0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jag tror att en hyfsad FTX med roterande växlare har bättre verkningsgrad än FLVP.
om man nu kom ihåg allt man läser i detalj.. det gör inte jag. Men jag mins utdrag från en studie jag läste där man hade gjort tester mellan FTX och FLVP och kom fram till att FTX var effektivare. Speciellt norrut där det är kallare klimat. Där kan en FLVP vara tämligen meningslös. Ju äldre och otätare ett hus är desto mindre förefaller FTX bidra med nytta och vice versa (helt ovetenskapligt och godtyckligt från min sida då förstås. Detta sista var inget jag läste om i studien)
En FTX kan, som i mitt 140kvm hus, minska din toppeffektförbrukning vid DUT med 1-1,5 kW. Tänk då att den tar kanske 50-100 W för att göra detta, ger ett COP mellan 10-20...
här kan du läsa lite
"Av de resultat som framkommer i rapporten är FVP-ventilation det ventilationssystem som medger störst energibesparing, medan FTX-ventilation medför bättre komfort och inomhusmiljö. Det finns dock en relativt stor energibesparingspotential i FTX-systemet också. FTX-systemets förmåga att återvinna värme ökar i kallare klimat och blir då också mer konkurrenskraftigt mot FVP med avseende på energibesparing."=> FLVP är snålare mao.
Låter väldigt intressant, är novis på området så vore trevligt ifall du kunde redogöra mer noggrant hur du fick fram minskning av toppeffektförbrukning vid DUT till 1-1,5kW och COP, DUT antar jag är MinUteTemp under året (fel?). Har läst att bra FTX ger tillbaka ca 80% av värmen som blåses ut som frånluft. Men tilluftstemp måste vara väldigt beroende på utetemp, eller? 80% av 22 grader frånluft vid -5 uteTemp kan väl inte bli samma som 80% av 22 grader frånluft vid -20 uteTemp i tilluftstemp, eller? Vill helst att det ska komma minst 17 gradigt i tilluften.
Kolla exvis http://www.energiberakning.se/ . Om jag väljer ett av exempelhusen 120m2 så ligger ventilationsförlusten med normriktigt flöde på 2390 Watt, ort Kiruna, DUT -30. Ett FTX-aggregat med lågt räknat 80% verkningsgrad sparar 2000W. Med DUT -10 sänker ändå en FTX ditt effektbehov med 1500W.