0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Många som hissar ME FD25 och 35 nu, men jag har sålt massor av vibrationsdämpare till dessa pumpar.Nån här som kan verifiera att problem med vibrationer finns på dessa värmepumpar?
Min värmepump har inte heller dragit så himla mycket mer än förra året. Däremot har jag varit tvungen att stödköra allt förmycket med min kombipanna...
Tror nog de flesta inverter luft/luft har DC kompressorer? Rollster, om pumpen står på stativ med bra gummifötter och ett nytt välisolerat hus, vibrerar huset då så är det väldigt konstigt!Enda nackdelen med stativ,är att pumpen står så lågt ned, ishögen kommer så småningom under pumpen./A.
Citat från: MGKea skrivet 08 mars 2010, 15:55:38Min värmepump har inte heller dragit så himla mycket mer än förra året. Däremot har jag varit tvungen att stödköra allt förmycket med min kombipanna... Det verkar som du har tre alternativ.1. Behåll det som du har det idag. Det funkar OK milda vintrar. Isolera vinden ?? 4000 kr om du isolerar själv. 14000 kWh ?2. Stäng av kombipannan, köp en liten VVB och en LLVP till för att få 100% värmetäckning. 30000 kr. 11000 kWh ?3. Släng ut kombipannan och installera bergvärme. 130000 kr inräknat ROT. 9000 kWh ?MVH/Gano
Citat från: Apan skrivet 09 mars 2010, 11:41:26Tror nog de flesta inverter luft/luft har DC kompressorer? Rollster, om pumpen står på stativ med bra gummifötter och ett nytt välisolerat hus, vibrerar huset då så är det väldigt konstigt!Enda nackdelen med stativ,är att pumpen står så lågt ned, ishögen kommer så småningom under pumpen./A.Hej Apan . Kanske jag uttryckte mig otydligt men jag menade ej att det vibrerade inne i huset/väggen . Nää , att det helt enkelt hördes allt för bra dit in i . OBS . HÖRDES . Förvisso så är det vibrationer som diskuterades men ändå .
men har förstått att vissa har DC motorer och vissa kör 3 fasare?, har jag förstått det rätt?
Spontant tycker jag Raffen kan ta det lite lugnt med åsikterna kring on/off drift på inverterpumpar.NU har jag inte satt mig in i hur de olika tillverkarna driver sina kompressorer, men har förstått att vissa har DC motorer och vissa kör 3 fasare?, har jag förstått det rätt?3fas kompressorer som drivs av inverter mjukstartas normalt vääääldigt försiktigt vilket i praktiken BÖR innebära att on/off drift med inverterpumpar med den kompressordriften inte nämnvärt skapar onödigt slitage. Nu skall det ju sägas att kompressorer av den typen som sitter i L/L värmepumpar slits vanligen hårt när de går på långt under normala varvtal men jag "inbillar" mig ändå att mjukstart innebär mindre risker för enheten än ren on/off.Visserligen hävdar just Toshiba att deras lösning, är det twinscroll den kallas nu igen?, inte har det problemet med låga varvtal men det är ju mest en utsago från deras sida som man inte vet mycket om.