0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Fortsätter med innegivar frågor och NIBE 1230. Jag gjorde följande test för att försöka förstå hur innegivaren påverkar det beräknade värdet på framlednings temperaturen i meny 2.0 värdet inom parentesen. Jag hade 23,5 ( 23,0) i meny 2.0 och i meny 6,0 hade jag 19,0 (11,0) dvs börvärdet var ner vridet till minimum och differensen var alltså 19 - 11 = 8 C. I meny 6.1 hade jag 3,0 och i 6.2 hade jag "Shunt1". Jag ändrade nu värdet i 6.2 till "från" ALLTSÅ JAG KOPPLADE BORT VERKAN FRÅN INNEGIVAREN !!!!!!! I meny 2.0 hade jag nu förväntat mig att se någon förändring av värdet inom parentesen men det var fortfarande 23,0. Jag hade förväntat mig att när innegivaren enligt förutsättningarna var inkopplad skulle värdet på meny 2 inom parentesen varit 15 C eftersom den stora differensen 8 *3 sänker det beräknade framlednings värdet till minimum värdet på framledeings temperaturen. När jag kopplade bort innegivaren i meny 6.2 borde det beräknade framlednings värdet varit 23 eftersom det är det värde som min kurva ger vid den aktuella ute temperaturen 10,3 C.Min slutsats av detta är att innegivaren inte alls påverkar den beräknade framlednings temperaturen. FINNS DET NÅGON MED NIBE 1230 SOM MED SIFFROR KAN VISA HUR INNEGIVAREN PÅVERKAR DEN BERÄKNADE FRAMLEDNINGS TEMPERATUREN ?Kan någon med 1230 göra motvarande test och redovisa siffor ??I manualen står det vid meny 6.1 "Här väljes en faktor som bestämmer hur mycket fram ledningstemperaturen ska påverkas av differensen mellan rumstemperaturen och den inställda rums temperaturen". Ordet "ska" antyder att det kanske finns andra villkor inblandade här annars hade man väl skrivit "påverkas". Varför ser man ingen påverkan AlfL
Hej Ekke Det som hände var så här. Värmepumpen installerades i somras och då hade jag inget värmebehov och ingen rumsgivare. Redan i somras lade jag in en egen kurva eftersom jag visste ungefär vilken framlednings temperatur jag skulle ha när det började bli kallt framåt hösten. Dessutom anser jag att jag får mer flexibilitet med en egen kurva genom att jag kan justera in kurvan med 4 parametrar istället för 2. I september installerade jag min rumsgivare och tog för givet att denna skulle fungera när det började bli kallare och jag hade värmebehov men det gjorde den inte. Jag skrev då om mina problem här på forumet men fick inga tips här som hjälpte mig. Jag ringde också NIBE service och förklarade mitt problem men också där var man utan lösning på problemet. Man frågade ingenting om kurva........utan NIBE service ville veta vilken program version jag hade i min 1230-6. Efter detta så letade jag runt i menyerna och tänkte att jag får väl prova att ändra till en förprogrammerad kuva och se då började rumsgivaren fungera. I manualen står inget om att rumsgivaren INTE fungerar när man kör med egen kurva och det gjorde att jag blev irriterad och fick lägga ner tid i onödan på detta. Jag har meddelat detta till NIBE som svarat att frågan skall tas upp med utvecklings avdelningen, det kommer kanske i senare version av styr programmet!?AlfL