0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man kan se på utedelen om PR är bytt eller inte genom att titta efter en liten ring med ett rutnät i. Den finns på märkskylten. Jag är osäker på hur det är på de äldre som genomgått bytet. Kan vara så att det sitter ett klistermärke på.Det kanske du vet TJ?/Raptor
Hej ! Injustering och överaskningsmoment. Ngt är galet även här hos oss. När till -7gradergår det finnt,men vid -7,4 kräver tillskått och då förbrukningen till blir galet speciell när -14Cstrecket når utegivaren.(174kwh vid -10,8) Igår ,försökte med att stänga >eltillsått med Vp< resultatet blevatt den käkade 10kwh , i rummet blev 18 grader till på morgonen,alla kompressor ståg stilla och klart även kylvätskan i röret, kallt ute -13,2 C. Nu har jag återkopplat på eltillskått, men det är felpå optimering ? trimmning ? inställning ? Fel på mig ? fel på huset? Fel på VP? det skulle åtminstone klara -15 C utan tillskått . avsett för uppvärmning 400 kvm ?Äntligen hittade igår en rörtång som passade förr att öpna tätningslocket till partikellfilter(ingen nyckel till,skulle ingå ),där finns ingen sil !!alls !! hur blir det med vämeväxlaren då ? det kan inte vara meningen att demontera för rengöring ? Radiatornsvattnet är rätt så grå ,även när jagluftar radiatorna ,eftersom i mellanåt uppträder det behovet(systemet är ej tätt?) Jag undrade även om den fylls på automatisk ? trycket ligger under 1 bar. Fel , samt förbrukar förmycket/ Mvh Marma
Tänkte på att om vi syncade våra anl.och mätte vid en speciell utetemp,så kanske vi kunde få fram cirka temper på gasledningar och se om toggeboys ger mindre.Känns ju som att den ger vad den ska men att huset kräver mera.Vi har det lite skralt med minus just nu -10 på nätterna,så jag kanske inte kan vara med att jämnföra,men ni andra kanske har -10 på dagarna,då kan jag vara med i matchen.//Thommy Johansson
Citat från: T.Johansson skrivet 20 februari 2011, 10:09:42Tänkte på att om vi syncade våra anl.och mätte vid en speciell utetemp,så kanske vi kunde få fram cirka temper på gasledningar och se om toggeboys ger mindre.Känns ju som att den ger vad den ska men att huset kräver mera.Vi har det lite skralt med minus just nu -10 på nätterna,så jag kanske inte kan vara med att jämnföra,men ni andra kanske har -10 på dagarna,då kan jag vara med i matchen.//Thommy Johansson
Citat från: marma skrivet 20 februari 2011, 13:48:56Hej ! Injustering och överaskningsmoment. Ngt är galet även här hos oss. När till -7gradergår det finnt,men vid -7,4 kräver tillskått och då förbrukningen till blir galet speciell när -14Cstrecket når utegivaren.(174kwh vid -10,8) Igår ,försökte med att stänga >eltillsått med Vp< resultatet blevatt den käkade 10kwh , i rummet blev 18 grader till på morgonen,alla kompressor ståg stilla och klart även kylvätskan i röret, kallt ute -13,2 C. Nu har jag återkopplat på eltillskått, men det är felpå optimering ? trimmning ? inställning ? Fel på mig ? fel på huset? Fel på VP? det skulle åtminstone klara -15 C utan tillskått . avsett för uppvärmning 400 kvm ?Äntligen hittade igår en rörtång som passade förr att öpna tätningslocket till partikellfilter(ingen nyckel till,skulle ingå ),där finns ingen sil !!alls !! hur blir det med vämeväxlaren då ? det kan inte vara meningen att demontera för rengöring ? Radiatornsvattnet är rätt så grå ,även när jagluftar radiatorna ,eftersom i mellanåt uppträder det behovet(systemet är ej tätt?) Jag undrade även om den fylls på automatisk ? trycket ligger under 1 bar. Fel , samt förbrukar förmycket/ Mvh MarmaDen borde definitivt gå när det är -13. Min gick igår vid -24 så jag kan gå igod för att dom verkligen gör det som står i reklamen.Har du filter med lock? Är du säker på att du inte har en "filterventil" i kopplingsutrymmet under själva tanken i innedelen. Där borde det sitta EN ventil och den stänger man, släpper en låsbricka tror jag och sedan drar ut filtret. Kan vara så att du fått dubbla filter annars. Jag tror nämligen att filtret i tanken är standard och alltid sitter där.Går pumpen när du har eltillskotten tillslagna? Har du något liv alls i pumpen?Jag ror inte att det är fel varken på dig eller huset. Inte inställningar heller om du inte varit inne och knappat på kurvan och missat att höja hela kurvan? Jag vet inte om det går att göra så på era maskiner.I värsta fall får du göra hela anläggningen strömlös under någon minut och återstarta.En Zubadan ska absolut gå när det är -15, det har ju din gjort tidigare eller hur?/Raptor
Gjorde ett test. Ställde in att den skulle göra 55 ºC vatten. Inget problem nu. -10 ute. Tror att installatören klåpat sig lite då det är väldigt svårt att ackumulera vatten till tanken. Känns som att varmvattnet ifr växlaren går raka vägen ut systemet utan att ackumulera överskottet. När elmotorn till shunten stänger igen lite så går inte överskottet till tanken utan cirkulerar genom växlaren hela tiden Men men det tar vi till veckan...under testetGas 64,4 ºCUt ifr växlare 55 ºCut på systemet 49 ºCRetur ? Måste skaffa fler termometrar. Inne 19,5 ºC//Toggeboy
@Raptor ! Pumpen kom igång efter när jag har satt på tillskått steg.Filter i ventilen saknades när jag har öppnat den ,fanns ej låsring heller.Avbildat i manualen från Can Vac ,sitter längtsnär under tanken. Har du hört från ngn att den lagt i tanken ? hur kan man göra rent den ?Skulle man missa en så viktig grej? Där finns en relativ storventil med en avstängningsarm.en 6 kant Mutter 38mm i diameter, när jag har öppnat den, är utan filter !@tro ! jag skall kolla minimi temp till kompressorn i morgon.Anläggningen efter -7,4 går in för tillskått 1, kan ligga in under 24 timmar cca 15-20 timmarberor på om kylan ökar eller ej. Den senaste förbrukning blev 181kw.Jag misstänker att när Grabben ringde för att Optimera anläggningen har satt in fel värde.Kolla kan jag inte ,bara om jag ringer supporten själv. Misstankarna föddes pgav andra inställningar som var synliga blev felaktiga. /Marma
Låter illa ifall filtret saknas, för värmeväxlaren blir knappast effektivare ifall den är full med skräp. Precis som du säger ska filtret finnas direkt under 38mm muttern.Precis, kolla inställningarna för låter konstigt att du skulle behöva tillskott redan vid -8.Citat från: marma skrivet 20 februari 2011, 23:59:40@Raptor ! Pumpen kom igång efter när jag har satt på tillskått steg.Filter i ventilen saknades när jag har öppnat den ,fanns ej låsring heller.Avbildat i manualen från Can Vac ,sitter längtsnär under tanken. Har du hört från ngn att den lagt i tanken ? hur kan man göra rent den ?Skulle man missa en så viktig grej? Där finns en relativ storventil med en avstängningsarm.en 6 kant Mutter 38mm i diameter, när jag har öppnat den, är utan filter !@tro ! jag skall kolla minimi temp till kompressorn i morgon.Anläggningen efter -7,4 går in för tillskått 1, kan ligga in under 24 timmar cca 15-20 timmarberor på om kylan ökar eller ej. Den senaste förbrukning blev 181kw.Jag misstänker att när Grabben ringde för att Optimera anläggningen har satt in fel värde.Kolla kan jag inte ,bara om jag ringer supporten själv. Misstankarna föddes pgav andra inställningar som var synliga blev felaktiga. /Marma hej 1 Ringde till Grabben,han sa att den skulle funnits iom leveransen,så skall försöka att få ut genom Support , alla fall rätten att köpa ut från Ahlsell,det kan bli jobbig.Ingen vet om det redan full med skit ? hur gör man rent då ? Kompressor kan bara justera max temperatur i min panel ,eller finns den bara jag som hittar den inte ? Högförbrukning fortsätterelementerna mkt varma,jag kör på ute givare (-11,2 22,30)Huskurva V23-H54 innetemp 21Cvi får se , nu har SMHI lovade bättre väder. mvh Marma