Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken är det som gäller nu?  (läst 30916 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9202
  • Karma +10/-5
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #75 skrivet: 09 mars 2010, 00:30:11 »
Har ingen aning om vad Ahlsell har för kvalite på sina gummitassar då jag inte handlar av dom.
Panasonics Scroll kompressorer vibrerar mindre än alla andra märken som jag sålt så det låter troligt.
Nu brukar ni ha kallt däruppe men för oss stackare som inte är vana vid denna kyla märker att utedelarna får jobba betydligt hårdare denna vinter vilket då även bidrar till mer stomljud.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #76 skrivet: 09 mars 2010, 00:36:13 »
Vad gäller "gummiupphängning", så tror jag alla har "lärt sig", man monterar alltid dessa och i så bra kvalite man får tar på.
Vem vill ha en krånglande kund, som kan pepeka att "allt" inte är bra och bli tvyngen till onödiga återbesök ?.

Ne, hängslen och livrem gäller, och gärna resår i midjan också  ;)
Kostar ju inte många % heller.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1274
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #77 skrivet: 09 mars 2010, 09:27:20 »
Många som hissar ME FD25 och 35 nu, men jag har sålt massor av vibrationsdämpare till dessa pumpar.
Nån här som kan verifiera att problem med vibrationer finns på dessa värmepumpar?

Vibrationer och ljud .  När du står utomhus nära pumpen så är den jättetyst o lugn . Märkligt nog även på högre varvtal .
  En nära släkting har en FD25 monterad utanför ett sovrum och den hörs verkligen bra dit in nu på vintern . ( ej sommartid vid A/C-drift )
  Huset är nästan nytt ( välisolerat ) . Dessutom står pumpen på markställning med Vib-dämpare. Huset har ej någon friskluftsventil i rummet där ljudet kan "smita" in  , FTX-aggregat i det huset.
  Blev nog bara att ännu en gång konstatera : luft-luft-pumpar ska EJ monteras utanför sovrum !


 Tror nog det här med vibrationsdämppare / ställningar är något som kunde vidareutvecklas !
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #78 skrivet: 09 mars 2010, 09:48:11 »
Spontant tycker jag Raffen kan ta det lite lugnt med åsikterna kring on/off drift på inverterpumpar.
NU har jag inte satt mig in i hur de olika tillverkarna driver sina kompressorer, men har förstått att vissa har DC motorer och vissa kör 3 fasare?, har jag förstått det rätt?

3fas kompressorer som drivs av inverter mjukstartas normalt vääääldigt försiktigt vilket i praktiken BÖR innebära att on/off drift med inverterpumpar med den kompressordriften inte nämnvärt skapar onödigt slitage.

Nu skall det ju sägas att kompressorer av den typen som sitter i L/L värmepumpar slits vanligen hårt när de går på långt under normala varvtal men jag "inbillar" mig ändå att mjukstart innebär mindre risker för enheten än ren on/off.

Visserligen hävdar just Toshiba att deras lösning, är det twinscroll den kallas nu igen?, inte har det problemet med låga varvtal men det är ju mest en utsago från deras sida som man inte vet mycket om.

« Senast ändrad: 09 mars 2010, 11:30:17 av snillet »
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #79 skrivet: 09 mars 2010, 10:37:09 »
Min värmepump har inte heller dragit så himla mycket mer än förra året. Däremot har jag varit tvungen att stödköra allt förmycket med min kombipanna...  huvuddunk

Det verkar som du har tre alternativ.

1. Behåll det som du har det idag. Det funkar OK milda vintrar. Isolera vinden ?? 4000 kr om du isolerar själv. 14000 kWh ?

2. Stäng av kombipannan, köp en liten VVB och en LLVP till för att få 100% värmetäckning. 30000 kr. 11000 kWh ?

3. Släng ut kombipannan och installera bergvärme. 130000 kr inräknat ROT. 9000 kWh ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #80 skrivet: 09 mars 2010, 11:41:26 »
Tror nog de flesta inverter luft/luft har DC kompressorer? Rollster, om pumpen står på stativ med bra gummifötter och ett nytt välisolerat hus, vibrerar huset då så är det väldigt konstigt!

Enda nackdelen med stativ,är att pumpen står så lågt ned, ishögen kommer så småningom under pumpen.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1274
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #81 skrivet: 09 mars 2010, 11:54:00 »
Tror nog de flesta inverter luft/luft har DC kompressorer? Rollster, om pumpen står på stativ med bra gummifötter och ett nytt välisolerat hus, vibrerar huset då så är det väldigt konstigt!

Enda nackdelen med stativ,är att pumpen står så lågt ned, ishögen kommer så småningom under pumpen.

/A.

Hej Apan . Kanske jag uttryckte mig otydligt men jag menade ej att det vibrerade inne i huset/väggen . Nää , att det helt enkelt hördes allt för bra dit in i . OBS . HÖRDES .
                Förvisso så är det vibrationer som diskuterades men ändå .  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1274
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #82 skrivet: 09 mars 2010, 11:57:14 »
  ..eller kanske det är denna som gäller nu ?  Cop 2 vid -20 grader .  http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=PremierTekniset.html

          https://emea.salesforce.com/sfc/p/200000006Q3qRVHSnfGUtz5SQhzXSNrHaDesbjo=    

          http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=Up10i
    
                         Thumbsup  
« Senast ändrad: 09 mars 2010, 12:02:58 av Rollster »
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #83 skrivet: 09 mars 2010, 12:44:02 »
Min värmepump har inte heller dragit så himla mycket mer än förra året. Däremot har jag varit tvungen att stödköra allt förmycket med min kombipanna...  huvuddunk

Det verkar som du har tre alternativ.

1. Behåll det som du har det idag. Det funkar OK milda vintrar. Isolera vinden ?? 4000 kr om du isolerar själv. 14000 kWh ?

2. Stäng av kombipannan, köp en liten VVB och en LLVP till för att få 100% värmetäckning. 30000 kr. 11000 kWh ?

3. Släng ut kombipannan och installera bergvärme. 130000 kr inräknat ROT. 9000 kWh ?

MVH/Gano

Min poäng var kanske att om man klarar en vinter som den i år på lägre kWh än föregående år så måste det kommit till någon stödkörning... Min stödkörning är kombipannan. Mitt problem är att kombipannan syns på elräkningen. Tex en öppenspis med ved eldning skulle inte göra det. ::) Hänger du med nu då?

Sedan kan man säga att min pumpborde fått åka lite "dellast" när det vattenburna systemet varit igång ... Sc:,h

Klart min kombipanna åker ut. Måste först få tid att riva skorstenen. Nibe EVP500 är intressant till det finskaskrotet.
« Senast ändrad: 09 mars 2010, 12:48:09 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #84 skrivet: 09 mars 2010, 13:02:51 »
Tror nog de flesta inverter luft/luft har DC kompressorer? Rollster, om pumpen står på stativ med bra gummifötter och ett nytt välisolerat hus, vibrerar huset då så är det väldigt konstigt!

Enda nackdelen med stativ,är att pumpen står så lågt ned, ishögen kommer så småningom under pumpen.

/A.

Hej Apan . Kanske jag uttryckte mig otydligt men jag menade ej att det vibrerade inne i huset/väggen . Nää , att det helt enkelt hördes allt för bra dit in i . OBS . HÖRDES .
                Förvisso så är det vibrationer som diskuterades men ändå .  :)

När det är riktigt kallt ute så hör vi våran pump också, i motsats till Raffen så hävdar jag bestämt att utedelen är allt annat än ljudlös när både kompressor och fläkt går på fullt varvtal. Är i huvudak fläkten som väsnas då, men jag tror....bestämt att det skulle kunna bli tystare om enheten flyttades ut bara sådär 5-10cm mer från väggen. Som det är nu sitter våran med det specade minimumavståndet mellan utedel och vägg. Det är helt enkelt brutet blåsljud som hörs och inte själva apparaten i sig.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #85 skrivet: 09 mars 2010, 14:12:38 »
Fläkten tror jag inte hörs, vi har mest resonansljud..men beror mycket på vilken vägg den sitter..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #86 skrivet: 09 mars 2010, 14:37:19 »
men har förstått att vissa har DC motorer och vissa kör 3 fasare?, har jag förstått det rätt?
Nja, jag tror alla är "tre-fas" induktions motorer, sen matas dom via spänningspulser från en +300V och en -300V bank. Således borde 3-fasmotorn även gå bra på fast AC spänning åxå, dock bara en fart.

Dock så har vissa tillverkare lite olika utformning på motorer men i stort sett samma grundläggande teknik.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #87 skrivet: 09 mars 2010, 16:22:30 »
Spontant tycker jag Raffen kan ta det lite lugnt med åsikterna kring on/off drift på inverterpumpar.
NU har jag inte satt mig in i hur de olika tillverkarna driver sina kompressorer, men har förstått att vissa har DC motorer och vissa kör 3 fasare?, har jag förstått det rätt?
3fas kompressorer som drivs av inverter mjukstartas normalt vääääldigt försiktigt vilket i praktiken BÖR innebära att on/off drift med inverterpumpar med den kompressordriften inte nämnvärt skapar onödigt slitage.
Nu skall det ju sägas att kompressorer av den typen som sitter i L/L värmepumpar slits vanligen hårt när de går på långt under normala varvtal men jag "inbillar" mig ändå att mjukstart innebär mindre risker för enheten än ren on/off.
Visserligen hävdar just Toshiba att deras lösning, är det twinscroll den kallas nu igen?, inte har det problemet med låga varvtal men det är ju mest en utsago från deras sida som man inte vet mycket om.

Tjenare Snillet!  Ja jag brukar ju alltid ta det mkt lugnt med mina åsikter även om jag försöker vara hyfsat klar och tydlig så att ingen skall missförstå dem. ;)
On/off-pumpar tillhör då enligt min uppfattning det förgångna eftersom det är en högst ålderdomlig konstruktion och som var den som togs fram i luftvärmepumparnas begynnelse.
Det är dessutom en stor brist med dessa pumpar eftersom det är en grannlaga uppgift att dimensionera dem hyfsat rätt ifh det resp värmebehovet som var och en kan tänkas ha, detta beroende på att så länge pumpen är igång vid värmedrift så kan den mkt väl vara hyfsat effektiv men det är alltså det här med av och påstängningen (on/off-läge) som direkt gör pumpen väldigt ineffektiv. Däremot med huvudsyftet att bara användas vid ren AC-drift så fungerar dessa pumpar ganska bra alltså, och det är väl nu förtiden endast detta ändamål som de är tänkta att användas till isf.
Detta bekymmer med att kunna dimensionera pumparna på ett klart mkt bättre sätt löstes ju då via inverterdriften som kom på pumpar med början år 1980 vilket gör att invertern då styr värmetillförseln upp och ned efter värmebehovet i huset + att man slipper ifrån de här väldiga uppstartsförlusterna som då finns på on/off-pumpar.
Toshiba har ju då en s.k twin rotary-kompressor (med dubbla kompressionskammare) och rent allmänt så kan det väl nämnas att även inveterpumpar kan gå i on/off-läge naturligtvis om än i avsevärt mindre omfattning och då under förutsättning att värmebehovet blir väldigt lågt eller rent av inget alls, kan också förekomma i kombination med ett lågt värmebehov och en samtidig låg tempinställning på pumpen. Omfattningen av hur mkt en inverterpump går i off-läge avgörs också till stor del beroende på vilka dellastegenskaper pumpen har, dvs hur långt ned i värmeavgivning (avgiven värme i watt) som pumpen kan gå utan att gå i off-läge.
Det kan väl också nämnas i sammanhaget att även Toshibas senare pumpmodeller (polar1-ND-modellerna och även E-modellerna) kan gå i off-läge ibland under ovanstående premisser, skillnaden är väl då kanske att de uppstartsförluster som sedan sker vid uppstart efteråt är i det närmaste försumbara ifh till de flesta andra pumpar på marknaden (mig veterligt ivf). Detta eftersom dessa pumpar inte alls taggar upp i varvtal som andra pumpar gör utan om de t.ex går ned i off-läge vid t.ex en effektförbrukning på ca 180-200 watt så när pumpen sedan startar upp igen efteråt så tickar den lugnt, sakta och fint upp till ungefär samma effektförbrukning igen som tidigare och fortsätter värmedriften därifrån precis på samma sätt som innan den gick i off-läge.
Detta kan du själv kolla upp om du vill Snillet under förutsättning att du har pumpen ansluten via jordad stickpropp med vidhängande stickproppsmätare antingen du avvaktar ett off-läge på din pump alt simulerar ett sådant. :)

Mvh Raffen.
 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #88 skrivet: 09 mars 2010, 16:29:52 »
Raffen: Det räcker med att LYSSNA på hur styrningen varvar upp kompressorn för att jag skall förstå hur mjukt den startas upp.

Men jag vet att du snuddat vid att inverterpumpar skulle kunna få sämre livslängd när de går on/off mycket, det TROR jag är starkt felaktigt just pga ovanstående med mjukstarten.

Ser själv med de pumpar jag arbetar med (pumpar alltså... inte värmepumpar, förtydligande) att inverterstyrningens mjukstart gör underverk för driften och driftsäkerheten av hela systemet, med minskade läckage i gamla rörsystem pga tryckstötar m.m. sannolikt finns det en liknande påverkan hos värmepumpar om de blir såpass gamla att aluminiumet i utedelen m.m. börjar bli angripet.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken är det som gäller nu?
« Svar #89 skrivet: 09 mars 2010, 16:59:36 »
Hej Snillet!  Njae det är ju mest uppstartsförlusterna som jag är intresserad av att undvika när det gäller just inverterpumparna för att då kunna få till en optimalt energieffektiv drift, och som jag då har nämnt om, så jag vet mig faktiskt inte om att jag skulle ha nämnt något någonsin om en sämre livslängd pga av on/off-läge när det gäller inverterpumpar?? Sc:,h
Dessutom är det ju precis som du säger här en mjukstart på alla inverterpumpar även om det ivf finns ett visst pumpfabrikat som har en verkligt rekordlåg mjukstart efter off-läge. ;)
Däremot så har jag vid ett flertal tillfällen nämt om en sämre livslängd när det gäller de renodlade on/off-pumparna alltså, men då talar vi ju om en helt annan omfattning av dessa on/off-lägen samtidigt som dessa resp pumpars uppstarter sker då med en helt annan kaliber än vad inverterpumparna gör. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 09 mars 2010, 17:01:19 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!