Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1230 , Officiell tråd.  (läst 230079 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #60 skrivet: 19 december 2005, 20:42:48 »

Har man flera minusgrader in skall man överväga tex komplettering med ytjordvärme.


Är anledningen att borran riskerar att frysa eller att verkningsgraden blir så dålig så det blir "dyrt"?
Taget ur luften gissar jag att jag så småningom hamnar på -2 in.


Jaha, den goda trenden bröts i helgen  :-X  Tillsatsen gick på för första gången, vid -9 grader, så nivån var ju ganska OK ändå. Men på köpet sjönk brine in under nollan. Senaste dygnet har jag haft en start, pumpen bara går och går. Ikväll har jag testat att snåla in på ett av de 3 elementen i källaren, ska se om det får nån effekt. Gradminutrarna har segat sig ner till -50, brine in -0,4. Pumpen bör äntligen stanna om ca 50 min. När pumpen gått 24h känns det som om det är tufft för pumpen att producera mer än 41gr ut vilket jag behöver för runt -3 gr. Har det varit kallt ett tag kan jag tänka mig att tillsatsen slår till även runt -6 gr men jag kan ha fel. Har inställningen 7/+2 just nu. Vad tror ni, verklar detta OK?
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad G Bergström

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Gott nytt år !!! 0ch SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #61 skrivet: 31 december 2005, 13:34:23 »
 
Rapport från Skellefteå

Här har vi nu snö ca 30cm och just nu -8°c kallt.

Har nu kört 1130 i 50 dagar

Och medeltemperaturen ute har  under perioden varit -4,9°C
som minst -23°C

Pumpen har gjort 430 kompressorstarter medel= 8,6 ggr / dygn
Gångtid totalt är 361T 48min=  7 Timmar 15min/ dygn

Köldbärare in ligger nu på +2,2 -  +1,7°C vid drift slut
Köldbärare ut ligger nu på ca -2 -  -2,5°C vid drift slut

Har testa lite med placering av framledingsgivare har provat efter och just före volymförstoraretanken och mitt i.
Har flyttat framledningsgivare till just före växelventilen nu.
Har också minskat startvärdet för kompressor siktar på ca=11-12 starter/dygn.

Här är lite av mina inställningar för övrigt :
Tid mellan starter = 38 min
Just nu har jag ställt gradminuterna på startvärde kompressor -111.
Kör på kurva = 6 / -1°
Va period = 40
VV start = 44°C
VV stopp = 52°C
Total tid för vv-produktion = 68T 37min = 1Tim 20min/dygn
( OBS VV-tanken har delvis varit oisolerad under perioden)

Funder  på att ev sätta volymförstoringstanken på returen.

Vår genomsnittsförbrukning EL ligger på ca 60KW/Dygn,
ser ut att klara mig utan elpatrontillskott.
Verkar ha högre hushållsel än vad jag hoppats på....


Ska till att löda ihop en innegivare med brytare för extra VV och ev höjning/sänkning temp.

Gott nytt år på alla, och bränn inte fingrarna...

 Skellefteå AIK  till elitserien....
« Senast ändrad: 31 december 2005, 14:07:20 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad Gla

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Många värmepumpar blir det!!
SV: Gott nytt år !!! 0ch SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #62 skrivet: 31 december 2005, 19:28:32 »
 

Funder  på att ev sätta volymförstoringstanken på returen.


Vad är anledningen till detta  Sc:,h

Gott Nytt År på er alla
/Gla
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus från direktverkande el till vattenburet, våren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) på övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggår -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i två plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad G Bergström

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Gott nytt år !!! 0ch SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #63 skrivet: 02 januari 2006, 22:19:15 »
 

Funder  på att ev sätta volymförstoringstanken på returen.


Vad är anledningen till detta  Sc:,h

Gott Nytt År på er alla
/Gla


Enda fördelen med att ha den på framledningen är att slippa knäppningar (knäpptank).

Fördelarna med att ha den på returen är att förlusterna från tanken blir något lägre då den håller lägre temp på returen, och radiatorerna blir effektivare utan nerkyld framledning.
Å andra sidan så  kommer ju denna eventuella förlust från tanken ändock tillgodo huset så det kan vara försumbart, men VP-pump rummet blir lite varmt..
Jag anser dock att det uppvärmda radiatorvatten som pumpen producerar bör tillgodogöras i radiatorerna först, det är ju där värmen ska avlämnas för husets uppvärmning och eftersom värmepumpen inte kan producera hur varmt vatten som helst bör det vara av största vikt att kunna få ut det varmaste vattnet direkt ut i radiatorerna utan utspädning med kallvatten från volymtanken.

Med tanken som första radiator blir det en fördröjning på ca=10-25min innan man laddat tanken och värmen kommer ut till radiatorerna, tycker det är bättre pumpen får vila den stunden och reglera mer exakt direkt på framledningen när pumpen startar.

Sedan bör det svalare returvattnet gå in i volymtanken och ladda den med spill/överskottsvärme, där det kanske sjunker ytterligare någon grad och utblandas med avsvalnat gammalt returvatten innan cirkeln sluts och det kallare vattnet går in i värmepumpen för uppvärmning och direkt ut till radiatorerna igen.

Regleringen med framledningsgivaren bör också fungera bättre med returvattnet till volymtanken.

Framledningsgivaren kan mycket väl sitta kvar i orginal position då den då också visar rätt framledningstemp till radiatorerna och reglerar snabbare och exaktare på rätt temperatur direkt från värmepumpen.
Fördelen är också, då värmepumpen stoppat så fortsätter framledningsgivaren att känna av tempen på hela den lagrade vatten temp som nu matas på från returtanken och räknar inte ner så snabbt så länge returvattnet är varmt.
Man behöver inte bedöva den/lura den med extra fejkade gradminuter.
Regleringen borde fungera snabbare och bättre anser jag.
Dessutom kan man alltid avläsa (liksom styrdatorn) ''rätt'' och verklig framledningstemperatur.
Även vid VV-produktion kan man hålla koll på framledningstempen.
Om man flyttar framledningsgivaren till efter volymtanken (kopplad på framledningen )försvinner den möjligheten, dessutom ser du alldrig den riktiga framledningstempen som pumpen jobbar upp, då den ''avkyls'' i framledningstanken.

Förstår inte varför alla sätter tanken på framledningen?
« Senast ändrad: 03 januari 2006, 18:59:02 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad Baxter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #64 skrivet: 03 januari 2006, 21:48:45 »
Jahaja!
Nu har driften fått sin första stora störning! Nått satans elektronik skräp gav upp och blev upphov till kompressor stopp. Men de e bytt nu och nu tuffar det igen.

Men jag måste få hjälp med att förstå en sak. Har precis börjat fatta det här med kalibrering och trimmning av pumpen och följt diskussionen i tråden vad avser gradminuter och precis sänkt målvärdet till -85 samt -500.
Men varför i h_e skjunker mina gradminuter när pumpen går i drift? Ska den inte öka mot noll?? Jag upptäkte detta när jag stog och stirrade på integratorn på displayen under ett par minuter. Kan det var ågot som e felkopplat? Till historien hör att VB-fram och KB-retur var skiftade när den installerades. Kan det va något annat som inte är helt felfritt??
I övrigt så är det hel OK värden med det ni övriga skriver in. KB diff som minst 3 grader. Har slickat -1 KBut som lägst.

EHHHHHH????

/Baxter
Nibe 1130 8,0 VPA 200/70 170m aktivt, 175m totalt.
Hus från 1939. 120kvm + 58vm källare ouppvärmd.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7762
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #65 skrivet: 03 januari 2006, 22:13:26 »
På min så skjunker gradminuterna tills börvärdet för framledningen har uppnåtts och den tid det tar beror ju på hur kall returen är kanske är funktionen lika på din.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #66 skrivet: 04 januari 2006, 13:21:54 »
KONULT

Citera
Funderar  på att ev sätta volymförstoringstanken på returen.

Jag tycker så här har testat det en hel del.

Om man har tanken på stigen från värmepumpen och den kopplad o BOTTEN på acken. (hoppas du har så)
Då blandas vattnet vid VP drift i tanken tempen stiger sakta man undviker ev knäppningar. Värmeförlusterna är mycket små eftersom tanken håller relativ låg temp när man kör med värmepump.

  Vid pumpstopp går ouppvärmt returvatten genom VP och ned i botten på tanken!!!
Då får man en fin skiktning och använder hela volymen.
 Det är vitsen med en volymhöjning som jag ser det.

Efter pumpstopp fortsätter tanken att levera ut varmt vatten till raddarna i mycket lång tid. har man en lagom tank håller sig tempen kring börvärdet mycket länge.

För att få bästa reglering kan det va vits att flytta givaren till efter acken så den mäter verklig stigartemp till raddarna.
Men det funkar iofs med originalplaceringen också. Tex NIBE föreslår flyttning i nån typritning vet jag..

Tanken på returen... kanske om man har en vek VP eller en något stor ack.. då kan jag ev se nån fördel med det!


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

KONULT i arbete

  • Gäst
KONULT i arbete
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #67 skrivet: 04 januari 2006, 13:35:01 »
KONULT

Citera
Funderar  på att ev sätta volymförstoringstanken på returen.

Jag tycker så här har testat det en hel del.

Om man har tanken på stigen från värmepumpen och den kopplad o BOTTEN på acken. (hoppas du har så)
Då blandas vattnet vid VP drift i tanken tempen stiger sakta man undviker ev knäppningar. Värmeförlusterna är mycket små eftersom tanken håller relativ låg temp när man kör med värmepump.

  Vid pumpstopp går ouppvärmt returvatten genom VP och ned i botten på tanken!!!
Då får man en fin skiktning och använder hela volymen.
 Det är vitsen med en volymhöjning som jag ser det.

Efter pumpstopp fortsätter tanken att levera ut varmt vatten till raddarna i mycket lång tid. har man en lagom tank håller sig tempen kring börvärdet mycket länge.

För att få bästa reglering kan det va vits att flytta givaren till efter acken så den mäter verklig stigartemp till raddarna.
Men det funkar iofs med originalplaceringen också. Tex NIBE föreslår flyttning i nån typritning vet jag..

Tanken på returen... kanske om man har en vek VP eller en något stor ack.. då kan jag ev se nån fördel med det!




JAG SPÅNADE LITE...

Jag har tanken på stigen från värmepumpen och till BOTTEN på acken sen ut i toppen från ack till raddar.

Ett stort TACK TILL DIG BERTIL, det är din ide & lösning jag använt.

Då blandas vattnet vid VP drift i tanken tempen stiger sakta, tar ca 10-20min
Vid pumpstopp går ouppvärmt returvatten genom VP och in i tanken.

Men får man skiktning då?
Cirkpumpen går ju hela tiden även vid pumpstopp och rör om i tanken, eller?

Jag är nöjd med funktionen inget snack om det, men jag tror och funderar på att prova kröka om några rör för att testa, vi får se i sommar.....

Jag har som sagts ovan, satt givaren just före växelventilen och startvärde
= -111grm.


//hörs


« Senast ändrad: 04 januari 2006, 13:46:07 av KONULT i arbete »

Utloggad R.C

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #68 skrivet: 05 januari 2006, 21:04:12 »
DET ENDA JAG KAN OM VÄRMEPUMPAR ÄR DET JAG HAR SNAPPAT UPP DE SENASTE VECKORNA.
JAG VILL VETA VAD NI TYCKER OM MINA VÄRDEN. SPECIELLT KB IN/UT LITE LÅGT ELLER??
HAR EN NIBE 1230 MED YTJORD 2X250M
HUSET ÄR PÅ 170KVM MED NYINSTALERAD VATTANBUREN VÄRME

UTE TEMP-2
KURVLUTNING 8
FÖRSKJUTNING VÄRMEKURVA -4
FRAMLEDNING (34)
INOMHUSTEMPERATUR 21,5
KB IN 0,2  KB UT -2,5

UNDER 22H BLEV DET 22 STARTER 12H KOMPRESSORTID

???????????????????
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Gla

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Många värmepumpar blir det!!
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #69 skrivet: 06 januari 2006, 14:54:55 »
Hej R.C

Jag har åxå konverterat mitt hus från direktverkande el till vattenburet. Jag har golvvärme på nb och radiatorer på övervåningen samt en Nibe 1230-8 som värmer upp det hela.

Mina värden är:
vid utetemp -16 grader
Vb-f (bör) 36
Vb-f vid slutet på driftcyckel ca 41-42 grader
Vb-r ca 35-36 grader
Kb-in -0,5 grader  :-\
Kbut -2,8 grader

Kurvlutning 4  ;D
Förskjutning 0
Gradminuter har jag satt i botten, dvs -250

Inomhustemp ca 20-21 grader.

Sedan jag installerade pumpen (15/12-05) så har den startat i genomsnitt 13 ggr/dygn och en förbrukning på ca 28 kWh/dygn.

Jag kommer att snickra ihop en rumsgivare när jag anser mig hittat "dom rätta" värderna för min VP.

Min gamla VVB tänker jag försöka rengöra och sätta som volymförstorare för att få lite längre gång/stopptider.

/Gla



Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus från direktverkande el till vattenburet, våren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) på övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggår -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i två plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad R.C

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #70 skrivet: 06 januari 2006, 15:03:03 »
SKA JAG SÄNKA KB-PUMPEN FRÅN 3 TILL 2 ??
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #71 skrivet: 06 januari 2006, 16:40:32 »
SKA JAG SÄNKA KB-PUMPEN FRÅN 3 TILL 2 ??

3-5 graders diff på KB är ju vad Nibe rekommenderar, så testa med det.

Nibe S1156-13 + S300 + UKV 100 (Installerad juni 2024). 180 meter borrhål från tidigare installation med 1230-10. 150 kvm boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 2 radiatorer). Kulvert till extra bostadshus om 55 kvm samt garage om 20 kvm. Garage värms till 10 grader.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #72 skrivet: 06 januari 2006, 17:51:31 »
KONULT
Citera
Men får man skiktning då?
Cirkpumpen går ju hela tiden även vid pumpstopp och rör om i tanken, eller?

När kompressorn inte går kommer det svalt vatten ned i botten på ackén det ger skiktning. Det varmare vattnet lägger sig uppe och körs ut till raddarna.

MEN det sällan att är perfekt, viss inblandning fås helt säkert eftersom flödet är så pass stort i en värmeanläggning..

Men jag har kollat många gånger.. man kan känna på stigen efter vp och efter acken när VP står.. acken fortsätter att leverara ut värme låååångt efter att VP stoppat.
dessutom med en temp nära börvärdet också, det ger jämn fin rumstemp!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad G Bergström

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #73 skrivet: 07 januari 2006, 11:01:33 »
KONULT
Citera
Men får man skiktning då?
Cirkpumpen går ju hela tiden även vid pumpstopp och rör om i tanken, eller?

När kompressorn inte går kommer det svalt vatten ned i botten på ackén det ger skiktning. Det varmare vattnet lägger sig uppe och körs ut till raddarna.

MEN det sällan att är perfekt, viss inblandning fås helt säkert eftersom flödet är så pass stort i en värmeanläggning..

Men jag har kollat många gånger.. man kan känna på stigen efter vp och efter acken när VP står.. acken fortsätter att leverara ut värme låååångt efter att VP stoppat.
dessutom med en temp nära börvärdet också, det ger jämn fin rumstemp!!


Visst jag har själv anliggningstermometrar före och efter volymtanken så att jag ser,
det tar ca 10-20min att ladda den, och ca 10min att tömma den så nog tror jag det blir viss omrörning. Men som jag sagt tidigare, tror jag det går lika bra på returen också.

Sammanfattnigsvis tycker jag att om man har ett relativt modernt radiatorsystem med lite klena panelradiatorer och klena prisolrördet. Så är det en mycket bra och relativt enkel åtgärd att fixa en volymförstorare speciellt om man har/hittar en felfri VV-beredare liggandes.  Då kostar det inte många kronor heller .

Själv räknade jag på mina radiatorer av fabrikat thermopanel och enligt fabrikantens datablad ska mina totalt 20stycken radiatorer klara att avge vid 55°/45° Delta T30°C
= 6830W + att jag bedömde att förluster i rör (ändock huset tillgodo) kunde vara ca 500W

Alltså skulle mitt radiatorsystem bara klara att avge 7330W vid vid 55°/45° Delta T30°C och full drift på VP.
Ändock köpte jag en 1130-10KW som avger 8660W vid 0/50°c eller omräknat till +2°C in/55°C ut ,  ca  = 8600W.

Som upplagt för problem och handpåläggning vid kyla trodde jag.

Men hitills har vi som lägst haft -23°C ute och då gick pumpen ca 14 timmar det dygnet med ca 9starter.
Som mest kom den upp i 51°C på framledningen och höjningen av framledningen gick väldigt långsamt när den börjar komma upp mot 49-50°C.
Till viss och stor del tror jag att volymförstoringstanken hjälper en hel del om man har eller befarar problem med det befintliga värmesystemet.

Just nu njuter man för varje minusgrad ute och går och småvisslar när tempen sjunker neråt...
Och bland det bäst med 1130 är att den går tyst och problemfritt och verkligen suger billig väme ur berget.
Olja, EL & gaspriserna lär inte sjunka i pris, jag tror säkert att vi närmar oss tyska EL-priser...

Tillägg; mitt värmesystem före VP innehöll ca 77liter vatten totalt, nu med volymtank & VP ca:285 liter i radiatorsystem och 320 liter i VV-tank
« Senast ändrad: 07 januari 2006, 15:36:11 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Officiell tråd Nibe 1230
« Svar #74 skrivet: 07 januari 2006, 12:17:36 »
Jag har stor vattenvolym i äldre raddar.
Det tar enorm tid innan jag når sluttemp!  Om det används det minsta VV hinner det aldrig bli sluttemp på raddarna..

Det är iofs bara bra vid normal temp  ute ger det låga drifttemperaturer
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!