0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Bertil skrivet 29 november 2005, 22:06:34Har man flera minusgrader in skall man överväga tex komplettering med ytjordvärme.Är anledningen att borran riskerar att frysa eller att verkningsgraden blir så dålig så det blir "dyrt"?Taget ur luften gissar jag att jag så småningom hamnar på -2 in.
Har man flera minusgrader in skall man överväga tex komplettering med ytjordvärme.
Funder på att ev sätta volymförstoringstanken på returen.
Citat från: KONULT skrivet 31 december 2005, 13:34:23 Funder på att ev sätta volymförstoringstanken på returen.Vad är anledningen till detta Gott Nytt År på er alla/Gla
Funderar på att ev sätta volymförstoringstanken på returen.
KONULTCiteraFunderar på att ev sätta volymförstoringstanken på returen.Jag tycker så här har testat det en hel del.Om man har tanken på stigen från värmepumpen och den kopplad o BOTTEN på acken. (hoppas du har så)Då blandas vattnet vid VP drift i tanken tempen stiger sakta man undviker ev knäppningar. Värmeförlusterna är mycket små eftersom tanken håller relativ låg temp när man kör med värmepump. Vid pumpstopp går ouppvärmt returvatten genom VP och ned i botten på tanken!!!Då får man en fin skiktning och använder hela volymen. Det är vitsen med en volymhöjning som jag ser det.Efter pumpstopp fortsätter tanken att levera ut varmt vatten till raddarna i mycket lång tid. har man en lagom tank håller sig tempen kring börvärdet mycket länge.För att få bästa reglering kan det va vits att flytta givaren till efter acken så den mäter verklig stigartemp till raddarna.Men det funkar iofs med originalplaceringen också. Tex NIBE föreslår flyttning i nån typritning vet jag..Tanken på returen... kanske om man har en vek VP eller en något stor ack.. då kan jag ev se nån fördel med det!
SKA JAG SÄNKA KB-PUMPEN FRÅN 3 TILL 2 ??
Men får man skiktning då?Cirkpumpen går ju hela tiden även vid pumpstopp och rör om i tanken, eller?
KONULTCiteraMen får man skiktning då?Cirkpumpen går ju hela tiden även vid pumpstopp och rör om i tanken, eller?När kompressorn inte går kommer det svalt vatten ned i botten på ackén det ger skiktning. Det varmare vattnet lägger sig uppe och körs ut till raddarna.MEN det sällan att är perfekt, viss inblandning fås helt säkert eftersom flödet är så pass stort i en värmeanläggning..Men jag har kollat många gånger.. man kan känna på stigen efter vp och efter acken när VP står.. acken fortsätter att leverara ut värme låååångt efter att VP stoppat.dessutom med en temp nära börvärdet också, det ger jämn fin rumstemp!!