0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det går .. frugan har hängt med i 17 år .. oooooh så många "vänner" en röris har och när dom ringer frågar jag om jag ska ta block och penna med mig till kaffet dom vill bjuda på .. dom som man ser som sina bästa vänner har man kvar även om man jobbar mycket cocacola
Sen kan jag väl hålla med om att facket skall vara flexibel om det är en grupp arbetare som vill jobba mer, facket skall väl främst bromsa om det är företaget som kräver mer av arbetarna än de behöver, och vill ge.
Det ni inte verkar förstå, som iofsig inte framgått är att när man jobbar extra så är det för att man senare kan ta ut en låång ledighet, tex under vintern. Comp räknas även som övertid, och det tar inte alla fack bort från övertiden...Hmm. Illa. Som skiftjobbare så har man tillräckligt med ledighet eftersom man jobbar 4 12 timmars, 2dgr, 2nätter, ledig 8 dygn. Då är det inte så besvärligt att jobba ihop lite tid som man kan ta ut vid tillfälle...tex under vintern. Nä, man skall slava 7-16, mån-fre tydligen, va e de? Det finns fack som är bättre för dagtidare än skiftare, där är jag och mina arbetskompisar, då är det väl bra om de kan va liite flexibla eller?
Nääe, Rickard! Jag går inte ur facket, väljer att vara kvar och försöka att påverka. Det fack och du inte verkar förstå är att det är dags att börja anpassa sig till verkligheten och börja förstå de variationerna som finns på olika orter inom industrin. Har du kollat upp Finspång och dess industri? Jag jobbar på fjärrvärmeverket där vi levererar fjärrvärme till bla en en stor industri som dumpar oerhörda mängder med energi, det finns förhandlingar om att bygga återvinning till fjärrvärmenätet från detta företag, förhandlingarna verkar gå bra, vilket isåfall innebär att detta företag håller med fjärrvärme sommarmånaderna och vi ta semester "hela sommaren", iallafall största delen, men det är säkert någe som sticker i ögonen på facket med... Om det innebär att vi får ett underskott på årsarbetstiden, får vi ta igen det under vintern eller lönesänkning. Den flexibiliteten saknar jag hos facket.
Klart att den som ställer upp ska ha en morot för det . och visst tillför han/hon saker till verksamheten , vem skulle ha utfört jobbet som behövdes göra för det tilltänkta projektet ska kunna avsutas .cocacola
Kommer från den privata sidan som eldare, Fiskeby hette det när jag började. Billerud när jag slutade. 5 ägare däremellan. Modo var katastrof. Privatanställd. Upplevde en stagnation efter över 30 år på samma ställe, blev "sopeldare"/drifttekniker i Finspång i stället. Inga problem att få nytt jobb när man var nära de 50, kan ev bero på kompetensen? Bland det första en fick höra av en ny kollega var: lugna ned dig nu förfaan, tänk på att du är kommunalare! Brrr. Ett stort problem som jag ser det är att om det finns en riktigt odugling för jobbet, en jaa, obildbar, så är det ett elände att bli av med denna person, trots att denna person är en fara för sig själv och andra på skiftet, men den skall hållas kvar in i det sista, kanske tom tills den skadas pga fackets principer. Facket har inte visat mycket intresse för att slussa in honom i en tryggare arbetsmiljö på någe annan industri som skulle vara lämpligare. Nää, det får gå så långt att man uttryckligen måste ge utlopp för sin frustration och arbetsvägra ihop med denne, och det slutar med att han blir arbetslös, bidragstagare. De hade kunnat hjälpt honom till ett nytt mycket lämpligare jobb, men nääedå, ut me han, blir någon annans problem! Statens kanske? Är det så mycket bättre? De är alldeles för tröga och det är alldeles för svårt att bli av med en odugling, tack vare facket! Men de gör mycket bra också! Smidigheten efterfrågas igen.Du som egen Rickard, hur efterföljer du reglerna för som anställda har? Du tullar väl inget på arbetstiden, tar surfning på ditt forum som arbetstid med dygnsvila och allt det där?