0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min värmepump har inte heller dragit så himla mycket mer än förra året. Däremot har jag varit tvungen att stödköra allt förmycket med min kombipanna...
Citat från: MGKea skrivet 08 mars 2010, 15:55:38Min värmepump har inte heller dragit så himla mycket mer än förra året. Däremot har jag varit tvungen att stödköra allt förmycket med min kombipanna... Tjenare MGKea! Nej det här har du ju helt rätt i. Thumbsup Med bara 1 st pump som går på fullskaft så finns det givetvis en helt naturlig begränsning i elförbrukningen på pumparna ifråga (det känner jag väl till ifrån när jag hade bara Panasonicen i huset ). Men om man installerar 2 st pumpar så blir det en helt annan affär nämligen, detta eftersom då får man helt plötsligt ett direkt behov av att båda pumparna har riktigt bra dellastegenskaper för annars så får man ingen bra driftsekonomi på totalen nämligen. Skillnaden mellan dig och mig här då är att jag har knappast inte stödkört med någon annan värmekälla överhuvdtaget om man bortser ifrån lite eldande i braskaminen (vilket motsvarar samma mängd ved och omfattning som föreg säsong) och att jag vid ett tillfälle slog på mina elradiatorer (som står inställda på ca +17-18 ºC) en natt när jag lade mig sent och det var ca 27-28 minusgrader ute, och jag kunde då inte uppmärksamma att hushållselen för perioden efteråt hade ändrat sig uppåt nämnvärt alls. Mvh Raffen.
förra våren/hösten när Boschen gick på 300w, vid +6 ute, utan att gå i Off läge, eftersom 141kvm att värma, precis som TS säger om jag har nytt hus, med få kvm så går den i Off, men vad gör de?
Det är väl inte så konstigt Raffen att en modell som är 4 eller 5 år nyare är effektivare samt att du dessutom nu har en kraftigare maskin Jag skulle bli mer förvånad om det inte var så för det hade varit riktigt dåligt betyg åt din nya Toshiba Det kommer dock att ta lång tid innan du tjänar igen dom pengarna som du la ut i mellanskillnad när du bytte ut en fungerande maskin.Hur du sen räknar för att få ihop dina kalkyler lär vi snart få se.Hade du lagt dom 10000:- eller mer som skillnaden var på börsen istället så hade det varit en betydligt bättre affär Thumbsup
Citat från: TS Comfort AB skrivet 08 mars 2010, 16:07:10Det är väl inte så konstigt Raffen att en modell som är 4 eller 5 år nyare är effektivare samt att du dessutom nu har en kraftigare maskin Jag skulle bli mer förvånad om det inte var så för det hade varit riktigt dåligt betyg åt din nya Toshiba Det kommer dock att ta lång tid innan du tjänar igen dom pengarna som du la ut i mellanskillnad när du bytte ut en fungerande maskin.Hur du sen räknar för att få ihop dina kalkyler lär vi snart få se.Hade du lagt dom 10000:- eller mer som skillnaden var på börsen istället så hade det varit en betydligt bättre affär ThumbsupTjenare TS Comfort! Ja nu behöver ju inte allting handla om rena pengar för att man skall känna sig nöjd tycker jag eftersom det nya modet är ju att vara energismart vet du väl. Sen räknar jag väl med att den rena besparingen kommer att röra sig om någonstans mellan ca 500-800 kwh/år ifh till Panasonicen under våra "normala" vintrar, vid stränga vintrar kommer jag givetvis att spara ännu mer förutom att jag får en förbättrad komfort också. Sen är det ju värt en hel del pengar att bara kunna ha förmånen att ha en pump som agerar och verkar precis så som man själv vill att den skall göra map funktion, inställningar, dellastegenskaper mm, och redan detta tycker jag då faktisk är väl värt de här ca 10000:- kr som jag fick lägga i mellanskillnad på pumparna. Mvh Raffen.
Det stämmer doggydoggen att ofta handlar det om att hitta lite motivation för att köpa något man egentligen inte behöver Det hade jag en diskussion med oskar P om också på någon annan sida, kommer inte ihåg vilket ämne det var under men som han nu skrev försökte han hitta en anledning att byta ut sin Kinesmaskin i garaget och det lär knappast vara för komfortens skull Nu var det inte riktigt det som detta handlade om från början när jag var dum nog att skriva då jag kände på mig att det också kommer bli en lång meningslös tråd Det var en liten diskusion om när det enligt raffen är tillåtet att värmepumpen går i on/off läge för att dom gör det förr eller senare på vårkanten är det enda som är säkert ThumbsupDet är bra att raffen är nöjd med att lägga 10000:- eller mer för komfortökningen i källaren som Toshiba ger honom men att börja dravla om hur dåliga egenskaper andra märken och modeller är som han egentligen inte har en aning om då han bara sitter och stirrar på ett produktblad säger egentligen ingenting förutom hans fanclub som kanske följer honom slaviskt Själv kör jag med golvvärme på allt klinker just för komfortens skull och använder AC funktionen flitigt på sommarenSen vet jag inte om din metod med att byta ut en fungerande maskin är direkt energismart om man ser till det hela, jag är absolut inte energismart då jag gillar tex V8or vare sig det sitter i en bil eller båt Hoppas Rickard låser denna tråd någon gång då den annars riskerar att bli hur lång som helst