0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Det som händer är att den stoppar kompressorn och kör med elpatron för att nå stopptemp på VVB.Behöver du verkligen köra lyx-läget eller klarar du varmvattenbehovet på normal-läget.Själv kör jag ekonomi och varmvattnet har aldrig tagit slut för mig.
Det jag tänkte först var om fasbelastningen var felaktig i huset så illa att inte ens kompressorn får starta. Men är inte helt hundra på meddelandet.Det går se fasbelastningarna i menyn om strömavkännarna är monterade i elcentralen. Kontrollera att säkringsstorlek stämmer mot den huvudsäkring du har.Är inte avkännarna installerade och du tror teorin är värd att kolla upp så får du ta hem en elektriker som ser installerar dessa och kontrollerar om fasbalansen i huset kan förändras. En extern beredare brukar dra 3 kW, relativt viktigt att den inte sitter på andra faser som ofta är på. T ex 2-fasspis.
I bilden har pumpen avslutat varmvattenvärmningen och återgått till att värma huset. Hade den hunnit göra det när meddelandet dök upp? I så fall kan det handla om den skvätt extravarmt vatten som kommer ut på radiatorslingan när den gör tillbakaväxlingen. Det är rimligt att den då tillfälligt bromsar kompressorn eftersom framledningstemperaturen är onödigt hög ändå.
begränsad framledning får du om den diffar för mycket mot beräknad framledning, och faktisk framledning
Jag som alltid har USB minnet i, men just denna gång när jag såg "begränsning framledning aktiv2 så hade jag tydligen tagit ur det för att kolla loggarna varpå jag inte har just det tillfället loggat. Däremot så ser det ut i bifogad logg som att detta kanske sker hyffsat regelbundet i slutfasen av VV körning. Ofta så ser det i loggen ut som att framledningstemp minskar något sista minuterna i VV körningen samtidigt som comp freq minskar.Någonting som jag inte riktigt gillar är att kompressorn hälften av gångerna efter VV körning verkar stanna, ibland med larm "163 Hög kondensor in temperatur" och detta utan att el patron kopplas in.Onödiga stopp vill jag såklart undvika och detta otyg verkar den hållit på med hela tiden. Jag ska gå och avaktivera "ladda med hög effekt" och se ifall detta upphör då.Ser ni som är mer insatta någonting annat i loggen om hur anläggningen verkar gå?