Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hualing  (läst 26890 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hualing
« Svar #60 skrivet: 17 december 2010, 07:31:58 »
ja alla rörisar har ett tufft/tungt/skitigt jobb. Alla rörisar när dom når 65 har förslitningsskador någonstanst , rygg knän nacke armar händer axlar.
 Lung problem  m-m.
men så är det i dom flesta hantverksjobb. det finns en tråd i den almänna delen där den effektiva arbetstiden på en röris diskuteras .
om man skulle tro den artikeln skulle inget av detta uppstå på grund av arbete.

I dom fall när någon på grund av skader ålder dom inte passar för ett tempo jobb finns det massor med arbetsuppgifter att fylla på en vvs firma .
mentorer Rörbasar service gamla kluriga objekt som kommer in där det behövs en ringräv för att lösa problemen .
injusteringsarbeten av värmesystem ja  allt som ligger utan för ackords arbeten , finns mer med uppgifter att fylla
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hualing
« Svar #61 skrivet: 17 december 2010, 08:57:32 »
Förstår att en del kanske kan tycka att 300 timmar på en månad är mycket men att jobba så är också en livs stil som man väljer .
sÃ¥ Apan det är precis vad man gjort, Skaffat sig ett liv efter ett val och intresse, Ska man bli riktigt duktig pÃ¥ nÃ¥gonting krävs det timmar av egen tid i det som är ens intresse ,  Ã„r man sen lyckligt lottad att man ser sitt jobb som sitt intresse ja dÃ¥ har man inga problem med att lägga dessa timmar varje mÃ¥nad .
cocacola

Hela diskussionen har egentligen väldigt lite med facket att göra (förutom som lobbyorganisation mot beslutsfattarna) eller hur kul man tycker att det är att jobba häcken av sig.
Arbetstiden styrs numera av ett centralt direktiv från EU (2003/88/EG). Det är förbjudet att inte vara ledig 11 timmar sammanhängande per dygn och 36 timmar per vecka.

Sen kan man ju diskutera hur bra det är att vissa jobbar för två samtidigt som andra är arbetslösa...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hualing
« Svar #62 skrivet: 17 december 2010, 09:03:28 »
Så om jag har normal belastning 10 månader om året,men en hög sådan 2 månader om året så ska jag be bossen anställa fler montörer?

Ja det är ett direktiv frÃ¥n sandlÃ¥dan som jag skiter i.  Skulle jag fÃ¥ böter sÃ¥ fÃ¥r jag jobba 300timmar svart i stället ;)

Utloggad vptommy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Tekniker / Montör
SV: Hualing
« Svar #63 skrivet: 17 december 2010, 18:32:01 »
SÃ¥ om jag som kyltekniker har hur mkt som helst under sommaren och ingenting under vinter ska jag bli tvungen att
ta ut min komp då? De är ju chefen och företaget som får se till att få in jobb annars skriver man ju tid på kostnadsstället
Innehavande av kat. 1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hualing
« Svar #64 skrivet: 17 december 2010, 22:03:54 »
Tack.

Inte alla vill jobba alltid, så är det.
Och det är nog därför vi har kollektivavtal och internationella regler som stipulerar hur man får arbeta.

Sen har jag full förståelse för att det finns vissa indiivider som inte kan acceptera detta, ungefär som mig, och då är mitt enda råd att starta eget.
Det blir inte lättare (mer jobb, mindre lön) men då kan du i alla fall inte skylla på någon annan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hualing
« Svar #65 skrivet: 17 december 2010, 22:06:44 »
Har definitivt funderat i dem banorna.  Men jag är väl för bekväm och feg.   vi fÃ¥r se.

Utloggad hembryggarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Hualing
« Svar #66 skrivet: 17 december 2010, 22:34:57 »
innena vi börjar kramas och pussas, hoppas ingen tror att de är rörisarna som gjort usa o kina till va de är idag... 

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hualing
« Svar #67 skrivet: 17 december 2010, 22:37:26 »
Nej det är diktatorer som gjort kina till vad det är.
Eller vad menar du ???

Utloggad Husqvarna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hualing
« Svar #68 skrivet: 18 december 2010, 08:01:43 »
Hej,

Kan bara mäta lågtrycksidan.

Jag upplevde att den gav mer värme vid 14Bar än efter påfyllningen med fyllningspump som slutade i ca 17Bar.
Utetemperaturen var ungefär samma. Har dock inte gjort några uppmätningar. Upplever också att den frostar utedelen sämre.
Vad kan detta bero på?

Hälsningar

Magnus

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hualing
« Svar #69 skrivet: 18 december 2010, 08:10:50 »
Du har stumfyllt den.  För mkt köldmedium i den.

Vet du inte att: Man fyller med en vÃ¥g, vacuumsuger med absolut vakuummeter, fyller frÃ¥n en  tub inte pump.

Ja då kanske du ska ta hjälp med denna typ av arbete, hoppas att du inte bara släpper ut köldmedium i naturen nu.

Din maskin ska ha runt 900-1000 gram(beroende pÃ¥ maskin)  inte 14 eller 17 bar.

Utloggad Husqvarna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hualing
« Svar #70 skrivet: 18 december 2010, 20:15:14 »
Hej VP Oraklet,

Nej, jag visste inte att man fyller mha. vÃ¥g... Det var därför jag ringde en kylfirma som gjorde jobbet...  ???
Jag sneglade lite på mätarna vid fyllningen.
Tryckmätaren var som jag förstår det ansluten till retursidan. Kallar man denna punkt lågtryckssidan eller kallar man den lågtryckssidan först efter evaparatorn?
Att man vacuumsuger visste jag däremot och det gjorde kylteknikern.

Hur stor tryckskillnad jobbar en sådan här pump med?

Hälsningar

Magnus

Utloggad vptommy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Tekniker / Montör
SV: Hualing
« Svar #71 skrivet: 18 december 2010, 20:33:46 »
Har du en maskin med R407C? Sen har du 2 uttag på din maskin som man kan koppla på manometer stället?
Innehavande av kat. 1

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hualing
« Svar #72 skrivet: 18 december 2010, 20:35:15 »
Du mäter pÃ¥ högtryckssidan.  Brukar inte finnas service uttag pÃ¥ lÃ¥gtryckssidan.   Jag är osäker pÃ¥ vilket tryck det är där, men jag kan tänka mig 2-4 bar  som sedan höjs till bortemot 40 bar.

OskarP är bättre än mig på sådana här frågor, hoppas han kommer in i tråden. *vinkar*

Jag gör väldigt lite luft/luft pumpar.  Nästan bara V/V pumpar frÃ¥n 20kw och uppÃ¥t *vinkar*
« Senast ändrad: 18 december 2010, 20:38:56 av VP ORAKLET »

Utloggad vptommy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Tekniker / Montör
SV: Hualing
« Svar #73 skrivet: 18 december 2010, 20:42:06 »
Har han en 407 maskin så är det 25 bar ungefär 57 grader
Innehavande av kat. 1

Utloggad Husqvarna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hualing
« Svar #74 skrivet: 18 december 2010, 20:51:37 »
Hej igen,

Var precis ute och kikade på utedelen. Anslutningen sitter på högtryckssidan.
Den blir ca "ljummen" vid drift.

Hälsningar

Magnus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!