0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack Rippe,vet du nåt om hur verkningsgraden ändras ifall man har -1 in i jämförelse med t.ex. +2 ?Om worst-case för mig är att det drar uppåt 9000kWh, så vad gör väl det? En lunch ute mer per månad? Man får glädja sig åt det man kan...Man blir lite nipprig i detta forum - där det är vardagsmat att ha en oanvänd eltillsats.
Har man flera minusgrader in skall man överväga tex komplettering med ytjordvärme.
Rippe, nu blir jag verkligen lite glad igen Här sitter man kväll efter kväll och det är nästan så att man börjar gråta om KB-in närmar sig 0:an. Livet blir nog bättre när allt lugnat ner sig. Nån av proffsen skrev att brine in ner till -3 var OK (men inte helt bra). Under -3 kanske man ska fundera på extra jordslinga - men jag tror jag slipper detta. Statusläget ikväll är att brine in är runt +1,5 så det är hopp om livet.Tack för uppmuntran, Rippe!/Ekke
Skrämde vid dig så Rippe :-[
Känns som min pump dimensionerats lite på gränsen. .... - Offerten visar på årsdrift på 8000kWh varav tillsats ca 250kWh (99%, 68%) - Nettobehov 28,000kWh (3m3 olja)....Det som oroar mig:1. Lång drifttid, kommer min kalkyl spricka? 8000kWh per år ger drygt 600kr/mån2. KB-in kanske med tiden, dels när det är kallt -10 och dels om 2 år3. Kommande golvvärme
Det Roland säger är en riktig fälla. Många för att inte säga alla vill unna sig lite varmare när man får så billig värme med den nya VP, dessutom kanske man höjer tempen rejält i källaren som oisolerad drar enormt med energi!Sånt MÅSTE med i kalkylen, men det verkar inte en inst. tänka på. 20 graders antagen rumstemp som man kan se i en del kalkyler är rent bondfångeri. 20 grader torde va närmast unikt idag, dom flesta ligger på 22 och däröver! Jag säger tyvärr för det finns en hel del hälsoeffekter med för varmt inne!