0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad är problemet eg? Vill man ha högsta komfort, lägsta driftskostnad så väljer man FTX + jord/bergvärme. Att investeringen blir något högre är bara acceptera men i ett nybygge anser jag fördyringen försumbar. Antar att de flesta inte väljer Älvsbyhus heller utan ofta går på dyrare/exklusivare hus...vad är payoff-en på alla flådiga funkis-hus eg?Med FTX kan man välja ett steg mindre VP samt kortare borra/markkollektor = billigare, dessutom slipper man det vidriga kallraset från FRESH-ventilerna = ovärderligt. Den ökade rördragningen kan inte ta många timmar extra om man gör det vid nybyggnation, kanske 2 dagar extra jämfört med endast FL. FTX-agg finns från 15K, som sagt försumbart om man pratar husbygge för 2-3-4 miljoner.
Enda som jag inte är riktigt nöjd med är att det blir torrt inomhus på vintern. Finns det FTX utrustningar med luftfuktare integrerat?
Jag drar ner min ventilation en massa (halva BBR-rekommendationen)
fördelen med en flvp är att det är det billigaste sättet att få en lösning för värme och ventilation som därtill tar väldigt lite yta i anspråk.
Däremot kan jag inte hålla med om att det skulle bli så vansinnigt dålig komfort med en FLVP. Vi har inga problem med kallras eller drag, hur bra inomhusklimat som helst faktiskt (fresh springventiler i ovankant fönstren med radiatorer).
men man kan ju inte låta bli at notera at, jodå visst går det varm luft rakt ut ur huset.. Kanskje man borde koPpla avkastet på en FLVP ?? och då slippa direct-EL til VV ?