förvänta sig.

I 08-området har det kommit ordentligt med blötsnö i ett par dygn. Inga mängder och under temperaturer som gör att inget ligger kvar, men ett kontant tråkigt fallande av blöt, blöt snö.

Jag bor ungefär halva veckorna i fritidshuset och när jag idag kom ut till huset upptäckte jag att hela pumpens ena sida och baksida är täckt av ett cm tjockt snö/is täcke.

Visst det har nog varit rätt extremt väder, men temperaturerna har å andra sidan hållt sig mellan +5 och -2, oftast närmare +5

Jag har inte tagit bort det nät som andra pratat om på baksidan av pumpen så det är kanske en första åtgärd, men jag är nog lite förvånad av att avisningen som trots allt är rätt ofta förekommande, inte klarat av att hålla agget snö(isfritt).

Jag skall avvakta någon dag innan jag värmer bort islagret, bara för att se om det här är något ytterst tillfälligt eller om det här är vad jag skall förvänta mig.
Pumpen gick inte hela förra vintern utan kördes av oss några perioder över skollov och någon enstaka helg, men då märkte jag inte av något av det här problemet.

Eller också är det ett icke-problem som man får på köpet när man köper en LVP?

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 411
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!