Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1230 , Officiell tråd.  (läst 229731 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #45 skrivet: 29 november 2005, 17:14:48 »
Tack Rippe,
vet du nåt om hur verkningsgraden ändras ifall man har -1 in i jämförelse med t.ex. +2 ?
Om worst-case för mig är att det drar uppåt 9000kWh, så vad gör väl det? En lunch ute mer per månad?  :D
Man får glädja sig åt det man kan...


Man blir lite nipprig i detta forum - där det är vardagsmat att ha en oanvänd eltillsats.


Nej, faktum är att jag inte vet skillnaden i verkningsgrad. Men jag TROR faktiskt inte att den är så där väldigt stor som en del vill påskina. Det viktiga är att man har en vettig diff på KB och att hålet inte fryser.

Nipprig! Det är bara förnamnet. Jag har uppgåtts med dessa människor i snart ett år och jag har varit nära att bli inlagd på psyket fler än en gång............... Men man coolar ner sig en aning med tiden......
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #46 skrivet: 29 november 2005, 21:00:22 »
Rippe,
nu blir jag verkligen lite glad igen :)   Här sitter man kväll efter kväll och det är nästan så att man börjar gråta om KB-in närmar sig 0:an. Livet blir nog bättre när allt lugnat ner sig. Nån av proffsen skrev att brine in ner till -3 var OK (men inte helt bra). Under -3 kanske man ska fundera på extra jordslinga - men jag tror jag slipper detta. Statusläget ikväll är att brine in är runt +1,5  så det är hopp om livet.

Tack för uppmuntran, Rippe!

/Ekke

Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #47 skrivet: 29 november 2005, 22:06:34 »
Skrämde vid dig så Rippe  :-[

En tiogradig sänkning av brinetemperaturen på min thermia sänker uteffekten från 8 kw, till 6 kw. Driveffekten ändras kanske något, men på thermias effektdiagram går det inte se. alltså 0,2 kw7grad på min Villa 7,5.

I en normalvilla driver en lite för kall brine inte upp förbrukningen så mycket.
Har man flera minusgrader in skall man överväga tex komplettering med ytjordvärme.



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #48 skrivet: 29 november 2005, 22:31:39 »

Har man flera minusgrader in skall man överväga tex komplettering med ytjordvärme.


Är anledningen att borran riskerar att frysa eller att verkningsgraden blir så dålig så det blir "dyrt"?
Taget ur luften gissar jag att jag så småningom hamnar på -2 in.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #49 skrivet: 30 november 2005, 01:12:08 »
Inte alls säkert att du når -2.
har man -2 som sämst då fryser nog inte borran , det är nog pengarna.
Men det bygger ju på att man har en lämplig tomt!!
« Senast ändrad: 30 november 2005, 15:34:54 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #50 skrivet: 30 november 2005, 10:43:38 »
Rippe,
nu blir jag verkligen lite glad igen :)   Här sitter man kväll efter kväll och det är nästan så att man börjar gråta om KB-in närmar sig 0:an. Livet blir nog bättre när allt lugnat ner sig. Nån av proffsen skrev att brine in ner till -3 var OK (men inte helt bra). Under -3 kanske man ska fundera på extra jordslinga - men jag tror jag slipper detta. Statusläget ikväll är att brine in är runt +1,5  så det är hopp om livet.

Tack för uppmuntran, Rippe!

/Ekke



Det var så lite! Tack själv förresten, jag tycker själv att det är intressant att bolla med folk som har liknande värden som man själv.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #51 skrivet: 30 november 2005, 10:47:56 »
Skrämde vid dig så Rippe  :-[


Skrämd vet jag väl inte men självklart har man väl inte alltid skrattat sig till sömns när man läst inlägg om folk som köpt 25 kW pumpar till 25 kvadratshus, borrat 900 meter djupt och har ingående köldbärartemperatur på +32 grader (Ja, nu överdrev jag en aning, men jag tror du förstår vad jag menar).

Men som sagt, man blir coolare med tiden när man inser att det viktigaste ändå inträffar, dvs att man kraftigt sänker sina uppvärmningskostnader med bibehållen eller till och med ökad komfort.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9880
  • Karma +19/-4
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #52 skrivet: 30 november 2005, 11:58:53 »

Känns som min pump dimensionerats lite på gränsen.

....

 - Offerten visar på årsdrift på 8000kWh varav tillsats ca 250kWh (99%, 68%)
 - Nettobehov 28,000kWh (3m3 olja)

....

Det som oroar mig:
1. Lång drifttid, kommer min kalkyl spricka? 8000kWh per år ger drygt 600kr/mån
2. KB-in kanske med tiden, dels när det är kallt -10 och dels om 2 år
3. Kommande golvvärme

Varför oron? Jämför med mina värden. Är det - 2 ute går pumpen dygnet runt. Tillsatselen är normalt bortkopplad, vilket fungerar bra då varmare dagar ofta kompenserar kalla nätter. Energitäckning nästan 96 % sedan start trots att effekttäckningen bara är ca 60 %. Tillsatstimmar à 3 kW ca 300 per år. Elförbrukningen till värmepumpen (inklusive tillsatselen) har varierat mellan 7200 - 8000 kWh/år.

Jag räknar med att i år spara 20 000 kr i driftkostnad jämfört med oljeeldningen. Varför skulle jag då gråta över att en optimal dimensionering, som skulle ha kostat mer, skulle minska elförbrukningen med kanske 500 kWh/år? 

Varje grad lägre köldbärartemperatur minskar verkningsgraden med 2-2,5 %. Dessutom minskar pumpen effekt vilket ökar behovet av tillsatsel. Gissar att du hamnar på mellan -1 och - 2 frampå vårkanten. +2 grader in är inte realistiskt. Det kräver i normalfallet så djupt borrhål att det inte är lönsamt. Fast man kan ju ha tur med strömmande grundvatten.

Jag tycker kalkylen var väl tilltagen. 3 m3 olja bör inte ge mer än 24000 kWh netto till huset även om pannan var bra. Jämför med mina värden nedan.

Enda orosmomentet som jag ser det är golvvärmen i källaren. Det måste nog vara rejält med isolering under för att inte en stor del av värmen skall försvinna ner i marken. Uppvärmning av dåligt isolerade källare är ett elände. För några år sedan, på den tiden det diskuterades värmpumpar på SVEP:s frågesida, var det flera stycken som undrade över klena pumpar. Det visade sig att när de skaffade värmepump och värmen blev billig försökte de sig på att värma dåligt isolerade källare med påföljd att pumpen inte räckte till. Problemet ha upphört hade jag tänkt skriva. Men vad får man syn på om inte ett inlägg som handlar om att det har blivit kallt i huset när elementen i källaren vreds på.

Ändringar: Rättat några skrivfel. Sen skall man naturligtvis inte ha elpatronen bortkopplad när man reser bort vintertid.
« Senast ändrad: 30 november 2005, 14:40:40 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #53 skrivet: 30 november 2005, 14:26:56 »
Tack Roland,
även du (liksom Rippe) har bidragit till att jag numera är glad igen   ;D

Leverantören räknade med 3m3 olja och 94% då jag hade en modern 90-tals panna.
Min borra är av "röd kalksten", vete fasen om borr-gubbarna visste det, men min kalkyl är baserad på lamda värde 3,0 som ska jämföras med Rickars kalkyler på 3,4 (granit). Om 3,0 motsvarar min borra vet jag inte. Källaren ska iallfall "bilas upp" om det ska bli nåt, så det blir med isolering och rubbet.

Dessutom tack till Bertil, Rickard och alla andra som gett mig tips. Ni får ha överseende med att jag surrar till det ibland   ;)  Jag är väldigt tacksam för att detta forum finns och det jobb ni lägger på att hjälpa andra.

/Ekke

Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #54 skrivet: 30 november 2005, 15:50:32 »
Vi som bor i norrlands inland skrämmer nog upp er " sörlänningar", här duger det inte med kontinuerlig drift vid utetemp kring +-o.
Jag berättade ju om en kompis som behövde spets från nånstans mellan 0 och - 5 grader.  Resultat 6000 kwh tillskott/år i en liten villa!!!!

Ett annat exempel, 25 kw pumpen klarar nästan -10 grader, MEN det behövs ändå 25 kw till via elpannan vid svinkyla. Effektbehovet ökar enormt när tempen kryper ned mot och under -30 grader. har köpt dubbla elmätare dit så nu ska det mätas tilskottsel, och elförbrukning på VP.

Vi får väl ta åt oss lite, landet är så avlångt, det skiljer enormt mellan norr och söder.

Det Roland säger är en riktig fälla. Många för att inte säga alla vill unna sig lite varmare när man får så billig värme med den nya VP, dessutom kanske man höjer tempen rejält i källaren som oisolerad drar enormt med energi!

Sånt MÅSTE med i kalkylen, men det verkar inte en inst. tänka på.
20 graders antagen rumstemp som man kan se i en del kalkyler är rent bondfångeri.  20 grader torde va närmast unikt idag, dom flesta ligger på 22 och däröver! Jag säger tyvärr för det finns en hel del hälsoeffekter med för varmt inne!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #55 skrivet: 30 november 2005, 16:02:43 »

Det Roland säger är en riktig fälla. Många för att inte säga alla vill unna sig lite varmare när man får så billig värme med den nya VP, dessutom kanske man höjer tempen rejält i källaren som oisolerad drar enormt med energi!

Sånt MÅSTE med i kalkylen, men det verkar inte en inst. tänka på.
20 graders antagen rumstemp som man kan se i en del kalkyler är rent bondfångeri.  20 grader torde va närmast unikt idag, dom flesta ligger på 22 och däröver! Jag säger tyvärr för det finns en hel del hälsoeffekter med för varmt inne!

Just det där är riktigt lurigt! Mer eller mindre medvetet tillåter man en högre inomhustemp med VP än med Oljepanna. Jag kan till och med tillåta mig själv långa duschar i varmt vatten, något som var helt otänkbart när det var olja som gällde. Detta hade jag dock inte en tanke på vid installationen av VP, TROTS att förra hus ägaren uppgav 4 kubik oljeförbrukning och jag lyckades sänka det till under 3,5. Jag "skyllde" detta på ny brännare och shuntreglering. Men naturligtvis så hade de säkert varmare inne också.

Så det är väl ett tips till alla som går i VP tankar: Tänk på att du troligen kommer köra varmare med VP än innan.
Detta faktum bör man också ta hänsyn till när man jämför förbrukning före och efter VP installation.

PS. Ikväll är det ÅRSAVSTÄMNING på min VP. Det ska bli SÅÅÅÅ mysigt. Även om jag har ganska bra koll på vad det kommer landa på så blir det liksom inte verklighet förrän de rätta siffrorna är på plats.......DS
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad G Bergström

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #56 skrivet: 04 december 2005, 10:39:43 »
Hetgastemp, suggastemp mm?

Hej!
Efter att nu gjort de grövsta justeringarna och ägnat en del kvällar åt justering flöden i radiatorer och luftning av desamma, isolering av VV-tank mm. knUp knUp

Har just börjat överkursen, men skulle behöva hjälp med lite förklaringar, i styren under meny5 så kan man hitta olika tenperaturer i värmepumpen b la : Sc:,h Sc:,h *hehe* *vinkar*

Hetgastemperatur tex : 72,4
Vätskeledningstemperatur tex : 34,8
Suggastemperatur tex : 4,2
Temp efter kondensorn tex : 44,2

Ovan angivna värden är efter en körning vid utetemp-2°C

Skulle villja ha en förklaring av var, hur & varför dessa temperaturer mäts samt vad är intressant & viktigt att veta om dessa. vilka värden är onormalt?
Är ovan temp värden bra/normala?
Kan man påverka dessa temperaturer på något sätt? a:gl

Nibe:s brochyrer ger ingen direkt information om dessa värden. b00k huvuddunk

Låt ordet flöda fritt...... b00k

SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #57 skrivet: 04 december 2005, 12:02:12 »
Lite av detta kan jag berätta:

Då VP startar är den nerkyls till ca 35 gr på Hetgas¨temp. det beror på VB värmer VP vid stilla stående.
Normal temp på den varierar vid drift från 80-110gr. Vid större behov eller radvärme har du normalt ca 80-99gr.

Men för att få hög temp på VV ökar den till max strax innan stopp av VV laddning.

Vätskelednings temp är inne VP och är lite högre än din VBf.

Sugas temp påverkas vid drift på KB. Det är ett förhållande mellan förångningstemp och suggas temp. Min diff mellan dem är vid drift ca 10-15 grader.
Med större diff ger VP mer effekt... b00k



Sök sen via forumet så finner du mer info. Speciellt PerJ har många bra beskrivningar på dessa värde och dess funktioner.

Se även här  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3536.0.html
« Senast ändrad: 04 december 2005, 12:03:59 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9880
  • Karma +19/-4
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #58 skrivet: 04 december 2005, 12:33:35 »
Hetgastemperatur är gasens temperatur efter kompressorn. Suggastemperaturen bör vara temperaturen vid inloppet till kompressorn men det är konstigt att den är så hög som 4,2 grader. Om temperaturen mäts på röret in till kompressorn med en givare som visar rätt måste den ligga under ingående köldbärartemperatur om jag har tänkt rätt. Det kan också var så att den mäts någonstans i kompressorn och då kan värmen från kompressormotorn stöka till det eller att pumpen har suggasväxlare.

Hetgastemperaturen (egentligen skillnaden mellan hetgastemperatur och suggastemperatur, men suggastemperaturen brukar vara rätt konstant) är ett mått på hur mycket energi gasen tillförs vid passagen genom kompressorn. 72 grader är helt normalt med tanke på värmebärartemperaturerna. När pumpen gör varmvatten kommer hetgastemperaturen att öka, köldmediet komprimeras till högre tryck och blir varmare. Har man värmesystem som kräver låga framledningstemperaturer blir hetgastemperaturen lägre. Temperaturen efter kompressorn på min pump som arbetar med ungefär samma värmebärartemperaturer ligger på 75 grder, vid varmvattenberedning går den upp till 85.

Hetgastemperaturen är också ett mått på kompressorns verkningsgrad. Sjunker verkningsgraden ökar hetgastemperaturen. Skulle det bli ett inre läckage i kompressorn kommer det att visa sig i form av högre hetgastemperatur vid samma temperatur efter kondensorn (förutom att pumpens avgivna effekt sjunker). Skriv upp samhörande värden på hetgastemperatur och temperatur efter kondensor. De kan vara bra att ha  om det någon gång skulle bli tvivel om huruvida pumpen fungerar som den ska eller inte.

Jag kan inte Nibe men rimligen bör temp. efter kondensorn vara detsamma som temperatur på utgående värmebärare och vätskeledningstemperatur detsamma som temperatur på ingående värmebärare. Det brukar rekommenderas att skillnaden skall vara 7-10 grader. Skillnaden påverkas av inställningen av cirkulationspumpen. Skillnaden minskar vid högre värmebärartemperaturer då pumpens avgivna effekt minskar.

Som sammanfattning kan man säga att skillnaden mellan het- och suggastemperatur är ett mått på kompressorns elförbrukning. Skillnaden mellan in- och utgående värmebärartemperatur är ett mått på den effekt pumpen levererar under förutsättning att flödet i radiatorkretsen är konstant.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad G Bergström

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #59 skrivet: 04 december 2005, 13:04:15 »
Tack för värdefull information!

Kan tillägga att suggastemperaturen sjunker vid drift övriga värden stiger.
Här är värdena en gång till men jag har även skrivit in värden för driftperiodens början ( nu var jag inte riktigt med i starten så pumpen hadde gått en stund innan jag läste av)  stoppvärden sist.

Hetgastemperatur tex :                   57,9 - 72,4
Vätskeledningstemperatur tex :      26,8 - 34,8
Suggastemperatur tex :                    6,8 - 4,2
Temp efter kondensorn tex :           36,8 - 44,2

 :,v( *vinkar* *vinkar*

SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!