0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varför avfrostar luft/luft-pumpar så ofta och länge?Min luft/vatten frostar av var tredje timme i dag när pumpen går konstant. Varje avfrostning tar ca 3 minuter.
Citat från: purjo__ skrivet 27 november 2010, 19:34:44Varför avfrostar luft/luft-pumpar så ofta och länge?Min luft/vatten frostar av var tredje timme i dag när pumpen går konstant. Varje avfrostning tar ca 3 minuter.HejKort tid mellan avfrostningarna ser jag som ett tecken på dåligt anpassade/konverterade fd AC-maskiner, men det gäller inte alla fabrikat. Som det är nu med torr luft går det 120 minuter mellan avfrostningarna på min Mitsubishi GA 25, Hitachi RAK 25NH4:an kan gå flera timmar utan avfrostning vid så här torr och kall luft. Toshiba har också behovsstyrd avfrostning. Vissa maskiner har dock klockstyrd avfrostning, bl a gamla Pana HE (vilket sabbade COP:et vid låg temp i SP:s test).Att det tar lång tid beror nog på det som Rickard nämner. MVH/Gano
Jo Raffen och Gano visst står det AC i manualen så kan kanske kalla den ombyggd AC. Gäller inte det de flesta värmepumpar och alla Panasonic.
Citat från: Gano skrivet 27 november 2010, 19:58:33Citat från: purjo__ skrivet 27 november 2010, 19:34:44Varför avfrostar luft/luft-pumpar så ofta och länge?Min luft/vatten frostar av var tredje timme i dag när pumpen går konstant. Varje avfrostning tar ca 3 minuter.HejKort tid mellan avfrostningarna ser jag som ett tecken på dåligt anpassade/konverterade fd AC-maskiner, men det gäller inte alla fabrikat. Som det är nu med torr luft går det 120 minuter mellan avfrostningarna på min Mitsubishi GA 25, Hitachi RAK 25NH4:an kan gå flera timmar utan avfrostning vid så här torr och kall luft. Toshiba har också behovsstyrd avfrostning. Vissa maskiner har dock klockstyrd avfrostning, bl a gamla Pana HE (vilket sabbade COP:et vid låg temp i SP:s test).Att det tar lång tid beror nog på det som Rickard nämner. MVH/GanoJa helt rätt Gano! Även Nocriapumparna har äggklocksavfrostning på pumparna med en avfrostningsintervall på normalt alltid mellan ca 40-50 minuters mellanrum, vid kallare väderlek från ca 12-15 minusgrader och nedåt så avfrostar de alltid mellan ca 30-40 minuters mellanrum. Mvh Raffen.
- Inte våra pumpar, svarade han. De är fästa i vibrationsdämpande gummi-busstingar, fortsatte han.