0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tycker att pumpen känns inte färdigutvecklad på många sätt, märks att det inte är ett värmepumpsmärke, de flesta andra märken har smartare lösningar och mer förfinade.Vad menar du med självdrag? Hallen är ca 5x2.5m, med stor portal rakt fram, toalett och kök på höger sida, gästrum/datarum på vänster sida, rakt fram är vardagsrum, därifrån portal in till köket, med pumparna som àhade vingen rakt ut tryckte varmluften rakt fram, värmde skönt i vardagsrum och vidare in i köket, och svalare luften drog iväg till baka ut i hallen vi den andra köksingången, detta är tvärstopp nu!! Då pumpen blåser värmen rakt ned! Den svalare luften kommer inte runt och tillbaka till pumpen igen från köket! Och just husets kallaste hörn är just i köket, kallras från skafferiet och tilluftstallrik i tvättstuga.Ställer jag en bordsfläkt från köket och suger från köket och blåser mot pumpen, då ökar det ca 1-2 gr i köket på ca 20-40min.Som sagt denna pump har samma förutsättningar som de andra pumparna, men funkar otroligt dåligt! Effekt!! Sen är det över../A.
Vad menar du med självdrag?/A.
Jag är lite missnöjd med att den avfrostar så ofta.går 30 min och sen 10 min avfrost (-13 ute)
Citat från: kreator skrivet 01 mars 2010, 21:10:29Jag är lite missnöjd med att den avfrostar så ofta.går 30 min och sen 10 min avfrost (-13 ute)Hejsan!Har du isbildningar i tråget eller nån annanstans i utedelen som gör att du har avfrostningar så ofta?30 min låter lite mellan avfrostningarna. Min ligger på över timman mellan avfrostningarna.MVHThomas
Citat från: Apan skrivet 01 mars 2010, 21:26:00Vad menar du med självdrag?/A.Jag är ingen expert på ventilation i hus utan det är vad jag fått berättat till mig från en firma.Du har väl från luftventiler och till luftventiler?Dom ska ju göra så det blir ett drag i huset eller ventilation kanske bättre ord.självdrag är ju om du ex vis ha små ventiler över fönster osv.Eller om man har mekaniskventilation då sköts det ju av en fläkt, på taket för det mesta.Vet inte om det är över eller undertryck det ska vara, men vad jag fattat så ska luften från pumpen ha hjälp av husets ventilation (drag) att sprida sig.Kan ju ta som ex ventilationen i en bastu.Då ska ju intaget sitta under aggregatet och frånluften högst upp mot taket på samma sida som in luften. För att det ska bli cirkulation. Om jag inte minns fel (rätta mig om det är nån som vet) så bildas då övertryck i bastun och huset har då undertryck.Kan ju hända att du inte har rätt tryck eller drag i huset så att det är det som gör att nocrian inte upplevs så bra som du vill..Och än en gång jag är ingen expert på detta utan berättar vad jag fått som svar.Men jag kan hålla med dig att i vissa fall skulle det varit bättre om man kunnat ställa in vingarna lite mer som man själv vill och fått rikta luften dit man behöver den mest.Sen min översta vinge la av och är helt stängd så tycker jag pumpen värmer både bättre och får luften längre ut. Så det kan ju vara något du kan testa.Försök haka lös den och tejpa fast den och kolla vad som händer.
Hej alla Fujitsu pump ägare,var ute och kolla min värmekabel den var ju kall fast -grPratade med min installatör idag,enligt honom så är det endast spänning på kabelnunder avfrostningen,han hadde pratat med FGnordic. Gäller alla Fujitsu pumpar.Det förklarade ju varför kabeln var kall,mindre bra,kan nog bli problem med is i trågetunder 10 minus under några dygn.
Citat från: Guten skrivet 02 mars 2010, 10:29:04Hej alla Fujitsu pump ägare,var ute och kolla min värmekabel den var ju kall fast -grPratade med min installatör idag,enligt honom så är det endast spänning på kabelnunder avfrostningen,han hadde pratat med FGnordic. Gäller alla Fujitsu pumpar.Det förklarade ju varför kabeln var kall,mindre bra,kan nog bli problem med is i trågetunder 10 minus under några dygn.Hej Guten! Vad är det du säger här, att värmekabeln på Fujitsus pumpar endast är tillslagna under själva avfrostningsproceduren. Är det på det sättet så kan det ju absolut inte fungera på ett bra sätt vid lite kallare väderlek och då är det ju heller inte att undra på att folk får problem med isbildning i tråget på dessa pumpar isf. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 02 mars 2010, 12:14:18Citat från: Guten skrivet 02 mars 2010, 10:29:04Hej alla Fujitsu pump ägare,var ute och kolla min värmekabel den var ju kall fast -grPratade med min installatör idag,enligt honom så är det endast spänning på kabelnunder avfrostningen,han hadde pratat med FGnordic. Gäller alla Fujitsu pumpar.Det förklarade ju varför kabeln var kall,mindre bra,kan nog bli problem med is i trågetunder 10 minus under några dygn.Hej Guten! Vad är det du säger här, att värmekabeln på Fujitsus pumpar endast är tillslagna under själva avfrostningsproceduren. Är det på det sättet så kan det ju absolut inte fungera på ett bra sätt vid lite kallare väderlek och då är det ju heller inte att undra på att folk får problem med isbildning i tråget på dessa pumpar isf. Mvh Raffen. På min Nocria är då värmekabeln aktiv hela tiden när det är kallare än +5 grader tror jag det var.//Krister