0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: thpagu skrivet 03 mars 2010, 20:27:21Citat från: digitalrobert skrivet 03 mars 2010, 20:20:50Helt OT thpagu: satsa på vattenburet när du inreder övervåningen, känns dumt att nyinstallera elraddar i dagsläget.Hejsan!Ja jag har vägt det fram och tillbaka ett par gånger och skulle det vara så att värmen inte når fram på ovanvåningenså sätter jag en pump till däruppe. Eftersom radiatorerna enbart kommer fungera som spets vid extrema dagar så kommer det varaett fåtal dagar som de är igång. Om ens aldrig.//ThomasDet är förståeligt att det är lockande att köra på det billigaste alternativet men sett till husets värde skule jag valt vattenburet när redan bottenvåningen har det, man vet ju inte om tvingas byta boende i framtiden.
Citat från: digitalrobert skrivet 03 mars 2010, 20:20:50Helt OT thpagu: satsa på vattenburet när du inreder övervåningen, känns dumt att nyinstallera elraddar i dagsläget.Hejsan!Ja jag har vägt det fram och tillbaka ett par gånger och skulle det vara så att värmen inte når fram på ovanvåningenså sätter jag en pump till däruppe. Eftersom radiatorerna enbart kommer fungera som spets vid extrema dagar så kommer det varaett fåtal dagar som de är igång. Om ens aldrig.//Thomas
Helt OT thpagu: satsa på vattenburet när du inreder övervåningen, känns dumt att nyinstallera elraddar i dagsläget.
apan!Kom o tänka på avfrostningarna.vid vilken ute temp är det när det är så täta avfrostningar?Jag tycker du ska ta kontakt med installatören.För isar den igen som du säger så är det ju inte heller konstigt om den avfrostar oftare. då den försöker ju göra allt för att få bort isen.Och just att den isar igen tyder ju på att nått är fel.Min pump och jag tror även de flesta nocria ägarnas pumpar har väldigt lite is.Knappt en millimeter på lamelerna, under normala väder förhållanden.En fundering som någon kunnig här kan svara på.Om det är lite gas så isar den ju på ojämt (det blir ränder) men om du har för mkt gas då? kan det göra att det bildas mer is? tänker om det är sånt problem apan har!Eller är det rent utav ecomode? har hört att körs den vid för kall temperatur ute så avfrostar den oftare också, och vid eco mode så går fläkten inne aldrig på högfart.vet ej om det stämmer men. kan ju va värt o fundera på.Apan ha du prövat att köra pumpen utan eco, köra fläkten manuelt på högsta fart och ställa in vingen på det näst högsta läget utan swing. och sen börvärdet på 24 eller 25grader?Och köra på den inställningen i ett dygn utan någon ändring och sen då mäta hur värmen är i huset och hur isbildningen är ute?
Givetvis så har jag lika mycket garantier som ni har! Pumpen isar inte igen på lammelerna, de är tråget det bygger upp!Går alltid på manuell fläkt, högsta läget, men autoläget är ju exakt samma sak, kör den för det mesta i Eco mode, till ca -15.Vingarnas motorer går inte att haka av, de ger tydligen feedback till styrenheten./A.
Min fläkt fungerar likadant i ECO och normalt,
Citat från: gurravasa skrivet 04 mars 2010, 18:26:57Min fläkt fungerar likadant i ECO och normalt,Gör den?när jag kör på normalt och ställer in den på eco så går hastigheten ned på fläkten, man hör hur den varvar ned, och den ökar inte heller fören jag stänger av eco mode