Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köpa Toshiba RAS-B10SKVP-E....... Daisekai 3...................6.1 kw  (läst 33288 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Lysande  Thumbsup

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jodå Raffen, du gör ett bra jobb, verkligen, men jag är lite väl luttrad för att tro på säljarna/importörerna utan att ens ha en liten tanke på att de kanske lovar mer än de kan hålla...
Nåväl, det får vara hur det vill med den saken, det viktiga är ju trots allt att de lovar att garantier mm skall gälla även för de som kör pumparna till lägre temperatur än vad de anger som lägsta rekomenderad temperatur i sina manualer.

Bra att kunna få fram så klara besked i denna fråga.

Även jag har svårt att förstå varför Sanyo envisas med driftspärren vid -20 grader, kanske de vill att andra praktiskt skall få testa gränserna innan de själva vågar släppa på sina begränsningar?
« Senast ändrad: 02 november 2007, 13:11:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Tror själv att om man skall köra pumparna i sträng kyla så är kompressorvärmare att föredra.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
En värmepump älskar kyla i alla avseenden utan två.

1, kondensvattnet fryser fast innan det lämnar utedelen.
2. Oljan parrafinerar vid låga temperaturer (oftast kring -34grader)
Långt innan dess borde den ha havererat men dom har turen på sin sida och avfrostningarna räddar upp det negativa oljeflödet från kompressorn och återbördar oljan till kompressorn.
(Detta har ingen tänkt på utan turen har helt enkelt varit med här)

I frysbranschen så brottas man oljeföringsproblem och använder lågtemperaturoljor och oljeavskiljare med blandat resultat.

Jag har förstÃ¥tt detta just nu! och dessa maskiner skulle kunna haft en hetgasavfrostning som vÃ¥ra värmepumpar och dÃ¥ klarat i princip hur lÃ¥ga temperatuer som helst, men det är som sagt en annan bransch och dom fÃ¥r väl klara sig själva :)   
« Senast ändrad: 02 november 2007, 18:23:40 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad ls

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • RAS 10SKVP-ND Daiseikai- Polar 6,1 kW
 Noen som har sammeligningsgrunnlag pÃ¥ disse to: RAS B10 SKVP-ND, ras-b13gkvp-e ? Førstnevnte er jo ny modell, har vel tilnærmet lik effekt som 13 fra den gamle serien ved -7? Ser SKVP-ND 13 er testet ved energimyndigheten i Sverige med bra resultat.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
Etter teknisk dokumentasjon for begge så ligger nok " gamle " 13 et lite hakk foran i prestasjon . Men sannsynligvis ikke mye." Gamle 13" har tilført effekt 120-1890 watt , "nye 10" har effektområde 120-1710 watt og sannsynligvis noe større virkningsgrad. Men i praksis antar jeg at de er forholdsvis like kapasitetsmessig. Prisen er også billigere for gamle 13 enn for nye 10 .
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad ls

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • RAS 10SKVP-ND Daiseikai- Polar 6,1 kW
Jepp 4000,- dyrere, har bestilt den nye. Gamle mod blir faset ut.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
Da ville jeg lagt på en lapp til for å få RAS 13 i stedet for 10
 *vinkar* Raptus
« Senast ändrad: 03 november 2007, 22:51:04 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad ls

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • RAS 10SKVP-ND Daiseikai- Polar 6,1 kW
+ 3 lapper for nye RAS 13. 23990,- for RAS 10 og 26990,- for RAS 13 (montert.) Blir litt i overkant syns jeg.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
Skjønner pÃ¥ prisen at du handler av sÃ¥kalt " XXX autorisert " forhandler. Er flere som importerer / selger  samme produkt uten Ã¥ flÃ¥ folk , og garanti er den samme. Fikk evig nok av  " XXX autorisert " forhandler da han tapte et anbud og ville vite hvilket firma som hadde gitt sÃ¥ lavt tilbud. For fikk han vite det sÃ¥ ville det firmaet være ferdig som Toshiba-forhandler. Tosken fikk da vist hva slags strategi som gjelder nÃ¥r noen tror de har enerett pÃ¥ et produkt.
 *vinkar* Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad ls

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • RAS 10SKVP-ND Daiseikai- Polar 6,1 kW
Ja tror de har god avanse på disse pumpene, men vil handle lokalt for å ha innstallatør/importør i ryggen. De som driver paralell import kan risikere å få problemer og/eller bruke lang tid på å skaffe evt deler, da serienr er det første de spør etter. Hvilke priser er det som gjelder fra disse?

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
Nye RAS 13 , 19-22000 og en til to-tusen mer for RAS 16. Når det gjelder RAS 10 så er ikke den aktuell for indre østland.PS, du har fått e-post med eksempel. Når det gjelder paralellimport så hvem er det som paralellimporterer er det den som kaller seg hovedimportør eller alle andre importører som er seriøse på lik linje med han som selv kaller seg hovedimportør. Har selv fått byttet viftemotor på garanti , no problem. Monopolet som XXX tror de har , eksisterer ikke.
 *vinkar* Raptus.
« Senast ändrad: 03 november 2007, 18:30:38 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad voluptas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
MÃ¥ bare si meg enig med deg Raptus!!
Skulle tro at vi har snakket med samme xxx forhandler Sc:,h
Eller kanskje det er det forhandlerkursene deres går ut på (hvordan sverte konkurentene mest mulig!)
Det siste nå er at xxx mener de har enerett på Toshiba sin logo *roflmao*

 *vinkar*

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
Takker for støtte og bekreftelse voluptas , det er en grådig verden .
 *vinkar* Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!