0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man måste också komma ihåg att en FLVP är en värmepump.En sådan trollar inte fram värme ur tomma intet.Man får samma tillförda värme på kondensorn som man kyler ner i förångaren (plus effekten man matar in i kompressorn)I fallet med BVP, LVVP eller LLVP så kyler man utomhus men i fallet FLVP så är källan den goa värmen man har inomhus.En FTX värmer tilluften med frånluften som källa.Har man redan kylt ner frånluften så finns det heller ingen värme att tillföra till tilluften.
Om du vill kan jag flytta tråden till GDS-tavlan istället?men du kanske vill ha den här på FLVP sidan?Jag kör FLVP okonventionellt med luftsolfångare.Du hittar min projekttråd här:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=36017.0Om du bygger luftsolfångare så bygg inte i trä som jag gjorde.Blir mycket proffsigare med alureglar som kanter.
Den plåtregeln är bara 70mm vilket känns lite klent. Har tänkt att fångaren ska vara ca 20cm tjock så att jag kan ansluta 160mm rör till den. Om jag inte hittar annat blir hela lådan i formplyfa med kanalplast framtill.
Du bör nog köra fläkten i FLVP annars fryser förångaren ihop.-13 ºC är garanterat en isklump och du borde ha fått LP-larm.Det går att köra fläktar i serie och du kan ju ställa FLVP:ns fläkt på ett lågt varvtal.