0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har dut plus 20, delta inställt på 8 och det är vad den hållar oavsett temp.
Den stod på -480 GM imorse och körde 1 kW på eltillsatsen men har sedan dess kommit igång och betat av gradminutrarna successivt och ligger nu på - 63 GM vilket känns lovande. Ska bli intressant när den kommer till 0 GM och sjunker tillbaka under -60 GM igen så kompressorn startar ifall det fortsätter gå bra
Jag undrar om den kommer att gå till GM=0. Om jag ser till min F1255 har den inte stannat på de sista veckorna. Den ligger och balanserar GM värdet elegant strax över GM-60. Beräknad framledningstemperatur = verklig framledningstemperatur, det fixas med frekvensen. Resultat, den knallar på.
Varför har du loggat så korta snuttar ?? drygt en timme bara?Tycker det är svårt att få grepp om något i dom, kompressorn står ju still i börjanpå de flesta loggar, man ser ju inte varför den har stannat.När den startar börjar den oftast på lite över ca 20 Hz (Min startar alltid på 40 Hz och reglerar sen upp eller ner efter behov)På ett ställe var det VV-värmn. endast 2 min ? (Relä 15) men prio kvar på 30Är de loggarna efter uppdateringen ?
Jag började titta på trådskaparens först foton från display och blev konfunderar. Framledning ca 46C, returledning, ca36C. Verkar först bra, men detta Cdelta skapas med en cirkulationspump för värmebärare som går med endast 17%!Jag tror att de flesta skulle få ett mycket större Cdelta vid 17%. Jag tycker det tyder på nästan kortslutning i elementslingan eller delar av elementslingan att pumpens automatik måste pumpa på så låg hastighet för att temperaturen skall sjunka 10 grader
Efter uppdateringen beter sig pumpen helt annorlunda så dessa siffror som jag postade i början går inte att titta på längre. Dock har där uppstått ett nytt problem. Väldigt ofta när pumpen producerar varmvatten så får jag detta felmeddelande (bifogat foto). VVS installatören trodde tidigare att detta berodde på tätt filter på värmebärande sida men det rengjorde han förra veckan och det är fortfarande problem. Han var här idag igen och tittade och hittade inställningar som han tyckte var konstiga. imorgon kommer han tillbaka och ska prata med Nibes support så får hoppas han kan lösa det då.
Vad har du ör varmvatteninställning och vilken mjukvara har du?Se min tråd där samma problem med hög kondensor in direkt efter VV körning tas upp. Kanske har du samma problem som jag hade/har.https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73531.0
Nibes svar på hög kondensor in är sänk vv tempen och strunta i legionella, alternativt har slingan beläggningar och ska bytas. Men är detverkligen från vv körning, kommer så ofta?