Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1230 , Officiell trÃ¥d.  (läst 195983 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pär

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #30 skrivet: 21 november 2005, 21:07:25 »
Hade varit kul och konulten kunde ge antal timmar VP går per dygn. Jag inbillar mig att ju färre starter man har, detso längre går pumpen --> högre energiförbrukningen. Förmodligen jagar jag "enstaka myggor" ute på hjortronmyren. Hursomhelst får jag temp-diff i mina rum om jag testar inställningen -90. Kanske detta problem försvinner när det går nedåt nollan. Diff-problem var mycket tydligt med ute-temp 8-9 gr.

Pumpen är mer effektiv om den inte behöver gå igång så ofta. Färre starter, Lägre energiförbrukning...

Hej!
Har nu varit i drift med min 1130-10 (hoppas även 1130 platsar i denna tråd Rickard?) i ca 4 veckor. Nu när tempen legat på 0 till -5 några dygn börjar jag fundera på optimering. Har loggat manuellt... och är förvånad över senaste dygnens antal VP starter.
Sedan driftstart har jag totalt haft 461 VP starter men... dom senaste 4 dygnen har jag haft 1st VP start. Med ovanstÃ¥ende resonemang kan man ju tycka att detta mÃ¥ste vara 100% optimalt..?  ;) Är det sÃ¥? Pumpen har ju i praktiken gÃ¥tt kontinuerligt i 4 dygn. Ska jag vara nöjd med det? VP:n har under dessa 4 dygn dragit 237 kWh.  :o Tacksam för tips!

VB-f = 40,4
VB-r = 34,9
KB-f = -2,1
KB-r = 2,0
VP-tid = 24h senaste dygnet
TS-tid = 0
Innetemp = 21,4
Utetemp = -3,5
Kurvl = 9
Förskj = 0

//Pär
Souterrängvilla 1925. Västsverige. Vindutsatt. Boyta 185m2 i två plan. Många delbara 2glasfönster. Delvis plankväggar. 50m2 isolerad men ej uppv vind. 100m2 källare & garage i markplan knappt uppvärmt. 3 pers. 8500 kWh hh.el.
Nu (start 27 okt -05): Nibe 1130-10 + VPA 200/70 + 195m aktivt hål.. borrade 20m extra. Mycket nöjd!
Då: Oljepanna från 1964. ca 5 m3 olja/år.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #31 skrivet: 22 november 2005, 00:00:03 »
Experterna verkar sova sött ikväll   ;D  sÃ¥ du fÃ¥r hÃ¥lla till godo med mina kommentarer. I mitt tycke verkar det lite konstigt att du redan nu kör för 100%. Om VP körs ständigt betyder det att dina gradminuter aldrig äts upp. Om dessutom TS-tid är 0 sÃ¥ har du det mest optimala och väldimensionerade systemet i Sverige! Tyvärr kanske det blir lite kallare än sÃ¥ här och dÃ¥ fÃ¥r du betala spetsen onödigt dyrt. Själv ligger jag just nu runt 17h per dygn med runt -5gr pÃ¥ natten och runt nollan pÃ¥ dagen. Du bör kolla offerten vad som stÃ¥r pÃ¥ kalkylen. Har lärt mig sÃ¥ mycket att man inte ska ha lägre KB-in än 0gr pÃ¥ offerten. Negativ KB-in i kalkylen = Oseriös hantlangare.

Min pump drar ungefär 2,3kW per timme den går. Detta betyder 2,3x24x4dygn = 221kwh. Så långt stämmer det mesta, för din pump drar ju mer.

5m3 olja skrämmer lite. Luktar lite underdimensionering. Vet att det låter efterklokt eftersom du redan sagt att du kör 24h per dygn. Mitt hus drog ca 3,0m2 olja med modern 90-tals panna (94% v-grad). Mitt nettobehov beräknades till 28,000kwh (excl hh-el). Min 1230-8 var snudd på gränsen enligt leverantören. Räknat på 5m2 och gammal panna med verkningsgrad 80%, då blir energibehovet runt 40,000kwh.

Man kan lura sig lite på Nibes modellprogram. Modellen 1215-8,5 har effekten 10,3kW, dvs högre än den för 1230-10. Min 1230-8 har effekt 8,2kW. Kolla detaljer på www.nibe.se. Räknar man slarvigt kan man ta pump-effekten x 3 och dividera med siffran för nettobehovet. För mitt fall blir detta 3x8,2=24600 vilket är 87% av energibehovet. I ditt fall blir motsvarande kvot 3x10=30000 --> 75% av nettobehovet. Hur detta ska tolkas är inte helt enkelt.

Observera att uträkningarna ovan inte är vetenskapliga precis, skulle rekommendera att nåt mer proffs tittar på din dimensionerning. Det kan vara nåt annat galet också. Tog du flera offerter? Det vore intressant att höra om på vilka data kalkylen baseras på.

« Senast ändrad: 22 november 2005, 00:29:41 av Ekke Boo »
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #32 skrivet: 22 november 2005, 00:09:11 »
Åk iväg till närmaste bygghandel och införskaffa lite tätningslister och isolering, det måste blåsa orkan genom ditt hus!

Om du kan isolera taket skulle det vara bra, men har du kallvind kanske det inte går utan att bryta upp golvet.

Vi har tvåglasfönster som när vi köpte huset saknade tätningslister mellan de två glasen (bågarna), efter att vi satte in dammtätningslister (skumgummi) mellan bågarna kunde man faktiskt känna skillnaden i närheten av fönstren, det var inte alls lika kallt nära fönsterna. Så det kan jag rekomendera om ni inte redan gjort det.

I övrigt verkar det som om du har en lite snålt dimensionerad anläggning, men å andra sidan får ni väl aldrig speciellt kall där nere.

Om jag gjort en kalkyl Ã¥t dig som visade pÃ¥ en 10 kW värmepump ber jag om ursäkt...  :-[
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pär

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #33 skrivet: 22 november 2005, 00:20:31 »
Gokväll Ekke Boo!
Hmm.. hjärntrusten sover nog ;)
Ja, tänk om det va så väldimensionerat  :D
Kalkylen räknar med KB-in (medel) = 0,8
DUT = -17, Energitäckn.grad = 97%, Effekttäckn.grad = 56%. ..vad det nu är för skilnad på energi- och effekttäckningsgrad  Sc:,h  Pumpen ska täcka till -5 enl offerten.. vet att det verkar lite men så har jag också haft 5m3 olja i förbr per år.
Har 100% förtroende för installatören.
Ska bli spännande att se vad som händer längre fram.
Får väl fortsätta loggningsfrågorna i en mer lämpad tråd i loggningsforum.

Rickard, jag det är inget vidare isolerat.. värst är väl källaren som ligger ovan jord med endast 3 element med långa oisolerade rör. Där kyls VB ner rejält skulle jag tro.. för att sedan "blandas in" med de övriga radiatorerna från boplanet. Ska jag testa att stänga av värmen i källeran några dygn kanske?
Tack för tips om isolering mellan fönsterbågarna - det har jag inte provat. (Du har inte gjort kalkylen!)
//Pär
« Senast ändrad: 22 november 2005, 00:26:51 av Pär »
Souterrängvilla 1925. Västsverige. Vindutsatt. Boyta 185m2 i två plan. Många delbara 2glasfönster. Delvis plankväggar. 50m2 isolerad men ej uppv vind. 100m2 källare & garage i markplan knappt uppvärmt. 3 pers. 8500 kWh hh.el.
Nu (start 27 okt -05): Nibe 1130-10 + VPA 200/70 + 195m aktivt hål.. borrade 20m extra. Mycket nöjd!
Då: Oljepanna från 1964. ca 5 m3 olja/år.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #34 skrivet: 22 november 2005, 00:31:22 »
Hello, glömde lite saker som jag lade till i mitt inlägg ovan. Skulle vara intressant att höra Rickards kommentar pÃ¥ mina idiot-uträkningar  :P
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #35 skrivet: 22 november 2005, 08:09:35 »
Hello, glömde lite saker som jag lade till i mitt inlägg ovan. Skulle vara intressant att höra Rickards kommentar på mina idiot-uträkningar  :P

Jag är ingen hejare på matte, eller hur man räknar ut energibehov. I detta fall litar jag på dimensioneringsprogrammen.

Till Pär:

Energitäckningsgrad betyder i princip hur mycket av den energi du tidigare förbrukat över helåret för värme och tappvarmvatten som du ersätter med värmepumpens tillgänliga uteffekt.

Effekt-täckningsgrad betyder att värmepumpen kan ge xx% ( i ditt fall 56%) av den uteffekt som krävs vid DUT, (lägsta utetemp som uppvärmningssystemet är beräknat för.)

För att få så lite tillskott som möjligt så skulle jag rekomendera ca 70% effekttäckningsgrad i normalfallet, dock med vissa undantag...

Om man som du kanske ligger i ett effektbehov som gör nästa storlek av värmepump väldigt mycket dyrare än den som ger 56% energitäckningsgrad så är det svårt att räkna hem en större värmepump genom snabbare payoff-tid, men väljer man t.ex. mellan en 6 eller en 8 kW värmepump och prisskillnaden blir 2-4000 kr så skulle jag rekomendera den större värmepumpen.

Oftast behöver kollektorn inte göras större (eller väldigt lite) för att man går upp ett snäpp i storlek på värmepumpen, kollektorn skall dimensioneras för energitäckningsgraden (i huvudsak) och den var ju redan med den mindre värmepumpen hög. (97%)

3% större kollektor kostar inte många kronor.

En annan sak man bör tänka på är att en större värmepump kommer att arbeta med högre temperaturer i radiatorsystemet, det ger under hela året en något lägre COP/verkningsgrad, vilket gör att man normalt inte dimensionerar en värmepump för 100% energi eller effekttäckningsgrad, kalkylen blir i princip lika god med en värmepump som bara ger 50-60% effekttäckningsgrad.

Men erkänn att det skulle kännas skönt att aldrig se eltillskottet behövas!
Dock mer en psykologisk effekt än en ren ekonomisk besparing.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #36 skrivet: 22 november 2005, 10:36:12 »

Jag kör utan volymförstoringstanken (200L) till att börja med, men strax spikar jag upp den.


Även om jag har grova rördimensioner och vattenspäckade sektionsradiatorer funderar jag också på "volymförstoring".

- Var hittar man lämpliga tankar mellan 100-200 liter?
- Förmodar att du seriekopplar den med framledningen till radiatorerna? Eller annan lösning?

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #37 skrivet: 22 november 2005, 10:47:36 »
Nibe har en acctank på 100 liter. UKV 100

http://www.nibeonline.com/pdf/611182-1.pdf

/Gla
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Ljung

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv/Göteborg
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • There is no way like the easy way!
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #38 skrivet: 22 november 2005, 21:48:20 »
Tjabba

Har precis installerat en Nibe 1230/8 med en FLM 30, körde systemet ca 2 veckor och satte sedan dit Rumsgivare RG 10..

Nu till frågan, kan man se på Framledningstempen om givarn påverkar?? Jag ser ingen skillnad om jag vrider max-min??

Finns kanske någon fördröjning??

Andra frågan , finns det något "standardvärde" på Rumskompensering??


Lite logg uppgifter:

KB in just nu 6,9

KB ut 2,7

VBut 46,3

VBin 39

Gradminuter justerat till -160/-500

Varmvatten justerat till 44/54

Drifttid vid -5 Grader ute ca 11-12 tim /dygn

20-22 starter per dygn

Tacksam för alla eventuella tips...


MVH

Niclas
Nibe 1230/8   FLM 30    400m Markkollektor
Mexivilla 200m2

Utloggad THX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #39 skrivet: 22 november 2005, 23:51:59 »
Ljung

Har aktiverat shunt också !

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #40 skrivet: 23 november 2005, 17:10:20 »

Jag kör utan volymförstoringstanken (200L) till att börja med, men strax spikar jag upp den.


Även om jag har grova rördimensioner och vattenspäckade sektionsradiatorer funderar jag också på "volymförstoring".

- Var hittar man lämpliga tankar mellan 100-200 liter?
- Förmodar att du seriekopplar den med framledningen till radiatorerna? Eller annan lösning?



Jag tog min ''gammla VV-beredare CTC17MK på 200 liter, det går nog med de flest VV-beredare kolla bara anslutningarna
som bör vara minst CU22.
Jag svetsade in en rörstump på toppen och borrade hål i mitten, sen gängade jag ner en luftskruv så att jag får ut luften. Att jag då borrade genom koppar skiktet inne i beredaren gör inget eftersom det numera cirkulerar radiatorvatten och den gammla vv-beredaren håller lika länge som en vattenradiator.
Sen har ju den elslingor på 3kw som jag kopplar till 1130 via separat kontaktor och hjälprelä så slipper jag kosta på eltillsats i 1130.

Ja jag har seriekopplat som första radiator på framledningen, fast jag funderade och velade på att sätta den på returen istället. Men kopplade på framlednigen för att inte få problem med knäppningar. Nu me facit i hand så har jag inte haft knäppningar vare sig utan som med volymförstoraretanken.
Men jag kopplar inte om den i första taget, fast jag tror hellre att reglering och COP kan bli bättre på returen.
Men det är kanske bara ett nollsummespel, vem vet?

Håller på att testa lite med placering av framledingsgivare har provat efter och just före volymförstoraretanken,
men tycker det är lite brist i styren att den slutar räkna gradminuter vid +100 (Rätta mig om jag har fel?) och åt andraa hållet kan man ställa till -250 (gammla 1115 kunde man ställa till -600).
Just nu har jag framledningsgivaren mitt i volymförstoringstanken, min mag känsla säger att den borde sitta där omkring, tycker också det funkar hyffsat hitills, men jag väntar på vargavintern så man får prova under belastning.


Just nu har jag ställt gradminuterna på -80.

Pumpen startar ca 7-10 ggr / dygn
Gångtid är ca 5-6,5Timmar / dygn
Utetempen har varit mellan +7°C till  -8°C

Köldbärare in ligger nu pÃ¥ +4°C till  +2,5°C
Köldbärare ut ligger nu pÃ¥ +-0°C till  -2,5°C vid drift

Skulle vara intressant med fler rapporter och tips från fler 1130/1230 entusiaster
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad Ljung

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv/Göteborg
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • There is no way like the easy way!
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #41 skrivet: 23 november 2005, 20:43:51 »
THX, vad menar du??

Shuntfunktionen är väl bara när man styr extra system???

Nibe 1230/8   FLM 30    400m Markkollektor
Mexivilla 200m2

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #42 skrivet: 28 november 2005, 21:18:56 »
Hello, nu måste jag få hjälp med detta. Har funderat mycket på min installation senaste tiden.
Känns som min pump dimensionerats lite på gränsen. Har kört 5v. Tänkte klara att dra in lite vattenburen golvvärme i källaren också.

Fakta borra:
 - 130m borra (50m till berget)
 - vatten hittades pÃ¥ 70m
 - röd kalksten 93-180m (inte helt bra har jag förstÃ¥tt)

Offerten gjordes på 1215-7 (som byttes till 1230-8)
 - Offerten visar pÃ¥ Ã¥rsdrift pÃ¥ 8000kWh varav tillsats ca 250kWh (99%, 68%)
 - Nettobehov 28,000kWh (3m3 olja)

Driftdata:
 - Temp -2 i snitt pÃ¥ ett dygn
 - VP-tid 20h (varav 1h VV) pÃ¥ 9 starter
 - KB: +0,5/-3,5
 - VB: diff ca 6-7 (kollat tidigare)
 - Gradmin -90/-500

Det som oroar mig:
1. Lång drifttid, kommer min kalkyl spricka? 8000kWh per år ger drygt 600kr/mån
2. KB-in kanske med tiden, dels när det är kallt -10 och dels om 2 år
3. Kommande golvvärme

Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #43 skrivet: 29 november 2005, 11:17:29 »
Ekke Boo: Jag känner igen mig ganska mycket i dina värden även om jag själv kör en 1215-7.

1. Känns ju helt omöjligt att gissa på en årsförbrukning utifrån några veckors drift. Men jämför man drifttiden med mig så ser det ut som om du ligger lite högre än mig och jag ser ut att landa in strax under 8000 kwh inkl VV och TS men exkl HH. Så 8000 ,möjligen + ,kanske inte är helt omöjligt för dig.

2. Du lär nog få mentalt ställa in dig på någon minusgrad in på KB. Det får nog jag också göra. Jag ligger på 0/-3 nu efter ett års drift men tidigt på säsongen.

3. Kan jag inte riktigt bedömma konsekvenserna av. Ska du ersätta radiatorer med golvvärme eller komplettera med golvvärme?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #44 skrivet: 29 november 2005, 16:13:17 »
Tack Rippe,
vet du nåt om hur verkningsgraden ändras ifall man har -1 in i jämförelse med t.ex. +2 ?
Om worst-case för mig är att det drar uppåt 9000kWh, så vad gör väl det? En lunch ute mer per månad?  :D
Man får glädja sig åt det man kan...

Golvvärme i källaren kan det bli om jag orkar renovera eller leja ut jobb för en liten relax-avdelning.
Skulle nog handla om vattenburen golvvärme på runt 25m2. Ersätter förmodligen 2 st gamla radiatorer i källaren.
Min dimensionering skulle vara räknad på ca 40m2 golvvärme i källaren, men min borra verkar inte palla trycket. Lite låg temp i KB-in och pumpen suger ordentligt (vilket ju är bra).

En tröst kan vara att jag funderar på att installera en braskamin/kakelugn för att myselda. Frugan är på mig om detta, kvinnor vill ju mysa. Den kan ju värma huset en del också.

Man blir lite nipprig i detta forum - där det är vardagsmat att ha en oanvänd eltillsats.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 353
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!