0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Tigershark skrivet 23 oktober 2007, 22:24:47Tack för svaret!Hade en liten dispyt med Tomas på Nettopump tidigare d v s jag kanske inte är så upphetsa att göra affär med honom.Tycker att det är otroligt att E varianten klarar (enligt Hetluften..)"TOSHIBA Super Daisekai B10 och B13 NU TILL SPECIALPRIS! Från XXXX:- Värmedrift ner till -32 grader"Någon som har denna pump installerad och provat den till -30 ºC/THej Tigershark! Man har inget värmeutbyte överhuvudtaget av en luftvärmepump vid -30-32 ºC, och man skall faktiskt inte ha den i drift längre ned än till som mest 26 minusgrader, eftersom pumpen vid drift under -26 ºC kan börja ta allvarlig skada p.g.a kylan.Mvh Raffen.
Tack för svaret!Hade en liten dispyt med Tomas på Nettopump tidigare d v s jag kanske inte är så upphetsa att göra affär med honom.Tycker att det är otroligt att E varianten klarar (enligt Hetluften..)"TOSHIBA Super Daisekai B10 och B13 NU TILL SPECIALPRIS! Från XXXX:- Värmedrift ner till -32 grader"Någon som har denna pump installerad och provat den till -30 ºC/T
OK !pumpen tar inte skada av att gå när det är -50 om så skulle vara, toshiba är bygda för att vara i drift HELA TIDEN.problemet är att den kanske inte klarar av att leverera värme som täcker det värmebehov som du har i ditt hus, utan att du måste stödvärma.men nya polar maskinen RAS 13 skvp-nd klarar att täcka behovet för en villa runt 80-90 kvm vid -20.så ligger det tillpuss å kram från faster tillda
Raffen.Jag är som nyfiken, varför just -26 ºC, varför inte -25 ºC eller -27 ºC./Peter
Det är väl inte olämpligt, men det lönar sig inte, av den enkla anledningen finns det ingen anledning att köra dem vid lägre temp än så.I alla fall har jag aldrig sett en test som visar på positiv COP vid temperaturer under -25 grader.