Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FLVP och FTX  (läst 30095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad markus97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
FLVP och FTX
« skrivet: 19 april 2011, 21:13:53 »
Skulle vilja ha input på min planerade värmeanläggning.
Ska bygga ett nytt hus på ca 180m2 fördelat på två plan. Huset ska byggas med mycket stram budget där jag gör ALLT jobb själv utan att för den delen snåla på isolering.
Jag kommer förbereda för en bergvärmeinstallation men den kommer först när jag slipper att betala ränta på den och om behovet uppstår förstås.

Har en äldre flvp som jag tänkt montera in och min huvudsakliga fundering är om man kan koppla en sådan till ett ftx aggregat. Jag tänker, om jag kör in min avluft från flvp som är ca10ºC i ftx borde det gå att krama ut lite till med hjälp av ett sådant aggregat? Menar förstås under förutsättning att utetempen är betydande kallare.

Jag har bra kontakt på ventilationsprylar så ventrörsdragningen kommer utföras oavsett om detta är en fungerande lösning i nuläget.
Vedkamin som eldas dagligen vid kallt är också en del av den tänkta installationen.
Jag poängterar ytterligare en gång att frågan inte är ställd utifrån den optimala lösningen utan ur ett budgetperspektiv där äldre flvp redan finns.

SÃ¥, vad tror ni?
Mycket tacksam för svar med konstruktiva avfärdningar eller hejarop.

/Markus
« Senast ändrad: 19 april 2011, 21:15:45 av markus97 »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #1 skrivet: 19 april 2011, 21:46:14 »
Det är nog ingen ide att köra FTX och äldre FLVP.

Men förbereda för FTX är ju helt rätt tänkt!

Som ett billigare alternativ till FTX och bergvärme har väl nibe (och kanske andra) en FLVP som även agerar på samma sätt som en FTX så till vida att den hanterar tilluft och inte bara frånluft som en vanlig FLVP.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad markus97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #2 skrivet: 19 april 2011, 22:28:11 »
Det är nog ingen ide att köra FTX och äldre FLVP.

Men förbereda för FTX är ju helt rätt tänkt!

Som ett billigare alternativ till FTX och bergvärme har väl nibe (och kanske andra) en FLVP som även agerar på samma sätt som en FTX så till vida att den hanterar tilluft och inte bara frånluft som en vanlig FLVP.

Tack för åsikt. Att det fanns flvp som hanterar tilluft visste jag inte. Det blir dock en massa tusenlappar för att köpa loss en sådan vilket inte riktigt linjerar med min nuvarande idé.

Har du några argument att det inte är nån idé med gammal flvp och ftx? Eller är det din känsla? Jag är inte ute efter att ftx:en ska betala sin investering i denna installation, den ska ju dit oavsett över tid och få göra sitt jobb som den är framtagen till.
Det jag tänker är att nån grad borde det ju göra på tilluften? Aggregatet återvinner väl värme även om inluften inte är 22ºC utan 10ºC ?


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #3 skrivet: 20 april 2011, 00:00:57 »
Ja 10 grader är 10 grader. En rolig tanke jag fick. Och jag är lite för trött för att spinna vidare på den... är att på sommaren när det är varmt ute så kanske du kan köra baklänges på något sätt så att den 10 gradiga avluften sänker tempen på din tilluft. Men då uppstår säkert en massa jobbiga kondensproblem.


I värsta fall sätter du din FTX på att köra utan återvinning och då är det ju ett FT system. Tills den dagen du kommer fram till, vilket ju vem som helst kan räkna ut, utan miniräknare, att en bergvärmeanläggning kommer spara mer pengar än din FLVP även om du måste låna till den.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: FLVP och FTX
« Svar #4 skrivet: 20 april 2011, 19:00:38 »
Skulle vilja ha input på min planerade värmeanläggning.
Ska bygga ett nytt hus på ca 180m2 fördelat på två plan. Huset ska byggas med mycket stram budget där jag gör ALLT jobb själv utan att för den delen snåla på isolering.
Jag kommer förbereda för en bergvärmeinstallation men den kommer först när jag slipper att betala ränta på den och om behovet uppstår förstås.

Har en äldre flvp som jag tänkt montera in och min huvudsakliga fundering är om man kan koppla en sådan till ett ftx aggregat. Jag tänker, om jag kör in min avluft från flvp som är ca10ºC i ftx borde det gå att krama ut lite till med hjälp av ett sådant aggregat? Menar förstås under förutsättning att utetempen är betydande kallare.

Jag har bra kontakt på ventilationsprylar så ventrörsdragningen kommer utföras oavsett om detta är en fungerande lösning i nuläget.
Vedkamin som eldas dagligen vid kallt är också en del av den tänkta installationen.
Jag poängterar ytterligare en gång att frågan inte är ställd utifrån den optimala lösningen utan ur ett budgetperspektiv där äldre flvp redan finns.

SÃ¥, vad tror ni?
Mycket tacksam för svar med konstruktiva avfärdningar eller hejarop.

/Markus


Hej,
Jag hade sålt FLVP;en på blocket och köpt typ en 4 Kwattare av t.ex. energicentra.nu och skrotat övriga FTX ideer. Har aldrig pillat med en FTX men som jag förstår ger de ju inget mervärde än att åter använda samma energi. En lite kraftfullare FLVP kramar ut mer ur din ventilation.

Redigerat: Nej, jag är inte sponsrad av Greven, annat än att han varit väldigt hjälpsam.

« Senast ändrad: 20 april 2011, 19:02:56 av olam »

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: FLVP och FTX
« Svar #5 skrivet: 25 april 2011, 08:35:37 »
Ja eller köra FLVP som VVB och låg kurva, och köra luftvärmepump alt luft/vatten..

Men att bygga nytt hus kostar Hursom en del,  sÃ¥ dumt att göra som vi gjorde, snÃ¥la sista biten och valde Nibe 750, skulle borrat ett litet hÃ¥l istället eller jordvärme eller luft/vatten, men drar iväg i pengar dÃ¥ vent mÃ¥ste ha Ã¥tervinning, dÃ¥ mÃ¥ste det borras samt FTX system, men vÃ¥r pump verkar ej funka som den skall, sÃ¥ vet ej om Bergvärme/ FTX var motiverat, kanske skulle kostat 150-200' till minst..
« Senast ändrad: 25 april 2011, 08:41:14 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: FLVP och FTX
« Svar #6 skrivet: 25 april 2011, 19:28:12 »
Ja eller köra FLVP som VVB och låg kurva, och köra luftvärmepump alt luft/vatten..

Men att bygga nytt hus kostar Hursom en del,  sÃ¥ dumt att göra som vi gjorde, snÃ¥la sista biten och valde Nibe 750, skulle borrat ett litet hÃ¥l istället eller jordvärme eller luft/vatten, men drar iväg i pengar dÃ¥ vent mÃ¥ste ha Ã¥tervinning, dÃ¥ mÃ¥ste det borras samt FTX system, men vÃ¥r pump verkar ej funka som den skall, sÃ¥ vet ej om Bergvärme/ FTX var motiverat, kanske skulle kostat 150-200' till minst..

Duger det ej med Ã¥tervinning typ flm kostar runt 13000 kr har jag för mej  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: FLVP och FTX
« Svar #7 skrivet: 25 april 2011, 21:39:29 »
Jo men då måste ju Niben vara kvar ändå..! Behåller inte direkt 750 och köper bergvärmepump...
« Senast ändrad: 25 april 2011, 21:41:15 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #8 skrivet: 25 april 2011, 21:49:55 »
Minst knappt vad jag svarat och är så klart för seg för att scrolla.

Men jag hade använt flvpn dock förberett för även tilluft men satt igång denna i samband med att mer långsiktig värme- och ventilationslösning installeras.

men rekommendationen är ju att göra det rätt från början. Men om budgeten sätter P så finns det ju inte mycket alternativ.

Det enda alternativet jag kan komma på är att sätta in FTX på en gång men bara kör den mot övervåningen och flvp mot nedervåning. Eller något sådant. Men det känns mest lite knarkigt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: FLVP och FTX
« Svar #9 skrivet: 25 april 2011, 22:22:55 »
Jo men då måste ju Niben vara kvar ändå..! Behåller inte direkt 750 och köper bergvärmepump...

Nej inte så huvuddunk Skaffa en bergvärmepump och komplettera den med en flm modul för ca 13000 kr då har du återvinning och billig värme sen kan du skicka tillbaka 750 stänga tillluften när det blir kallt ute och allt funkar bra installation hade nog kostat lika det enda som tillkommer är borrhålet ca 40000kr utan rot.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: FLVP och FTX
« Svar #10 skrivet: 26 april 2011, 11:09:19 »
Men de som kopplar denna FLM via Nibe 750, hur fungerar det? För denna modull skall man sätta in i nya hus med fjärrvärme.

Denna FLM, hur skall denna återvinna frånluften? När jag ej har nån tilluft att förvärma..om jag slänger ut Niben alltså..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #11 skrivet: 26 april 2011, 17:30:14 »
Med modul för tilluft så hanterar den även tilluft i huset, om man har sådant system. Och ser till att den tilluften värms upp. Ungefär som en FTX fast ändå inte.

Blir som en 470 eller 410p eller vad dom nu kallar dessa maskiner.

Det finns väl trådar här som pratar om detta. Huruvida det finns och går att köpa i dag (en sådan modul till f750) vet jag förstås inget om.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: FLVP och FTX
« Svar #12 skrivet: 26 april 2011, 17:39:37 »
Men de som kopplar denna FLM via Nibe 750, hur fungerar det? För denna modull skall man sätta in i nya hus med fjärrvärme.

Denna FLM, hur skall denna återvinna frånluften? När jag ej har nån tilluft att förvärma..om jag slänger ut Niben alltså..

Med flm menar jag en utsugsfläkt som tar tillvara på värmen i luften för att värma brine från ett borrhål http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/NIBE-F1245/ kolla under tillbehör finns till de flesta märkena.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: FLVP och FTX
« Svar #13 skrivet: 26 april 2011, 22:13:31 »
Hustillverkaren pratade om denna modul om huset skulle ha fjärrvärme med, är det inte lite overkill att ha en Nibe 750 då? Och frånluften som sugs ur huset, vad värmer denna? Eller värmer den rad och när den orkar spetsar den med fjärrvärmen?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FLVP och FTX
« Svar #14 skrivet: 27 april 2011, 08:28:44 »
En FLM ska inte användas med fjärrvärme eller 750.
Den värmer heller ingen tilluft utan den suger ut luften precis som en 750.
Återvinningen består i att köldbäraren värms av frånluften.
Den används tillsammans med en markvärmepump.
I ditt fall är väl en viktig skillnad(jmf 750) att du kan dra ner på frånluften rejält utan att värmepumpen påverkas nämvärt.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: FLVP och FTX
« Svar #15 skrivet: 27 april 2011, 10:47:29 »
Säljaren pratade om nån modul till Nibe 750 om man skulle ha fjärrvärme, för det var samma upplägg med vent även om huset hade fjärrvärme..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: FLVP och FTX
« Svar #16 skrivet: 14 maj 2011, 16:43:35 »
Jaha?
Hur blir det med att uppfylla energikravet?
Byggnadsnämnden låter ingen installera gammal pump i nybygge.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: FLVP och FTX
« Svar #17 skrivet: 14 maj 2011, 21:10:23 »
Inget eller mycket höga watt/kvm när du har FJVärme, eftersom det är såå miljövänligt..

Varför skulle jag inte få installera gammal Värmepump i nytt hus? Skriver endast på bygglovet att Värmepump kommer att installeras, inget vet ålder på den..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: FLVP och FTX
« Svar #18 skrivet: 14 maj 2011, 21:19:07 »
Vem vill installera gammal vp i nytt hus låter ovanligt korkat huvuddunk.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: FLVP och FTX
« Svar #19 skrivet: 14 maj 2011, 21:38:22 »
Ja det är en annan sak..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: FLVP och FTX
« Svar #20 skrivet: 15 maj 2011, 01:03:53 »
Kolla TS första inlägg. Och tänk på att vid nybygge måste redovisningen av el förbrukningen ske inom 24 mån. Och omfatta en 12 mån period!

Min son fick lämna en förhandsdeklaration av energiförbrukningen innan bygglovet!

Tänk på detta TS och ni andra.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: FLVP och FTX
« Svar #21 skrivet: 15 maj 2011, 07:57:40 »
Jo det lämnade vår hustillverkare in, men ny eller gammal Värmepump, så länge BBR kraven uppfylls, vilket borde gå att klara med nytt hus och gammal FLVP.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad markus97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #22 skrivet: 15 maj 2011, 09:54:26 »
Kolla TS första inlägg. Och tänk på att vid nybygge måste redovisningen av el förbrukningen ske inom 24 mån. Och omfatta en 12 mån period!

Min son fick lämna en förhandsdeklaration av energiförbrukningen innan bygglovet!

Tänk på detta TS och ni andra.

Jag tror man kan räkna sig i mål även med en gammal pump så de är grönt. Och vad ska de göra om man har för hög förbrukning?
Nu har förutsättningarna ändrats en smula då jag köpt en Bosch -10 årsmodell. Denna borde vara ett snäpp vassare än min Elektrostandard från -96 även om jag inte förväntar mig några underverk av denna heller...

Är det någon som vet vilken temp avluften håller ur en någorlunda modern FLVP med kompressoreffekt runt 500W?

Utloggad markus97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #23 skrivet: 15 maj 2011, 09:59:03 »
Vem vill installera gammal vp i nytt hus låter ovanligt korkat huvuddunk.

Jag, TS, vill det. Tack för ett konstruktivt inlägg.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: FLVP och FTX
« Svar #24 skrivet: 15 maj 2011, 11:02:49 »
Vem vill installera gammal vp i nytt hus låter ovanligt korkat huvuddunk.

Jag, TS, vill det. Tack för ett konstruktivt inlägg.

Ja du verkar ju ha tagit till dej av kritiken och köpt en nyare bosch ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad markus97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #25 skrivet: 15 februari 2012, 16:24:20 »
Såja, nu är huset i princip färdigt, Bosch flvp går på manuell eldrift och värmer golven på båda våningarna.
Har bara ett rör kvar att dra till ftx-aggregatet innan uppstart. Ska bli mycket intressant att se om mina amatörgissningar fungerar öht...
Jag har alltså kopplat flvp avluft till ftx frånluft och med det hoppas jag tilluftens temperatur ska bli några grader varmare än om man drar in uteluft genom fönsterventiler eller liknande som man annars gör. Förutsättningen är förstås att det är kallare ute än flvp:s avluft. Elementen i ftx kommer väl sannolikt att ligga aktiva hela eller större delen av tiden vilket gör 1800w. Planerar att koppla ftx med en strömförbrukningsmätare så man kan hålla koll på den kostnaden specifikt.
En sak jag funderar på innan driftsättning är om jag kan koppla ur fläkten i flvp och endast använda ftx:s fläkt.
Det borde väl fungera eller?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #26 skrivet: 15 februari 2012, 21:13:37 »
nu ska vi se här. Du menar alltså att du kör flvpn på den luft som FTXn annars hade skickat ut ur huset?

Vad gäller fläkten så borde det ju gå att koppla från. Eventuellt sitter det någon kontroll där men det går ju att bypassa i så fall.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad markus97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #27 skrivet: 15 februari 2012, 21:55:54 »
nu ska vi se här. Du menar alltså att du kör flvpn på den luft som FTXn annars hade skickat ut ur huset?

Vad gäller fläkten så borde det ju gå att koppla från. Eventuellt sitter det någon kontroll där men det går ju att bypassa i så fall.
Nej, tvärtom. Det som flvp normalt skickar ut ur huset går in där man normalt ansluter frånluften på ftx.
Ja, jag tror också det går att koppla bort fläkten, eller rättare sagt självklart går det att få släck på den. Jag har inte kännedom om hur en flvp ser ut invändigt men luften passerar väl helt enkelt igenom flvp även om man väljer att suga den med ftx-fläkten genom avluftshålet,.
Men man kanske får några knepiga felmeddelanden om man kopplar bort flvp fläkten?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #28 skrivet: 15 februari 2012, 22:00:23 »
ok så den kalla luften som flvp tänkte skicka ut i rymden tar du in i FTXn som om det vore inomhusluft.

Tanken är då att om det är -20 ute och din FLVP skickar ut 0 så återvinner du en stor del av skillnaden?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad markus97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #29 skrivet: 15 februari 2012, 22:44:21 »
ok så den kalla luften som flvp tänkte skicka ut i rymden tar du in i FTXn som om det vore inomhusluft.

Tanken är då att om det är -20 ute och din FLVP skickar ut 0 så återvinner du en stor del av skillnaden?

Exakt så har jag tänkt!
En förlängning av detta är när inget värmebehov finns och vv behovet uppfyllt så tas ju ingen värme upp i flvp men fläkten går lika fullt och skickar ut rumstempererad luft. Detta scenario är ju inte så sannolikt när det är -20 men kan faktiskt inträffa om jag eldar hårt i kamin och kör med innegivare(ej bestämt). Sen finns det ju många temperaturer mellan -20 och +20 så om detta blir bra i alla lägen vet ja förstås inte.
Kondensproblem är ju också en grej som känns lite svårt att förutspå, dessa bör ju isf hamna på eller i värsta fall i tilluftsröret tycker jag..?
Planerar att sätta termometrar på alla fyra anslutningar på ftx så man kan hålla lite koll på vad som händer.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #30 skrivet: 15 februari 2012, 23:00:18 »
heheh alltsÃ¥ jag gillar knäppa grejer.  Thumbsup
Håller på med en del själv. Så mitt syfte är inte att toksåga!!
Tvärt om handlar det ju om att experimentera och vad det är så stöter man på en smart idé. Jag hade nog valt att lägga denna under GDS fliken. GDS-Jan kanske kan göra det då han är moderator där.

mina tankar (o-editerade):
1. jag tror att en hyfsad FTX med roterande växlare har bättre verkningsgrad än FLVP.
2. en rolig grej är ju att när du på sommaren gör varmvatten så får du kyla till FTXn. Men som du själv noterat blir det ju en del kondensproblem då.
3. FLVPn skulle ju kunna få bara göra VV och då blir det kanske en annan grej av det hela. Det skulle låta mer rimligt. Då skulle du kunna låta FLVPn kompressor start dra relä för eftervärmare, som i sin tur regleras av en termostat vilket gör att den behovskör, men bara om FLVP kompressor går när den gör VV.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: FLVP och FTX
« Svar #31 skrivet: 15 februari 2012, 23:23:12 »
Detta är ingen bra lösning.

Med +10 ºC ute får du 5 ºC luft in i huset när du borde ha fått 15 ºC.

Om du har -20 ute och växlar den med 0 ºC luft får du -10 ºC in i huset.
Med 20 ºC rumsluft till FTX och -20 ute hade du fått 0 ºC luft in.

Detta är inte bra.
Inte ens som GDS.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #32 skrivet: 15 februari 2012, 23:33:47 »
Nu kan man väl tillägga att ett FTX aggregat normalt sett ger avsevärt bättre återvinning än exemplet.

Vid -20 hade mitt sämst belägna tilluftsställe (placering och isoleringsfråga) 12 grader och det bästa 16.

Jag har ju alltid IR pickan bredvid mig och vid nuvarande -4 ute får jag 20.4 på bästa stället och (nu får jag gå iväg till det sämsta bara för det). jo där blev det 17.5 grader.

Innetemp 22 grader

Sedan har du ju, GDS-Jan, inte angivit vad Markus får ut ur sin flvp som ju är anledningen till att återvinningen på FTXn blir så låg.

Nu vet jag inte varför jag säger detta då jag ju i grunden håller med om att det troligen inte är en bra idé. Men jag tycker som sagt om tester och agerar som en programledare i ring P1
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: FLVP och FTX
« Svar #33 skrivet: 15 februari 2012, 23:48:46 »
Temperaturerna var grova exempel då jag inte har en FTX själv men förklarar principen.

0 ºC avluft från FLVP är rimligt och kan vara +5 ºC vid höga flöden.

Jag skulle inte koppla så här med dyra grejer.
Du måste räkna på saker innan.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #34 skrivet: 16 februari 2012, 00:17:52 »
om vi bortser från huruvida ett FTX är mer effektivt än en FLVP (personligen anser jag att FTX ofta vinner).
om vi bortser från eventuella kondensproblem.

Om vi tänker oss att markus har en vanlig enkel FLVP som värmer hans hus med hjälp av frånluften.
Om vi tänker oss att markus råkar ha ett FTX aggregat som skräpar och tilluft draget till alla rum.
Då skulle det ju rent teoretiskt kunna vara så att man vinner något på att utnyttja det faktum att (om det nu är ett faktum) avluften på FLVP vissa tider är varmare än ute-luften.

De tider FLVP inte går har man en vanlig FTX.

Även när FTX går har man kontrollerad tilluft som är enklare att värma vid behov än det normala fallet med iskall uteluft som dras in genom ventiler.

Sen om det går att räkna hem är ju en annan sak.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: FLVP och FTX
« Svar #35 skrivet: 16 februari 2012, 00:25:54 »
Man kan visst samköra FLVP och FTX och då ha tilluft från FTX istället för freshventiler.
Problemet är att man inte kommer ifrån att bägge aggregaten konkurrerar om frånluften.
Skall man då dra dubbla mängden frånluft parallellt?

Men att koppla FTX och FLVP i serie går inte.
Skulle du ta frånluft till FLVP från FTX så är den alldeles för kall.
Det samma gäller åt andra hållet.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: FLVP och FTX
« Svar #36 skrivet: 16 februari 2012, 00:30:11 »
Parrallelt skulle kanske vara lite idé . Då kan vp göra varmvatten och skicka överskottet till eftervärmning av tilluften. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #37 skrivet: 16 februari 2012, 00:34:12 »
jo alltså som nämnts redan i mitt första inlägg är jag personligen skeptisk. Så det är inte där skon klämmer :)

Jag bara menar att vi kan tänka oss scenarion där man kan dra nytta på något sätt av att få diffen mellan 0 grader och -20 att återvinna snarare än att bara rätt av dra in -20. Det kräver ju väldigt kall ute-luft rimligen för att det ska löna sig. Jag vet inte ens vad för temp en vanlig FLVP skickar ut...

Därutöver kan man tänka sig scenarion där man alltid låter flödet gå genom FLVP, passivt, såsom Markus tänkt, men att kompressorn bara nyttjar detta när den behöver göra varmvatten. Under den tiden kan man då välja att vid behov eftervärma i FTXn. Men detta förutsätter att kostnaden för den eftervärmningen är lägre än besparingen man gör genom att låta FLVP göra VV i stället för en elpatron.

Och ett tredje scenario är ju det parallella. Där låt oss säga FTXn jobbar med 200m3 luft IN. men ut går bara 150m3 resterande går till FLVP för VV produktion. Återigen kräver ju detta att FLVP värmer vatten effektivare i stället för el än vad eventuell eftervärme i form av el kräver för det förlorade delflödet i FTX. Sedan är ju en fråga hur stor del av totalflödet som måste överlåtas.

Ett fjärde scenario är ju sommartid då FTXn kanske inte gör så himla mycket och då skulle ju helt plötsligt FLVPn börja betala sig. Även om det kanske tar oändlig tid innan den betalar av sig helt.
« Senast ändrad: 16 februari 2012, 00:37:21 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: FLVP och FTX
« Svar #38 skrivet: 16 februari 2012, 00:40:40 »
0 ºC avluft på min, +5 ºC avluft på en 2kw FLVP.

Det fungerar om man byggt fläktsynk där FLVPs fläkt kör högt flöde när kompressorn går och minimalt flöde när kompressorn står.
Då kan en FTX jobba när FLVP står still.

Problemet är att kompressorn aldrig stannar från mitten av Dec till mitten av Feb, den går 24/7.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #39 skrivet: 16 februari 2012, 00:44:46 »
mm det köper jag. Men om man kunde göra FLVP passiv utifrån ett fläktperspektiv. Ta bort den helt enkelt. Och låta FTXns fläkt göra jobbet. Kompressorn går när vi vill att den ska gå. Typ bara VV exempelvis.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: FLVP och FTX
« Svar #40 skrivet: 16 februari 2012, 00:50:41 »
VV är en så väldigt liten del av FLVPns jobb att med FTX måste det vara mera ekonomiskt att ha en elberedare?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: FLVP och FTX
« Svar #41 skrivet: 16 februari 2012, 00:56:12 »
Som jag pÃ¥pekat i tidigare trÃ¥d, att köra en liten flvp pÃ¥ minusgrader är inte lönsamt vinsten äts upp av avfrostningsförluster. PÃ¥ 490an, blir det minusgrader om frÃ¥nluften är under ca 16-17  ºC eller om luftflödet är för litet. DÃ¥ suger den ned sig och bryter pÃ¥ LP. En annan sak om det handlar om 750 , CZ eller liknande, där kan man ligga pÃ¥ rejält minus och pÃ¥ det viset kompensera för avfrostningsförlusten och t.o.m gÃ¥ plus.
Varmvatten är det som är dyrast att tillverka. Men det handlar ju så klart om hur mycket av den varan man använder, men det hade jag gett prio nr 1. Och jag håller med, det känns inte optimalt, hade varit bättre med en större flvp och skippat FTXn.

126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #42 skrivet: 16 februari 2012, 00:58:02 »
under sommaren när återvinningen inte är nödvändig utan bara en komfortfråga vid kylåtervinning vissa dagar. Då skulle det ju vara en no-brainer. Men då är det nog billigare att köpa en nordenberedare som gör VV. Om vi antar att man eldar värme, FTX återvinner luft och tar uteluft till VV.

Men om vi antar att VV kostar 5000kwh per år. Gör vi det med en FLVP som aldrig gör något annat och därmed inte behöver spets så kanske vi landar på 1500kwh. Om vi antar att vi kör på markus koncept här så kommer ju den tid som det är kallt ute och vi gör VV. Ja då måste vi köra eftervärmen som då drar säg 1800w. Ja då spricker troligen kalkylen. Den borde bara fungera sommartid.

Och kostnaden för FLVPn kommer inte kunna betala sig genom att förvärma tilluften till FTX även om biprodukten är VV och värme. Det är för få dagar. I alla fall blir det en väldigt svår kalkyl gissningsvis.

Då är troligen det som jag tittade på innan jag konverterade till vattenburet bäst.
-FTX utan behov av för eller eftervärme (då det fanns i huset redan)
-LLVP för värme
-Typ nordenberedare för VV (som för övrigt knappt skulle betala sig men som kom lite längre på vägen att göra det om den fick hantera golvvärme till nya badrummet.. osv osv.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #43 skrivet: 16 februari 2012, 01:00:38 »
Som jag pÃ¥pekat i tidigare trÃ¥d, att köra en liten flvp pÃ¥ minusgrader är inte lönsamt vinsten äts upp av avfrostningsförluster. PÃ¥ 490an, blir det minusgrader om frÃ¥nluften är under ca 16-17  ºC eller om luftflödet är för litet. DÃ¥ suger den ned sig och bryter pÃ¥ LP. En annan sak om det handlar om 750 , CZ eller liknande, där kan man ligga pÃ¥ rejält minus och pÃ¥ det viset kompensera för avfrostningsförlusten och t.o.m gÃ¥ plus.
Varmvatten är det som är dyrast att tillverka. Men det handlar ju så klart om hur mycket av den varan man använder, men det hade jag gett prio nr 1. Och jag håller med, det känns inte optimalt, hade varit bättre med en större flvp och skippat FTXn.

Fast här handlar det ju om att FLVP alltid får husvärmen. Och det den spottar ut spottar den till FTX frånluft som återvinner det lilla som är kvar innan det går ut i rymden.

Sen om man har FTX är ju det kanske inte det första man väljer bort till förmån för en FLVP. Högst personligen menar jag att man alltid ska separera värme och ventilation men då hade jag ju inget i den här tråden att göra och jag gillar smarta lösningar. Alltså typ att man plockar upp en FLVP på blocket för någon tusenlapp och använder den för att göra VV lite bliigare eller något i den stilen :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: FLVP och FTX
« Svar #44 skrivet: 16 februari 2012, 01:06:49 »
Jag är tveksam till att samköra FTX och FLVP på annat sätt än parallellt.

Och då blir ju resultatet samma som om man haft 2 FLVP parallellt, dubbla uteffekten men dubbla frånluftsflödet.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #45 skrivet: 16 februari 2012, 01:09:41 »
hur mycket flöde krävs för att göra VV
man kan tänka sig att köra parallellt och bara ta ett litet delflöde.
Man förlorar lite i FTX verkningsgrad men får under hela året billigt VV.

Blir kul o se vad Markus kommer fram till och höra lite tester när det börjar bli läge för det. Kanske gÃ¥r det att kräma ur nÃ¥gon krona här och där.  :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: FLVP och FTX
« Svar #46 skrivet: 16 februari 2012, 01:14:08 »
Ja, kanske
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: FLVP och FTX
« Svar #47 skrivet: 16 februari 2012, 01:20:29 »
Vatten är ju 1,16w/kg/k
luft 0,33w/kg/k
Det handlar lite om hur han tänker bo. Bada mycket/lite eller ventilera mycket/litet.
Varmvatten vill man ju ha året om, värma luften räcker med halva året. Något man också måste tänka på.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: FLVP och FTX
« Svar #48 skrivet: 16 februari 2012, 01:33:38 »
Man måste också komma ihåg att en FLVP är en värmepump.
En sådan trollar inte fram värme ur tomma intet.

Man får samma tillförda värme på kondensorn som man kyler ner i förångaren (plus effekten man matar in i kompressorn)

I fallet med BVP, LVVP eller LLVP så kyler man utomhus men i fallet FLVP så är källan den goa värmen man har inomhus.

En FTX värmer tilluften med frånluften som källa.
Har man redan kylt ner frånluften så finns det heller ingen värme att tillföra till tilluften.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #49 skrivet: 16 februari 2012, 09:31:50 »
Man måste också komma ihåg att en FLVP är en värmepump.
En sådan trollar inte fram värme ur tomma intet.

Man får samma tillförda värme på kondensorn som man kyler ner i förångaren (plus effekten man matar in i kompressorn)

I fallet med BVP, LVVP eller LLVP så kyler man utomhus men i fallet FLVP så är källan den goa värmen man har inomhus.

En FTX värmer tilluften med frånluften som källa.
Har man redan kylt ner frånluften så finns det heller ingen värme att tillföra till tilluften.

Absolut är det ju ytterst lite man kan hämta hem från det som FLVPn lämnar i från sig, om ens något. Men har man båda apparaterna kan man säkert hitta finurliga sätt att nyttja dessa på bästa möjliga sätt. Men konstant bivalent drift är nog inget att hänga i julgranen
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad markus97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #50 skrivet: 16 februari 2012, 09:52:35 »
Tack för alla svar, jätteroligt!
Jag klargör ytterligare en gång att om jag bara ville ha det enkelt och låga fortumräkningar så skulle jag nog sätta bergvärme och ftx. Alla vet ju vad bergvärme kostar vilket gjorde att jag tog beslutet att prova detta. Jag har precis byggt ett lösvirkeshus i egen regi och hur man än räknar på ett sådant projekt så är de ekonomiska fallgroparna djupare än min plånbok. Nu har bygget gått riktigt bra men jag var i projekteringsstadiet inte intresserad av att lägga över hundra k på bergvärme direkt. Det är mycket el för de pengarna som det ser ut idag.
Ska väl erkänna att grunden är förberedd för att dra in brineledning osv...
Att bygga ett nytt utan att dra tilluftsrör i hela huset var inget alternativ, det gör man ju bara inte anser jag. Jag tänkte att det blir ju inte sämre att dra in kalluften genom rör än genom fönsterventiler och liknande. Där nånstans föddes idén med att ge tilluften några gratisgrader med hjälp av flvp avluft.
Kan nog tänka mig flera tempscenarior där denna lösning inte ger nåt eller kanske tom går back men visst borde det vara bättre att leverera -10gr luft till sov/vardagsrum än -20gr?
Kan inte påstå att jag förväntar mig några underverk av denna lösning, men lite kul att testa är det ju!
Planerar att komplettera med en luftsolfångare på inluften också när tid/ork finns.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: FLVP och FTX
« Svar #51 skrivet: 16 februari 2012, 09:55:31 »
Om du vill kan jag flytta tråden till GDS-tavlan istället?
men du kanske vill ha den här på FLVP sidan?

Jag kör FLVP okonventionellt med luftsolfångare.
Du hittar min projekttråd här:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=36017.0

Om du bygger luftsolfångare så bygg inte i trä som jag gjorde.
Blir mycket proffsigare med alureglar som kanter.

« Senast ändrad: 16 februari 2012, 10:08:16 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad markus97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #52 skrivet: 16 februari 2012, 11:11:11 »
Om du vill kan jag flytta tråden till GDS-tavlan istället?
men du kanske vill ha den här på FLVP sidan?

Jag kör FLVP okonventionellt med luftsolfångare.
Du hittar min projekttråd här:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=36017.0

Om du bygger luftsolfångare så bygg inte i trä som jag gjorde.
Blir mycket proffsigare med alureglar som kanter.

Du behöver inte flytta tråden, åtminstone inte än. Jag är novis på området och jag har nog inte energi kvar efter bygget till att nörda ner mig så djupt i detta under rådande säsong.

Jag har läst din tråd. Du är på en annan nivå än mig, än så länge. :)
Finns det andra anledningar än utseende för att inte rekommendera trä till solfångaren?
Har du tips på alureglar lämpliga att använda?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: FLVP och FTX
« Svar #53 skrivet: 16 februari 2012, 11:21:14 »
Enda anledningen är utseendet och dina grannar skall se eländet varje dag  ;)

Byggmax har en plåtregel: http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-20817

DÃ¥ kan du ha en formplywood skiva som bakstycke och en kanalplast skiva fram.
Det blir helt utan lister och skarvar och ser köpt ut.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad markus97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #54 skrivet: 16 februari 2012, 11:45:24 »
Den plåtregeln är bara 70mm vilket känns lite klent. Har tänkt att fångaren ska vara ca 20cm tjock så att jag kan ansluta 160mm rör till den. Om jag inte hittar annat blir hela lådan i formplyfa med kanalplast framtill.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: FLVP och FTX
« Svar #55 skrivet: 16 februari 2012, 11:52:42 »
Den plåtregeln är bara 70mm vilket känns lite klent. Har tänkt att fångaren ska vara ca 20cm tjock så att jag kan ansluta 160mm rör till den. Om jag inte hittar annat blir hela lådan i formplyfa med kanalplast framtill.

Hålet behöver inte vara runt.

Min fångare är 13cm tjock vilket kan se lite fult ut på väggen.
Men jag har 125mm röranslutning.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad markus97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #56 skrivet: 19 februari 2012, 22:32:27 »
Nu har jag startat upp. Har lite problem med ftx där elementen ligger aktiva hela tiden trots att jag slagit av värmen på manöverpanelen. Måste vara nåt relä eller så tror jag. Funderar på att sätta brytare till elementen och kanske en egen termostat på eftervärmen.

Ang FLVP så verkar den fungera iaf. Men efter att den varit igång ca ett dygn nu så hade jag en avluft ur FLVP på minus 13,2gr!
Det ska man väl inte ha?
Nästa fråga är att jag sett kompressortempen variera från att legat någorlunda högt mellan 60-70gr men nu när jag konstaterade låg avluft såg jag att kompressorn låg på 22gr. Anledningar? Samband?
Vet ej om betydelse man jag har kopplat ur fläkten, lossade kabeln som man ändrar fläkthastigheten med, och använder nu bara ftx fläkt. Kan detta påverka?

Utloggad markus97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #57 skrivet: 19 februari 2012, 23:13:46 »
Hmm. Blev tvungen att gÃ¥ ut till huset igen. Kollade frÃ¥nluftsdonen och i dessa fanns ingen luftström.  Verkar som den hade frusit ihop pÃ¥ nÃ¥t vis??
Stängde av flvp och väntade lite och helt plötsligt lossnade det och avluftstempen steg och när den var uppe på +7gr startade jag vp igen men då verkade inte kompressorn ha nåt att göra för den startade inte upp.
Kanske behöver flvp sin egen fläkt för något eller hade kabeln jag lossade ytterligare nån funktion kanske?
Eller så kanske jag öppnat frånluftsdonen för lite? (snål)
FÃ¥r se om jag kan sova i natt...

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: FLVP och FTX
« Svar #58 skrivet: 20 februari 2012, 08:56:41 »
Du bör nog köra fläkten i FLVP annars fryser förångaren ihop.
-13 ºC är garanterat en isklump och du borde ha fått LP-larm.

Det går att köra fläktar i serie och du kan ju ställa FLVP:ns fläkt på ett lågt varvtal.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad markus97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #59 skrivet: 20 februari 2012, 18:15:24 »
Du bör nog köra fläkten i FLVP annars fryser förångaren ihop.
-13 ºC är garanterat en isklump och du borde ha fått LP-larm.

Det går att köra fläktar i serie och du kan ju ställa FLVP:ns fläkt på ett lågt varvtal.

Precis vad jag gjort. Jag trodde ftx kunde suga genom vp tillräckligt men tydligen inte.
Efter att jag tinat och kopplat in fläkten har det fungerat sedan sent igår kväll och nu ligger avlufttempen på +3gr.

Ska trixa lite med elementstyrningen till ftx ikväll om jag hinner. Lite synd nästan att jag inte har några uteminusgrader att testa emot. Men man får väl inte klaga på det...

Utloggad markus97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #60 skrivet: 27 juli 2012, 21:08:14 »
Ja nu är det ju inte direkt vp säsong. Men,
vi har ju stött det här med gratiskyla med min lösning. Jag har ju svårt att veta vad det gör varken på papper eller irl men jag kan konstatera att efter min kvällsdusch (vp startar) så är min tilluft till sov/vardagsrum ca 14gr vid 23-25gr utetemp. Detta är ju bara hur bra som helst.
Men jag har svårt att veta hur mycket det gör irl på innetempen. Svårt att jämföra med nåt.
Hur som helst, vi kan väl alla vara överens om att en varm sommarkväll är detta åt rätt håll i alla fall. ?

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #61 skrivet: 23 augusti 2012, 00:19:18 »
jag tror att en hyfsad FTX med roterande växlare har bättre verkningsgrad än FLVP.
Fastnade för ovan. Att en bra FTX har bättre COP än en FLVP? Trodde att det självklart är tvärtom  dontknow. En FTX är "bara" en värmeväxlare med 2 fläktar, visserligen drar de väl mindre el än FLVP, men FLVP har ju kompressorteknik ju. LÃ¥ter som att när vÃ¥ran 410P (har tilluftsbatteri) totalt säckar ihop en dag sÃ¥ kan det vara mer ekonomiskt att välja en bra FTX + nÃ¥n typ av LVVP istf en ny FLVP. Eller drar jag förhastade slutsatser nu?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #62 skrivet: 23 augusti 2012, 12:32:51 »
om man nu kom ihåg allt man läser i detalj.. det gör inte jag. Men jag mins utdrag från en studie jag läste där man hade gjort tester mellan FTX och FLVP och kom fram till att FTX var effektivare. Speciellt norrut där det är kallare klimat. Där kan en FLVP vara tämligen meningslös.

Ju äldre och otätare ett hus är desto mindre förefaller FTX bidra med nytta och vice versa (helt ovetenskapligt och godtyckligt från min sida då förstås. Detta sista var inget jag läste om i studien)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #63 skrivet: 23 augusti 2012, 13:15:47 »
En FTX kan, som i mitt 140kvm hus, minska din toppeffektförbrukning vid DUT med 1-1,5 kW. Tänk då att den tar kanske 50-100 W för att göra detta, ger ett COP mellan 10-20...
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #64 skrivet: 23 augusti 2012, 21:06:27 »
*gilla*
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #65 skrivet: 23 augusti 2012, 23:45:18 »
om man nu kom ihåg allt man läser i detalj.. det gör inte jag. Men jag mins utdrag från en studie jag läste där man hade gjort tester mellan FTX och FLVP och kom fram till att FTX var effektivare. Speciellt norrut där det är kallare klimat. Där kan en FLVP vara tämligen meningslös.

Ju äldre och otätare ett hus är desto mindre förefaller FTX bidra med nytta och vice versa (helt ovetenskapligt och godtyckligt från min sida då förstås. Detta sista var inget jag läste om i studien)
Vårt hus från 1987 i mälardalen är väldigt tätt gissar jag, känns i öronen ifall man har för stor skillnad på tillluft och frånluft. Din känsla är att en FLVP med tilluftsbatteri "förlorar" mot en bra FTX i ekonomi? Var kan man läsa om FTX mot FLVP? Skulle föredra FTX framför frysrisk i tilluftsbatteri ifall FTX ger bättre ekonomi.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #66 skrivet: 24 augusti 2012, 00:06:34 »
här kan du läsa lite http://www.hvac.lth.se/fileadmin/hvac/files/TVIT-5000/TVIT-5004.pdf
dock är informationen från 2005.

I grunden är det ju så att FTX syftar till att hantera ventilation med så små förluster som möjligt och till så hög kvalitet som möjligt (inget kallras etc etc)
FLVP syftar till att fungera som en värmekälla där man tar luften i huset för att generera värme/varmvatten med resultat att man tar in uteluften rätt av med den temp uteluften än har.

Ingen av maskinerna är en evighetsmaskin och kräver ju att energi tillförs i normalfallet. Det finns exempel på extrema lågenergihus som kan hantera värmebehovet med FTX men normalt sett måste man ju komplettera och då gärna med någon typ av värmepump. Ju snålare huset är desto mindre behöver man tillföra.

Om det rör sig om ett hus som redan har tilluftsdon och i övrigt saknar vattenburen värme så är troligen FTX + LVVP bästa lösningen när nuvarande lösning klappar ihop.

Är det ett hus som alltid enbart har haft forcerad frånluft och husägaren är nöjd med detta och i övrigt inte kräver ökad komfort med avseende på luft/ventilation så blir det nog svårt att i efterhand räkna hem FTX-installation.

Min rekommendation till någon som bygger nytt är FTX + någon typ av markvärme (jord/berg/vatten) eller annars luft/vatten.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #67 skrivet: 24 augusti 2012, 00:14:31 »
En FTX kan, som i mitt 140kvm hus, minska din toppeffektförbrukning vid DUT med 1-1,5 kW. Tänk då att den tar kanske 50-100 W för att göra detta, ger ett COP mellan 10-20...
Låter väldigt intressant, är novis på området så vore trevligt ifall du kunde redogöra mer noggrant hur du fick fram minskning av toppeffektförbrukning vid DUT till 1-1,5kW och COP, DUT antar jag är MinUteTemp under året (fel?). Har läst att bra FTX ger tillbaka ca 80% av värmen som blåses ut som frånluft. Men tilluftstemp måste vara väldigt beroende på utetemp, eller? 80% av 22 grader frånluft vid -5 uteTemp kan väl inte bli samma som 80% av 22 grader frånluft vid -20 uteTemp i tilluftstemp, eller? Vill helst att det ska komma minst 17 gradigt i tilluften.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #68 skrivet: 24 augusti 2012, 00:50:16 »
Ute-temperaturen kommer självklart påverka temperaturen på tilluften i ett FTX aggregat.
Om man inte har återvinning (dvs S, F eller FT i stället för FTX) så kommer tilluften hålla exakt den temperatur som ute-luften.

Om vi tänker oss ett hus som drar 10kW vid DUT (dimensionerande ute temperatur) (dvs typ lägsta dygnsmedeltempen på din ort) så beror en del av detta effektbehov av att huset ventilleras. Om förenklar och generaliserar ett par smulor så kan vi tänka oss att 30% försvinner ut i rymden som ventilation och att resterande försvinner genom väggar tak etc. Dessa 3kW som då ventileras skulle vi kunna återvinna till 80-90%. Då är vi ganska snabbt uppe i de siffror som ltfrebac skriver. I detta tillfälle är det så klart högt COP, så att säga.

Vid ett annat tillfälle, när det bara är 0 grader ute, kanske huset drar 5kw och då, med samma underlag, blir besparingen 80-90% av 1.5kW och så vidare i fallande skala och COP.

Under sommaren pratar vi inte direkt om Ã¥tervinning sÃ¥ dÃ¥ är ju ventilationskostnaden en ren förlust sÃ¥ att säga. Men det är o andra sidan all ventilation om man tittar pÃ¥ hur mÃ¥nga watt fläkten kostar att driva. Driftkostnaden för FTXn borde jämförelsevis vara lite drygt den dubbla mot vanlig ut-i-rymden ventilation (sÃ¥ vida vi inte ska jämföra med rent självdrag). 

Ett FTX aggregat sparar in mycket mer än det kostar att driva, utöver alla andra fördelar det har. Dock kostar det ju en massa pengar att installera.

I ett hus med ren frånluft som har en värmepump skulle det nog inte gå att räkna hem en uppgradering till FTX givet att energiförlusten tillgodoses med ett COP på exempelvis 3. Förlusten i DUT-exemplet ovan, där man förlorar 3kW, kan ju av värmepumpen tillgodoses med enbart 1kW el, förutsatt ett COP på 3. Att FTXn i det tillfället har ett COP på 30 hjälper ju inte om man ska titta på det strikt ekonomiskt.

FTX är en överlägsen ventilering och värmepump är en överlägsen värmekälla och därför är kombinationen FTX + bergvärme (exempelvis) så tilltalande.

En person som köper en tomt och bygger ett nytt hus och betalar låt oss säga 4 000 000 för kalaset och sitter med frånluftsvärmepump skulle kanske ha åkt på 100 000 extra för att få bergvärme och FTX-vent. då skulle jag personligen spara in på 3D-teven och hemmabion till förmån för en lägre värmekostnad, mer långsiktig värmekälla och en bättre inomhusmiljö året runt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #69 skrivet: 24 augusti 2012, 00:53:41 »
här kan du läsa lite
"Av de resultat som framkommer i rapporten är FVP-ventilation det ventilationssystem som
medger störst energibesparing, medan FTX-ventilation medför bättre komfort och
inomhusmiljö. Det finns dock en relativt stor energibesparingspotential i FTX-systemet också.
FTX-systemets förmåga att återvinna värme ökar i kallare klimat och blir då också mer
konkurrenskraftigt mot FVP med avseende på energibesparing."
=> FLVP är snålare mao.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #70 skrivet: 24 augusti 2012, 12:33:12 »
"Av de resultat som framkommer i rapporten är FVP-ventilation det ventilationssystem som
medger störst energibesparing, medan FTX-ventilation medför bättre komfort och
inomhusmiljö. Det finns dock en relativt stor energibesparingspotential i FTX-systemet också.
FTX-systemets förmåga att återvinna värme ökar i kallare klimat och blir då också mer
konkurrenskraftigt mot FVP med avseende på energibesparing."
=> FLVP är snålare mao.
Men en FTX burk är mycket billigare än FLVP med tilluftsbatteri gissar jag, sen kanske underhållskostnaderna/service/delar är också mycket lägre med en FTX. Kanske ekonomiskt motiverat med en FTX ändå... Hmm, iofs så behöver jag nåt som värmer VV också (som säkert behöver nya delar o service) och radiatorkretsen vill jag också kunna köra fast vi inte har nåt större behov av det i o m en LLVP :-). FLVP med tilluftsbatteri verkar vara mer ekonomiskt än FTX + LVVP blir min slutsats (igen), lite synd.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #71 skrivet: 24 augusti 2012, 13:02:25 »
Låter väldigt intressant, är novis på området så vore trevligt ifall du kunde redogöra mer noggrant hur du fick fram minskning av toppeffektförbrukning vid DUT till 1-1,5kW och COP, DUT antar jag är MinUteTemp under året (fel?). Har läst att bra FTX ger tillbaka ca 80% av värmen som blåses ut som frånluft. Men tilluftstemp måste vara väldigt beroende på utetemp, eller? 80% av 22 grader frånluft vid -5 uteTemp kan väl inte bli samma som 80% av 22 grader frånluft vid -20 uteTemp i tilluftstemp, eller? Vill helst att det ska komma minst 17 gradigt i tilluften.

Kolla exvis http://www.energiberakning.se/ . Om jag väljer ett av exempelhusen 120m2 så ligger ventilationsförlusten med normriktigt flöde på 2390 Watt, ort Kiruna, DUT -30. Ett FTX-aggregat med lågt räknat 80% verkningsgrad sparar 2000W.

Med DUT -10 sänker ändå en FTX ditt effektbehov med 1500W.
« Senast ändrad: 24 augusti 2012, 13:16:20 av ltfrebac »
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #72 skrivet: 24 augusti 2012, 14:17:53 »
Roade mig med att knacka in mina egna värden. Förlust i ventilation vid 50 l/s är 3000 W (DUT -30). Mitt Flexit UNI3 vid 50 l/s ska återvinna 86% enligt diagram vilket ger 2600 W. Med 60% på FL och 50% på TL så ska aggregatets fläktar ta 40+ 30 + rotormotorn 3W = 75W. Ger alltså ett COP på 2600/75= 35.
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #73 skrivet: 25 augusti 2012, 00:28:06 »
Kolla exvis http://www.energiberakning.se/ . Om jag väljer ett av exempelhusen 120m2 så ligger ventilationsförlusten med normriktigt flöde på 2390 Watt, ort Kiruna, DUT -30. Ett FTX-aggregat med lågt räknat 80% verkningsgrad sparar 2000W. Med DUT -10 sänker ändå en FTX ditt effektbehov med 1500W.
Kollade endast väldigt snabbt, hann ej sätta in mig i vad man skulle fylla i och vart. Men DUT = -10 med FTX ska sänka mitt effektbehov med 1500W jämfört med Nibe Fighter 410P om man endast tittar på uppvärmning av tilluften eller? Vi har DUT = -22 har jag förstått så då blir det väl ännu bättre ekonomi för oss? Vad får vi för temp på tilluft när uteTemp=-10, -20, -25, -30 med en bra FTX? Med 410P med endast kompressordrift har vi nog som sämst runt 17 grader när burken funkar som den ska.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #74 skrivet: 25 augusti 2012, 11:51:16 »
Vad är problemet eg? Vill man ha högsta komfort, lägsta driftskostnad så väljer man FTX + jord/bergvärme. Att investeringen blir något högre är bara acceptera men i ett nybygge anser jag fördyringen försumbar. Antar att de flesta inte väljer Älvsbyhus heller utan ofta går på dyrare/exklusivare hus...vad är payoff-en på alla flådiga funkis-hus eg?

Med FTX kan man välja ett steg mindre VP samt kortare borra/markkollektor = billigare, dessutom slipper man det vidriga kallraset från FRESH-ventilerna = ovärderligt. Den ökade rördragningen kan inte ta många timmar extra om man gör det vid nybyggnation, kanske 2 dagar extra jämfört med endast FL. FTX-agg finns från 15K, som sagt försumbart om man pratar husbygge för 2-3-4 miljoner.
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: FLVP och FTX
« Svar #75 skrivet: 25 augusti 2012, 13:49:36 »
Vad är problemet eg? Vill man ha högsta komfort, lägsta driftskostnad så väljer man FTX + jord/bergvärme. Att investeringen blir något högre är bara acceptera men i ett nybygge anser jag fördyringen försumbar. Antar att de flesta inte väljer Älvsbyhus heller utan ofta går på dyrare/exklusivare hus...vad är payoff-en på alla flådiga funkis-hus eg?

Med FTX kan man välja ett steg mindre VP samt kortare borra/markkollektor = billigare, dessutom slipper man det vidriga kallraset från FRESH-ventilerna = ovärderligt. Den ökade rördragningen kan inte ta många timmar extra om man gör det vid nybyggnation, kanske 2 dagar extra jämfört med endast FL. FTX-agg finns från 15K, som sagt försumbart om man pratar husbygge för 2-3-4 miljoner.

Klockrent svar tycker jag!!!
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #76 skrivet: 26 augusti 2012, 23:38:19 »
fördelen med en flvp är att det är det billigaste sättet att få en lösning för värme och ventilation som därtill tar väldigt lite yta i anspråk.

Att en släkting till mig som bor i en radhuslägenhets 3a med flvp har samma elkostnad för värme och VV som jag har och därtill kallras från ventilerna är ju en helt annan sida av myntet.

Givet att besparingen och komforten blir högre med FTX och markvärme tycker jag gör det hela till no-brainer. speciellt vid nybygge. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: FLVP och FTX
« Svar #77 skrivet: 27 augusti 2012, 08:51:24 »
Vad är problemet eg? Vill man ha högsta komfort, lägsta driftskostnad så väljer man FTX + jord/bergvärme. Att investeringen blir något högre är bara acceptera men i ett nybygge anser jag fördyringen försumbar. Antar att de flesta inte väljer Älvsbyhus heller utan ofta går på dyrare/exklusivare hus...vad är payoff-en på alla flådiga funkis-hus eg?

Med FTX kan man välja ett steg mindre VP samt kortare borra/markkollektor = billigare, dessutom slipper man det vidriga kallraset från FRESH-ventilerna = ovärderligt. Den ökade rördragningen kan inte ta många timmar extra om man gör det vid nybyggnation, kanske 2 dagar extra jämfört med endast FL. FTX-agg finns från 15K, som sagt försumbart om man pratar husbygge för 2-3-4 miljoner.

Word. Och Excel till och med, så rätt är det. :)
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1864
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: FLVP och FTX
« Svar #78 skrivet: 27 augusti 2012, 09:26:42 »
Jag tycker det hörs som en bra lösning med FTX kombinerat med någon form av värmepumpslösning förutom FLVP, det låter logiskt.

Däremot kan jag inte hålla med om att det skulle bli så vansinnigt dålig komfort med en FLVP. Vi har inga problem med kallras eller drag, hur bra inomhusklimat som helst faktiskt (fresh springventiler i ovankant fönstren med radiatorer).

Enda som jag inte är riktigt nöjd med är att det blir torrt inomhus på vintern. Finns det FTX utrustningar med luftfuktare integrerat?

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: FLVP och FTX
« Svar #79 skrivet: 27 augusti 2012, 09:41:12 »
Enda som jag inte är riktigt nöjd med är att det blir torrt inomhus på vintern. Finns det FTX utrustningar med luftfuktare integrerat?

Med roterande FTX-agg får man en viss återfuktning av luften i konstruktionen. Med FTX kan man även sänka ventilationen relativt mycket på vintern för att inte ventilera ut all fukt.

Jag har dock också letat efter kanal-fuktare eller dylikt men det verkar inte riktigt bli varken billigt, enkelt eller riktigt roligt så jag har lagt ner. Jag drar ner min ventilation en massa (halva BBR-rekommendationen), har CO2/fukt-givare inkopplat så den varvar upp när det behövs och är nöjd så.

Det är det här problemet som gör att jag vänder mig emot FLVP, jag vill styra ventilation och uppvärmning avskiljt, jag vill inte behöva ventilera massor på vintern och dra in kalluft för att få luft nog att jobba med. Det är, i mitt tycke, konstruktionsfel. Jag kan för mitt liv inte begripa hur man kan sätta FLVP när man bygger nytt hus. Okej i ett gammalt för att dra spirorör över en befintlig vind kors och tvärs ledde nästan till skilsmässa men om man har frilagd vind och kan jobba underifrån i ett nybygge är det en baggis.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1864
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: FLVP och FTX
« Svar #80 skrivet: 27 augusti 2012, 10:44:34 »
Citera
Jag drar ner min ventilation en massa (halva BBR-rekommendationen)

Det gör jag också på min CE50:a, den får tillräckligt med luft att arbeta med ändå, så det blir ingen skillnad där. Med lägre luftomsättning under kalla årstiden räcker det ändå till bra både för varmvatten och uppvärmning (väldigt lite tillskott med elpatron behövs). Problemet kvarstår, jag tycker det blir för torrt ändå så jag funderar på att sätta in en luftfuktare, åtminstone i mitt arbetsrum.

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: FLVP och FTX
« Svar #81 skrivet: 27 augusti 2012, 10:58:08 »
fördelen med en flvp är att det är det billigaste sättet att få en lösning för värme och ventilation som därtill tar väldigt lite yta i anspråk.

Därför sätter tillverkarna in dom i sina hus för 2-3-4 miljoner istället för att lägga ytterligare en procent av totalkostnaden på en bättre lösning...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik-m-j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar Hemautomasjon och Billiga strulpumpar
SV: FLVP och FTX
« Svar #82 skrivet: 27 augusti 2012, 12:25:58 »
tjena. !

Jag har just fÃ¥tt en FTX (Heru 130 EC.)  som gÃ¥r behovsstyrt. Just sÃ¥ som bla. Purjo_ och andra talar varmt om :) Takk.

men man kan ju inte låta bli at notera at, jodå visst går det varm luft rakt ut ur huset.. Kanskje man borde koPpla avkastet på en FLVP ?? och då slippa direct-EL til VV ?

En flvp som går utan elförbrukande ventilator. den bjuder ju FTX'n på..!

Blir ju lite trixit meg reglering då, pumpen måste ju kanskje ta kafferaster lite ofta så at den inte fryser på...

Ser at bÃ¥de Energicentra (greven)  och spinx har produkter som kanskje passar ?

nån plats såg jag nått om en som hadde avloppet från dusjen inn på sin flvp oxo.. DET måste ju ge bra med energi ?

visst kan man ha typ backventiler som man tightar upp lite och kör som övertrycks avlast om flvp'n täpper till helt...

Vad tror ni grabbar? Kan det vara nåt at GDS'a lite med och få VV med en COP som inte = 1
Villa på två plan a 100kvm. bygd i 1980. Två Hyundai L/L pumpar som håller El-kabel'n i bottenvåningens golv utkopplad. HERU 130 EC - FTX

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #83 skrivet: 27 augusti 2012, 12:31:11 »
Däremot kan jag inte hålla med om att det skulle bli så vansinnigt dålig komfort med en FLVP. Vi har inga problem med kallras eller drag, hur bra inomhusklimat som helst faktiskt (fresh springventiler i ovankant fönstren med radiatorer).
Samma här, nöjd med 410:ans ventilation, kallras har vi inte, klimaten inomhus är bra tycker jag.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: FLVP och FTX
« Svar #84 skrivet: 27 augusti 2012, 13:55:24 »
men man kan ju inte låta bli at notera at, jodå visst går det varm luft rakt ut ur huset.. Kanskje man borde koPpla avkastet på en FLVP ?? och då slippa direct-EL til VV ?

Nja. FTX'en plockar ju en massa energi ur frånluften för att värma tilluften. Efter den borde det inte finnas så mycket kvar för en FLVP att hämta.
Möjligen skulle man kunna tänka sig en lösning där man har ett spjäll som kopplar in FLVP'n istället för FTX'en när det är dags att göra varmvatten? Då får man leva med kallras den stunden det tar att värma varmvattnet...

Nån borde bygga en FLVP med värmeåtervinnare som kopplas in när det inte är värme/varmvattenbehov och kompressorn vilar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #85 skrivet: 27 augusti 2012, 16:05:31 »
Att inte ha problem med kallras och "bra komfort" men samtidigt medge att detta är med halva normventilationen känns lite sådär, på gränsen till diskvalificering. Normen finns av en anledning och att dra ner 10-20% från denna kan säkert funka under vissa omständigheter men 50%??
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: FLVP och FTX
« Svar #86 skrivet: 27 augusti 2012, 16:21:10 »
Jag läste en rapport för nåt år sedan där man kom fram till att dagens normer för ventilation är alldeles för högt ställda under vinterhalvåret. Jag kommer inte ihåg vart jag läste den, men att sänka till halva ventilationen under vintern (och kombinera med behovsstyrning via fukt och/eller CO2-mätning) är inga problem. Förhoppningsvis kommer man att uppdatera normen inom en relativt snar framtid så att den tillåter olika ventilation på sommaren och vintern.

Sen är det väl inte alla som sänker ventilationen pÃ¥ vintern bara för att man har problem med kallras? En del tycker det är ett  problem att man blÃ¥ser ut en massa varm luft i onödan...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: FLVP och FTX
« Svar #87 skrivet: 27 augusti 2012, 19:21:58 »
Om jag har en co2-nivå under 800 ppm och allt känns fräscht så har jag strålande luft anser jag, det har jag med halva BBR-rekommendationen/förslag från ventilationsfirma. Nu är ju co2 inte enda man ska bry sig om men det är det enda som är lätt att mäta. Förutom fukt men det är inget problem vintertid, förutom omvänt att man inte har någon.

Nu bor ju vi bara två vuxna och ett litet barn så det skiljer såklart med fler personer i hushållet. Jag är klar förespråkare för anpassad ventilation men man ska nog veta eller försöka veta vad man gör.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: FLVP och FTX
« Svar #88 skrivet: 27 augusti 2012, 20:59:56 »
En arbetskamrat har ett nybyggt älsbyhus med en Nibe 750 har inte märkt av kallras när jag varit där och han har billig uppvärmning med flvpn skulle nog vara svårt att räkna hem berg + Ftx där men det är ju visserligen ett litet hus tror det var 116m2 och han kör säkert normenlig vent för han har inte rört vp sen den installerades.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #89 skrivet: 28 augusti 2012, 07:52:43 »
Vad är problemet eg? Vill man ha högsta komfort, lägsta driftskostnad så väljer man FTX + jord/bergvärme. Att investeringen blir något högre är bara acceptera men i ett nybygge anser jag fördyringen försumbar. Antar att de flesta inte väljer Älvsbyhus heller utan ofta går på dyrare/exklusivare hus...vad är payoff-en på alla flådiga funkis-hus eg?
Med FTX kan man välja ett steg mindre VP samt kortare borra/markkollektor = billigare, dessutom slipper man det vidriga kallraset från FRESH-ventilerna = ovärderligt. Den ökade rördragningen kan inte ta många timmar extra om man gör det vid nybyggnation, kanske 2 dagar extra jämfört med endast FL. FTX-agg finns från 15K, som sagt försumbart om man pratar husbygge för 2-3-4 miljoner.
Det måste bli ännu lägre driftskostnad att köra en FLVP med tilluftsbatteri + BV framför en FTX + BV. Extrakostnaden blir inte så mycket om man ändå ska bygga nytt. Hur kan komforten bli bättre med en FTX jämfört med en FLVP med tilluftsbattteri?

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FLVP och FTX
« Svar #90 skrivet: 28 augusti 2012, 08:06:44 »
Det måste bli ännu lägre driftskostnad att köra en FLVP med tilluftsbatteri + BV framför en FTX + BV. Extrakostnaden blir inte så mycket om man ändå ska bygga nytt. Hur kan komforten bli bättre med en FTX jämfört med en FLVP med tilluftsbattteri?
Driftskostnaden blir högre med FLVP+BV alternativet. Komforten lär däremot bli samma, men det är ju rätt ovanligt med denna lösning. De flesta FLVP-installationer drar ju kalluften rakt in i rummen.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Erik-m-j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar Hemautomasjon och Billiga strulpumpar
SV: FLVP och FTX
« Svar #91 skrivet: 28 augusti 2012, 12:45:19 »
Nja. FTX'en plockar ju en massa energi ur frånluften för att värma tilluften. Efter den borde det inte finnas så mycket kvar för en FLVP att hämta.


Jo visst, men om alternativet blir en VP med en ute del, Så borde kanskje luften efter FTX'en vara smulan varmare och kanskje med mera vattenånga som man kan kondensera och dra energi så oxo.

en "vanlig" villa har ju en VVberedare koplat til el direkt. (sÃ¥ har min iallafall :-) ) 
FrÃ¥gan blir ju om jag drar inn en vatten tank pÃ¥ 300-500 liter. och i den har en pre.heat slinga som komunvatten gÃ¥r igjenom - som dÃ¥ laddas med typ en FLVP som snÃ¥lar pÃ¥ avkastet pÃ¥ FTX , Blir en ekonomiskt løsning ? 
vinnsten blir ju at man ocså kan ha vvkanalvärmare.

tråkigt nog har mitt tak en lutning mot öst-väst och bara 11 graders vinkel - annars hadde en vakumrörsolfångare ..

Men om man startar med en FLVP til 10-13k. eller en vakumrörfångare til samma pris -- så drar den ena el men ger värme 24/7/12,..

 Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h help

Villa på två plan a 100kvm. bygd i 1980. Två Hyundai L/L pumpar som håller El-kabel'n i bottenvåningens golv utkopplad. HERU 130 EC - FTX

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #92 skrivet: 28 augusti 2012, 19:18:13 »
Driftskostnaden blir högre med FLVP+BV alternativet. Komforten lär däremot bli samma, men det är ju rätt ovanligt med denna lösning. De flesta FLVP-installationer drar ju kalluften rakt in i rummen.
Hur kan driftkostnaden bli högre med FLVP m tilluftsbatteri + BV än FTX + BV när FLVP är snålare än FTX? Säkert jätteovanlig lösning.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #93 skrivet: 29 augusti 2012, 00:01:26 »
om du har för avsikt att smälta snö kanske.

Om vi antar att bergvärmen är adekvat dimensionerad så lär driftkostnaden för flvp vara högre än ftx för att uppnå adekvat till- och frånluftsventilation med återvinning (alltså med uppvärmd tilluft).

På sommaren kan en FLVP-ägare bli effektivare än ftx då den energi som ventileras ut kan tas tillvara på i syfte att värma varmvatten exempelvis.

På vintern är ju ftxn effektivare på att göra det den gör (ventilation och COP för värmningen av luften) än en FLVP.

I ett hus med bergvärme kan man inte motivera en FLVP.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FLVP och FTX
« Svar #94 skrivet: 29 augusti 2012, 07:53:38 »
Hur kan driftkostnaden bli högre med FLVP m tilluftsbatteri + BV än FTX + BV när FLVP är snålare än FTX? Säkert jätteovanlig lösning.
Iom BV är FLVP:ns förmåga att göra varmvatten oväsentlig.
Kvarstår är då återvinningen till värme och vid ordentlig kyla är FTX väldigt mycket mer effektiv.
FLVP är ju egentligen helt meningslöst i exemplet , en modell större BV samt tilluftbatteri till denna skulle inte ha högre driftskostnad än FLVP:n
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #95 skrivet: 31 augusti 2012, 09:55:26 »
Ok, verkar bra, kanske blir FTX + LVVP/BV ändÃ¥ istf en ny FLVP när 410:an totalt säckar ihop en dag. COP pÃ¥ 20-30 eller ännu mer vore trevligt  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!