0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej !Som rubriken lyder så har jag en Zubadan 16kw med hög förbrukning. Har haft den i 3 vintrar nu och kan säga att 2010 så var våran totala förbrukning 27500kwh . Att tillägga till det så verkligen snålar vi med allt vad som heter hushållsel. Förutom 50" plasman då Har haft problem med skiten sen dag 1. Dom har bytt drivkort 3-4 ggr, fyllt på med extra gas. Bytt värmeväxlare,ventiler,tempgivare osv.Huset är ett Gullringshus byggt 1970 med ett rörssystem och ligger i Örnsköldsvik. Markplan 102m2 med källare 102m2. Garage 35m2 + 35m2 under garaget. Totalt 274m2. Garaget håller vi ca 10grader, källaren ca 17, och Markplan 20 grader. Med källare och garage så är det 9 radiatorer i olika storlekar. På markplan 8 radiatorer + ca 10m2 golvvärme.Installatörerna har varit här ett 20 tal ggr och inte fått till det. Jag har tagit upp med återköp och nu har det hänt lite saker. Dom tog innomhus delen och ersatte med en strömnäspannan 500 + ny värmeväxlare + mkt kortare gasledning. Dom sa att det skulle fungera bra. Men.Det har varit installerat nu i ca 2 dagar och jag märker ingen skillnad i förbrukning. 165kwh för ett dygn nu. Tempen ute har legat på -15 till -17. Kan tillägga att när vi köpte huset så körde vi en luftvärmepump på markplan och nedervåningen+garage gick på elpatron som satt på oljepannan. Inte så värst fina saker men förbrukningen tom lite mindre. Så vi hade stora förhoppningar att invensteringen på 120tkr skulle ge oss låga fina elräkningar som offerten sa (16000kwh/år)Tempen i tanken håller 42-45 grader. För att hålla det så måste jag ställa så att pumpen ska ge 50 gradigt vatten efter växlaren.Om någon orkar läsa eller förstår det jag skrivit så svara gärna på vad orsakerna kan vara till den höga förbrukningen. Vad har det dragit hos er ? Vad ska jag göra ? Ja skriv till mig så jag får lite mer på fötterna för att återigen ta upp återköp.Här är dom senaste månadernas förbrukning. Nov= 3009kwh Dec= 4490kwh Jan= 3200kwhMvh Toggeboy
Hej !!Dom enda temperaturena jag kan se är vad jag får ut av växlaren och analoga mätarna på tanken. Jag tar en bild när jag kommer hem så får ni se installationen. Nu är växlaren precis bakom utedelen och max 1,5meter gasledning är dragen. Från växlaren direkt till tank/värmeslinga via en shunt. Ska oxå tillägga att vi hade ca 16-17meter gasledning innan. Nu säger dom max 5meter. Jag var först i övik med denna pump. Det är 20 installerade nu då jag frågade och bara jag som har probelm Träffade chefen i sommras på Olerys så jag körde loss att det var skit jag hade fått Då sa han att det skulle ökas på 8hg gas. Vet inga grunder varför dom kommit fram till det. Men blev ingen bättring. Ska tillägga att vi flertalet ggr vaknat och det varit 13-16 grader i huset.Och ja det är ett 1-rörssystem.Jag vet att dom varit och mätt upp utedelen och kommit fram till att inget är fel på den. Men det var ca 1,5 år sedan.
Nej nej.Förlåt mig! förut var det ca 16-17 meter gasledning enkel väg !! Nu är det ca 1,5 meter och jag vet inte vilken mängd gas det är i nu. Har varit nere och mätt lite nu. Börjar få bättre med flås i systemet nu när det "bara" är -16,6. Ut från växlare 48-49 ºC. Turledning efter shunten 43,6 ºC retur på 37 ºC. Gick även och mätte på elementet längst bort i huset (sovrummet) Där låg tempen på 41 ºCSkrev upp förbrukningen ifr onsdags till nu (14:15)har varit 278kwh på 41t 45min dvs 6,658kwh i snitt i timman.Sänder med bilder så ser ni att den hederliga inomhusdelen är väck och ersatt med ett nytt simplare system. Displayen visar vilken temp som kommer ur växlaren (48 ºC) när bilden togs. Och 49 ºC är önskat värde. När jag gick därifrån så gick tempen upp till 49 ºC och pumpen gick ner på lägre fart. Happ går inte att skicka bilderna pga storlek. Går ner och tar i sämre kvalitéMvh Toggeboy