Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: TrÃ¥get pÃ¥ Nocria?  (läst 44050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #135 skrivet: 03 mars 2010, 23:03:40 »
apan!
Kom o tänka på avfrostningarna.
vid vilken ute temp är det när det är så täta avfrostningar?

Jag tycker du ska ta kontakt med installatören.
För isar den igen som du säger så är det ju inte heller konstigt om den avfrostar oftare. då den försöker ju göra allt för att få bort isen.
Och just att den isar igen tyder ju på att nått är fel.
Min pump och jag tror även de flesta nocria ägarnas pumpar har väldigt lite is.
Knappt en millimeter på lamelerna, under normala väder förhållanden.

En fundering som någon kunnig här kan svara på.
Om det är lite gas så isar den ju på ojämt (det blir ränder) men om du har för mkt gas då? kan det göra att det bildas mer is? tänker om det är sånt problem apan har!

Eller är det rent utav ecomode? har hört att körs den vid för kall temperatur ute så avfrostar den oftare också, och vid eco mode så går fläkten inne aldrig på högfart.
vet ej om det stämmer men. kan ju va värt o fundera på.

Apan ha du prövat att köra pumpen utan eco, köra fläkten manuelt på högsta fart och ställa in vingen på det näst högsta läget utan swing. och sen börvärdet på 24 eller 25grader?
Och köra på den inställningen i ett dygn utan någon ändring och sen då mäta hur värmen är i huset och hur isbildningen är ute?
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #136 skrivet: 03 mars 2010, 23:51:43 »
Helt OT thpagu: satsa på vattenburet när du inreder övervåningen, känns dumt att nyinstallera elraddar i dagsläget.
Hejsan!
Ja jag har vägt det fram och tillbaka ett par gånger och skulle det vara så att värmen inte når fram på ovanvåningen
så sätter jag en pump till däruppe. Eftersom radiatorerna enbart kommer fungera som spets vid extrema dagar så kommer det vara
ett fåtal dagar som de är igång. Om ens aldrig.
//Thomas
Det är förstÃ¥eligt att det är lockande att köra pÃ¥ det billigaste alternativet men sett till husets värde skule jag valt vattenburet när redan bottenvÃ¥ningen har det, man vet ju inte om tvingas byta boende i framtiden.  :(

Ja jag är med på ditt resonemang till 100%. Absolut. Valde till slut min Nocria och ha spetsradiatorer till plus att jag valde satsa på befintlig FTX. Den skillnaden i pris var ohållbar med tanke på hur mycket drift de radiatorerna skulle vara igång. Idag kör jag inte min CTC alls. Valde hellre satsa de pengarna på en balkong istället. Men jag har noggrant övervägt.
Tack för tanken och synpunkterna iaf.
//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #137 skrivet: 03 mars 2010, 23:54:10 »
apan!
Kom o tänka på avfrostningarna.
vid vilken ute temp är det när det är så täta avfrostningar?

Jag tycker du ska ta kontakt med installatören.
För isar den igen som du säger så är det ju inte heller konstigt om den avfrostar oftare. då den försöker ju göra allt för att få bort isen.
Och just att den isar igen tyder ju på att nått är fel.
Min pump och jag tror även de flesta nocria ägarnas pumpar har väldigt lite is.
Knappt en millimeter på lamelerna, under normala väder förhållanden.

En fundering som någon kunnig här kan svara på.
Om det är lite gas så isar den ju på ojämt (det blir ränder) men om du har för mkt gas då? kan det göra att det bildas mer is? tänker om det är sånt problem apan har!

Eller är det rent utav ecomode? har hört att körs den vid för kall temperatur ute så avfrostar den oftare också, och vid eco mode så går fläkten inne aldrig på högfart.
vet ej om det stämmer men. kan ju va värt o fundera på.

Apan ha du prövat att köra pumpen utan eco, köra fläkten manuelt på högsta fart och ställa in vingen på det näst högsta läget utan swing. och sen börvärdet på 24 eller 25grader?
Och köra på den inställningen i ett dygn utan någon ändring och sen då mäta hur värmen är i huset och hur isbildningen är ute?

Förmodligen så är installationen inte gjord av en installatör med tanke på att han ej har några garantier.
//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #138 skrivet: 04 mars 2010, 16:49:30 »
Givetvis så har jag lika mycket garantier som ni har! Pumpen isar inte igen på lammelerna, de är tråget det bygger upp!

Går alltid på manuell fläkt, högsta läget, men autoläget är ju exakt samma sak, kör den för det mesta i Eco mode, till ca -15.

Vingarnas motorer går inte att haka av, de ger tydligen feedback till styrenheten.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #139 skrivet: 04 mars 2010, 17:52:49 »
Givetvis så har jag lika mycket garantier som ni har! Pumpen isar inte igen på lammelerna, de är tråget det bygger upp!

Går alltid på manuell fläkt, högsta läget, men autoläget är ju exakt samma sak, kör den för det mesta i Eco mode, till ca -15.

Vingarnas motorer går inte att haka av, de ger tydligen feedback till styrenheten.

/A.

ja men då har du ju felet där.
ta dit installatören så får han kolla upp värmekabeln. Det ska gå på garantin.
Får du det att funkar så lär den nog avfrosta mindre dock en gång i timmen är nog normalt.

Sen som ja skrev kör du i eco mode så går inte fläkten på högsta fart oavsett om du ställer in den manuellt..
Min nocria gör då inte det. utan jag måste köra vanligt heat läge och fläkt inställt på 4.

Sen vill man ha max hastigheten så är det ju highpower läget som gäller men det är ju långt ifrån ekonomiskt om man inte behöver snabb uppvärming
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #140 skrivet: 04 mars 2010, 18:26:57 »
Min fläkt fungerar likadant i ECO och normalt,
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #141 skrivet: 04 mars 2010, 18:33:14 »
Min fläkt fungerar likadant i ECO och normalt,

Gör den?

när jag kör på normalt och ställer in den på eco så går hastigheten ned på fläkten, man hör hur den varvar ned, och den ökar inte heller fören jag stänger av eco mode
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #142 skrivet: 04 mars 2010, 18:37:08 »
Min fläkt fungerar likadant i ECO och normalt,

Gör den?

när jag kör på normalt och ställer in den på eco så går hastigheten ned på fläkten, man hör hur den varvar ned, och den ökar inte heller fören jag stänger av eco mode

Men det är inte kompressorn som varvar ner? Så gör då min pump när jag slår av eco. Men fläkten går i samma hastighet.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #143 skrivet: 04 mars 2010, 18:53:33 »
Fläkten styrs likadant i bägge lägen, och det är kompressorn sänker sig i effekt.
Manuellt läge på fläkten är bara hur högt den tillåts gå, annars går den precis så mycket den själv vill, oavsett inställd värde på fjärren.
/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #144 skrivet: 04 mars 2010, 20:26:37 »
Min fläkt fungerar likadant i ECO och normalt,

Gör den?

när jag kör på normalt och ställer in den på eco så går hastigheten ned på fläkten, man hör hur den varvar ned, och den ökar inte heller fören jag stänger av eco mode

Märkligt. Så beter sig inte min. Går fläkten ner direkt när du byter till ECO?

Jag vet att vi diskuterade detta i en tråd i höstas. Jag var intresserad av att veta eftersom jag ville få så mycket fläkt som möjligt. Tror vi kom fram till att det inte var någon skillnad på fläkten i ECO och Normal. Och om det var någon skilllnad så borde det snarare bli högre genomsnittlig fläkt i ECO.

Jag har testat att trycka upp bör-värdet max och se till att den går på full fläkt och sen växla mellan Normal och ECO utan att det händer något. Har väntat i 5 min iaf. Däremot har jag märkt att fläkten kan gå ner om jag byter från läge 4 till AUTO på fläktinställninge, vilket tyder på att det är någon skillnad mellan att köra på de två inställningarna, även om ingen vet exakt vad som skiljer.

Hmm insåg just att detta är jätte OT... Förresten jag har aldrig fått is i tråget och min utedel lutar precis på det sätt den absolut inte ska, lite framåt och åt höger...
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #145 skrivet: 05 mars 2010, 00:11:29 »
hmm då måste ja ta och studera riktigt imorgon.. så jag inte sagt fel.
Är eller var helt säker på att luftflödet inne minskade när ja satte den på eco.

Att kompressorn varvar ned det visste ja så det är inte det jag hört.
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Tråget på Nocria?
« Svar #146 skrivet: 05 mars 2010, 11:37:57 »
Likadant när man tex ändrar fläkten från läge 3 manuell till läge 4 manuell, så stannar fläkten upp och funderar..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!