Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning  (läst 41963 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #15 skrivet: 18 februari 2011, 21:09:30 »
Ok så klart man blir besviken ifall utlovade besparingar inte visar sig stämma. Jag har råkat ut för i princip samma sak, fick en prototyp Z16 v1 installerad 2008, har haft en del problem med den samt en åf som milt sagt varit svår att få tag i, men som "tur" var pajade skiten förra året och fick en ny Z16 v2 installerad denna månad och skillnaden har varit markant men trodde att min v1 var defekt från början men ifall du har samma problem med en gammal Z16 kan man fråga sig att är Z16 v1 nåt skräp som aldrig borde ha sålts från första början?
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad toggeboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Övik
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #16 skrivet: 18 februari 2011, 21:16:53 »
Vad var det som gick fel på din ? Nått som är svårt att märka av eller pajade den över natten ? Den här pumpen vi har var ute på mässor och dyl som visnings ex så det lär vara en av dom första av v1 misstänker jag. Gjorde klart med åf tidigt våren 2007.
God bless my PremiumLine EQ/C10.
Sparar 50-70% motför luftvatten (Mitsubishi Zubadan-16)

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #17 skrivet: 18 februari 2011, 21:40:57 »
Min pajade helt i december förra året, förångaren var punkterad och läckte gas, detta pågick en tid ända tills mängden läckte ner till en min nivå så att utedelen helt saknade effekt, men jag som sagt jag visste inte någonsin vad en "äkta" Z16 klarade av och är nu helt förbluffad av hur stor skillnad det var mellan Z16 v1 och v2. Min gamla Z16 v1 gick för fullt vid -15C, nu går min Z16 v2 på dellast vid samma utetemp. Jag vet av andra fall där köpare av Z16 v1 har pajat eller krånglat en längre tid men är lite osäker på vad skillnaden egentligen är mellan Z16 v1 och v2. Ska de ha samma prestanda eller inte?
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad toggeboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Övik
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #18 skrivet: 18 februari 2011, 23:24:57 »
Hmm!

NÃ¥gon som vet vilken temp gasledningen ska ha vid olika temperaturer ?  Är -24 ºC nu och tycker gasledningen bara är ljummen. Har stÃ¥tt nere och känt i 30 min ca. Det är ju fredagkväll  Sc:,h Är det inte sÃ¥ att ME lovar 75% kapacitet vid -25 ºC dvs det ska ut 12kw även vid den här tempen. Känns som att pumpen jobbar för ingenting...
God bless my PremiumLine EQ/C10.
Sparar 50-70% motför luftvatten (Mitsubishi Zubadan-16)

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #19 skrivet: 19 februari 2011, 09:31:05 »
Hmm!

NÃ¥gon som vet vilken temp gasledningen ska ha vid olika temperaturer ?  Är -24 ºC nu och tycker gasledningen bara är ljummen. Har stÃ¥tt nere och känt i 30 min ca. Det är ju fredagkväll  Sc:,h Är det inte sÃ¥ att ME lovar 75% kapacitet vid -25 ºC dvs det ska ut 12kw även vid den här tempen. Känns som att pumpen jobbar för ingenting...

Min inkommande brukar vara så varm att man inte kan hålla i den.
Nu vid -22 är de precis så, skitvarm. Skulle tippa kring 70-75 grader utan att veta.
Du får ut 11 kW vid -15 och typ 9,5 vid -25 skulle jag tro.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad toggeboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Övik
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #20 skrivet: 19 februari 2011, 11:04:01 »
Ok

Var nere och mätte under en längre period. Och jag känner igen temperaturen sen tidigare installation. När jag tycker det är hett så visar mätaren på 53,8 ºC på ingående gasledning.Just nu -22-23 ºC. Ska in på claes olsson och köpa några anliggningstermometrar så jag slipper stå och hålla i evigheter med den digitala. Kan det vara så att min z16 ger för dåligt helt enkelt och behöver en uppfräschning.

Det har varit -26 inatt. Och nu på morgonen var det 16,5 inne. Nu är jag och tjejen less nå - - - - - . Så nu öppnar vi på plånboken igen och testar med att dra nya rör och element till källaren och sprutar in isso på vinden. Måste tillägga att i detta hus är det dragit en del rör i betongplattan som lär sluka hyffsat.

Nä ut och trotsa kylan i rallyskogen. Örnskölden är på schemat idag. Sen åka till sväris och sno några säckar med ved.

Ha de bra
God bless my PremiumLine EQ/C10.
Sparar 50-70% motför luftvatten (Mitsubishi Zubadan-16)

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #21 skrivet: 19 februari 2011, 12:13:01 »
Hej toggeboy
Är din maskin av modellen där "power recivern" skall bytas på? Är den bytt?
Om din maskin har varit ute och snurrat på mässor o.dyl så kanske den inte blivit bytt.
Power recivern ska väl vara till någon nytta tycker man.
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #22 skrivet: 19 februari 2011, 18:11:35 »
Hej toggeboy
Är din maskin av modellen där "power recivern" skall bytas på? Är den bytt?
Om din maskin har varit ute och snurrat på mässor o.dyl så kanske den inte blivit bytt.
Power recivern ska väl vara till någon nytta tycker man.
//Thommy Johansson

Power recievern sitter där för att ta emot och hålla köldmedie i flytande form. Den påverkar i nte effekten om den inte har ett stort hål i sig.
Men det är sant som du säger, hans PR är nog inte bytt vilket bör göras med tanke pÃ¥ att ME gÃ¥tt ut med ett  "Kvalitets och säkerhetsmeddelande".
Jag tycker att man i samband med ett PR byte borde kolla så att man verkligen har rätt köldmediemängd. Har man inte det, åt båda hållen, går maskinen inte optimalt och effekt och COP blir sämre.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad toggeboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Övik
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #23 skrivet: 19 februari 2011, 20:09:10 »
Jag ska ut och kolla efter hockeyn vad det står på pumpen. Den har inte varit igång på mässan ! Jag vet att dom bytt nått i höstas som dom kallade för balja. Såg ut som en liten tank.
God bless my PremiumLine EQ/C10.
Sparar 50-70% motför luftvatten (Mitsubishi Zubadan-16)

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #24 skrivet: 19 februari 2011, 20:15:49 »
Är nog troligen receivern som är bytt då, men ifall jag kommer ihåg rätt så gällde det bara Z16 v2 så det är alltså en sådan du har då?
Samma med min ingående, den är så varm att man inte kan hålla i den.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #25 skrivet: 19 februari 2011, 20:16:39 »
Jag ska ut och kolla efter hockeyn vad det står på pumpen. Den har inte varit igång på mässan ! Jag vet att dom bytt nått i höstas som dom kallade för balja. Såg ut som en liten tank.

Bra då är den antagligen bytt.
Har ej kollat tempen på gas-rörena på min egna,men dom är jäkligt varma.
Mätte på en RP60 förra veckan och den toppade på 78gr,enl.mitsu så var det perfekt.
« Senast ändrad: 19 februari 2011, 20:21:12 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #26 skrivet: 19 februari 2011, 21:14:53 »
Jag ska ut och kolla efter hockeyn vad det står på pumpen. Den har inte varit igång på mässan ! Jag vet att dom bytt nått i höstas som dom kallade för balja. Såg ut som en liten tank.

Man kan se på utedelen om PR är bytt eller inte genom att titta efter en liten ring med ett rutnät i. Den finns på märkskylten. Jag är osäker på hur det är på de äldre som genomgått bytet. Kan vara så att det sitter ett klistermärke på.
Det kanske du vet TJ?

Verkar vara en seriös firma du handlat av i alla fall!

Jag kollade min hetgastemp förrut, då låg den på 68 grader med en framledning på 49grader.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad toggeboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Övik
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #27 skrivet: 19 februari 2011, 21:23:36 »
PUHZ-HRP100YHA heter den. Kan säga att gasledningen kan bli "het" men då kan jag hålla ca 5sec innan jag måste ta bort handen. Har lyckats mätt upp 53 ºC på gasledningen med en vanligt digitaltermometer och håller isolering hårt utanpå.
God bless my PremiumLine EQ/C10.
Sparar 50-70% motför luftvatten (Mitsubishi Zubadan-16)

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #28 skrivet: 19 februari 2011, 21:52:44 »
PUHZ-HRP100YHA heter den. Kan säga att gasledningen kan bli "het" men då kan jag hålla ca 5sec innan jag måste ta bort handen. Har lyckats mätt upp 53 ºC på gasledningen med en vanligt digitaltermometer och håller isolering hårt utanpå.

Min heter PUHZ-HRP100 YHA2 och jag kan inte hålla på hetgasröret när den går normalt i kall väderlek.
Just nu kör jag dellast mellan värmepump och kamin. Det är -23 ute och kompressorn går på 73Hz, har en framledning på 45grader från VP, efter shunten till acken är det 48,5grader och returen är 40,5.

Fungerar  Thumbsup

Imorse var det fullt spett vid -22 och 49grader i framledning (utan elpatron eller kamin). Då var kompressorfrekvensen 95Hz och den fick ta i lite. Passade på att göra några små injusteringar på radiatorerna för att få ett lite mindre delta.
Det är grymt flås i maskinen, inget snack om det!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad toggeboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Övik
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #29 skrivet: 19 februari 2011, 22:05:35 »
Suck pumpen och Modo pÃ¥ allt  huvuddunk Var nere i ytterligare 10min och kände pÃ¥ gasledning. Var bara varm. Blev het i 10 sec sen varm igen. Ingen defrost eller dyl var igÃ¥ng. Gick pÃ¥ fisfart fast jag ställt in att den ska göra mer än vad den gör. Nästan sommar här ! -15 ºC

Ska ge mer tid åt ölen nu ikväll. Tack alla som försöker hjälpa.

//Toggeboy
God bless my PremiumLine EQ/C10.
Sparar 50-70% motför luftvatten (Mitsubishi Zubadan-16)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!