0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag är nyfiken på varför inte Energimyndigheten testat en "fulpump". Är det någon som vet varför?/Magnus
Ja mycket annorlunda, tror inte 5kw inverterpump kan skilja så väldigt mycket om det står Toshiba eller Coolix på den, bara att en av dem är 3-4ggr dyrare, likadan gas och inverter./A.
Citat från: MGKea skrivet 12 mars 2010, 12:30:55Jag är nyfiken på varför inte Energimyndigheten testat en "fulpump". Är det någon som vet varför?/MagnusFörmodligen (Jag vet inte, jag bara spekulerar) för att Energimyndigheten skickar ut förfrågningar till ett antal tillverkare/importörer om dom vill skicka in sina produkter för testning. De stora tillverkarna måste vara med eftersom klonkurrenterna är det. Importörerna av 'fulpumpar' har inget att vinna på dessa tester eftersom dom sannolikt kommer att hamna sist i prestandalistan - Dom kan ju trots allt inte mäta sig med de stora tillverkarnas bästa pumpar i ren prestanda, även om dom inte ligger långt efter.Vissa tillverkare preppar ju till och med sina pumpar och skickar med sina tekniker för att hjälpa till med testerna. Dessa resurser finns inte hos fulpumpsimportörerna.Hade Energimyndigheten vägt in prisvärdhet i testet så hade det kanske sett annorlunda ut..
Citat från: Raffen skrivet 12 mars 2010, 12:50:27Hej Putte! Nja det där var ett rätt dåligt svar du kom med på min fråga här tycker jag Putte, eller närmare bestämt inget svar alls. Nu reder vi ut det här en gång för alla vad orsaken och syftet egentligen är till att vissa av er i huvudsak sysslar med personangrepp på mig tycker jag. Jag har iof mina egna teorier om detta men jag vill bestämt höra vad orsaken verkligen är från er själva innan vi går tillbaka till sakfrågorna. Mvh Raffen. Ok. Du skall få ett svar. Du kommer inte att köpa det och jag kommer inte att försöka förklara det fler gånger, utan jag kommer att fortsättningsvis bara be dig att belägga dina påståenden.När Rickard i sin guide om LVP nämnde att det inte var lagligt att installera QC pumpar själv, skapades en debatt där bland annat jag, felaktigt, inte trodde honom. Så jag tog reda på fakta och jag vet att även du i paralell, utan att jag visste om det gjorde samma sak. Sen redovisade jag mina fakta, det är så man gör och gav Ricard rätt. Sen, och det är här du skall börja läsa noggrant och försöka förstå varför du kritiseras, så skrev Rickard att han inte var 100% säker på, men han trodde inte att det fanns några servicenipplar på QC-fulpumparna och att man därmed inte kunde tömma systemet.Vad Rickard här gör, är att han klargör vad som är fakta, vad som är hans åsikter, och vad han tror, men inte har belägg för.Jag tog reda på om detta stämde med Coolix, genom att maila Midea och fick svar från 2 olika personer och båda försäkrade mig om att det fanns servicenipplar och man skickade med ritade bilder som visade var. Jag påstod fortfarande inte på forumet att Rickard hade fel, eftersom en ritad bild inte bevisar att det verkligen finns en dylik på min coolix, utan jag presenterade det fakta jag fått från Midea.I ett lite senare inlägg i samma tråd, numera bortrensat eftersom Guide-tråden skall vara kort, så skrev jag lite sarkastiskt om 'att en ackrediterad service person inte skulle ta i en QC pump med tång. För alla som förstår tecken som " ", smileys m.m. och som känner till att jag är en nöjd coolixägare - är det inte svårt att förstå att det handlade om sarkasm.När jag sedan ruttnade på dig och i ett PM berättade vad jag tycker om din attityd, svarade du genom att göra Rickards påstående om servicenipplar till din kunskap och du skriver att dessa maskiner saknar servicenipple och att man måste släppa ut kylmediat i atmosfären.Samtidigt skriver du att en service tekniker vägrar att befatta sig med QC pumpar.Vad du gjorde, var att du inte tillförde någon kunskap, istället gjorde du ett uttalande som det absolut inte framkom, att det var en teori från Rickard och en sarkasm från mig. Istället skrev du som om du hade belägg för det du sa, vilket du inte har.I tråd efter tråd skriver forumets olika medlemmar svar på dina trådar och ber dig att visa vad du grundar dina många uttalanden om, uttalanden som kanske skulle varit trovärdiga om du kunde belägga dem, eller åtminstone var i branschen och kunde hänvisa till erfarenhet.Du ignorerar utan undantag samtliga krav på någon form av bevis, men försöker att, utan att tillföra något fakta, få det att se ut som om du gjort det redan, vilket du inte har.Så Raffen. Anledningen till att jag och många, många med mig, irriterar sig på dig och när inget biter sänker nivån till att håna dig, är för att du inte förstår att ett påstående bör beskrivas som - egen åsikt, då kan det vara OK med en avikande - eller - fakta och då bör man kunna visa vad man baserar sina fakta på./putte
Hej Putte! Nja det där var ett rätt dåligt svar du kom med på min fråga här tycker jag Putte, eller närmare bestämt inget svar alls. Nu reder vi ut det här en gång för alla vad orsaken och syftet egentligen är till att vissa av er i huvudsak sysslar med personangrepp på mig tycker jag. Jag har iof mina egna teorier om detta men jag vill bestämt höra vad orsaken verkligen är från er själva innan vi går tillbaka till sakfrågorna. Mvh Raffen.
Hej Putte! Ok, om vi börjar med att försöka bena ut det här lite då så stämmer det väldigt väl att jag var i kontakt med Naturvårdsverket så vi fick klarhet i huruvida deras nya gasförordning även gällde för QC-pumpar, och det gjorde den ju. Du gjorde också samma sak men var bara lite efter mig i tid och det var ju också ett bra initiativ av dig tycker jag.Sen förstod jag egentligen aldrig riktigt varför du gick till attack mot mig skall jag erkänna eftersom du helt plötsligt påstod att jag begrep egentligen ingenting om detta med servicenipplar, och om de fanns på pumparna eller inte, du påstod också precis som du säger här att jag tog till intäkt det som Rickard sa i ett senare inlägg där han då förklarade vad jag menade med mitt lite tidigare inlägg i ärendet där jag då påstod att man normalt vare sig kan fylla på alt ta ur gas ur de här QC-pumparna inkl vacuumsuga dem. Detta beroende på att dessa QC-pumpar då normalt inte brukar ha någon servicenippel där alla andra pumpar normalt har den, vilket jag iof inte nämnde i just det sammanhanget i detta mitt tidigare inlägg som då Rickard lite senare förklarde vad jag menade. Du kan ju själv gå tillbaka och kolla upp detta Putte. Detta med att det inte brukar finnas någon ordentlig servicenippel på de här QC-pumparna är väl ett ganska välkänt fenomen sedan långt tillbaka i tiden (även välkänt för min egen del) och är just då anledningen till att ingen kyltekniker egentligen vill ta i de här pumparna pga avsaknaden av denna servicenippel. Detta betyder då att man faktiskt vare sig kan ta ur eller fylla på gas inkl vacuumsuga pumparna på ett ordnat sätt med mindre än att man isf får försöka löda dit en servicenippel isf, och det är det nog knappast ingen som vill ge sig på skulle jag tro (även om Ace nu har gjort det vid något enstaka tillfälle).Så om jag förstår dig rätt här då så menar du alltså att pga en ren missuppfattning från din sida där du i samband med detta fick uppfattningen att jag var totalt okunnig inom området "servicenipplar" så anser du alltså att det är helt egalt att helt plötsligt sänka sig så lågt som människa så att man kan gå till anfall på vederbörande, kapa den personen via fotknölarna när det gäller dennes kunnande och dessutom börja med rena personangreppen?? Mvh Raffen.
i sverige är det ordning och reda, vi släpper inte in vilken skit som helst och vill ha riktiga prylar, i ryssland och andra u-länder tillämpar man mer "funkar det så duger det"även när det gäller installationerna:
Citat från: Raffen skrivet 12 mars 2010, 14:54:30Hej Putte! Ok, om vi börjar med att försöka bena ut det här lite då så stämmer det väldigt väl att jag var i kontakt med Naturvårdsverket så vi fick klarhet i huruvida deras nya gasförordning även gällde för QC-pumpar, och det gjorde den ju. Du gjorde också samma sak men var bara lite efter mig i tid och det var ju också ett bra initiativ av dig tycker jag.Sen förstod jag egentligen aldrig riktigt varför du gick till attack mot mig skall jag erkänna eftersom du helt plötsligt påstod att jag begrep egentligen ingenting om detta med servicenipplar, och om de fanns på pumparna eller inte, du påstod också precis som du säger här att jag tog till intäkt det som Rickard sa i ett senare inlägg där han då förklarade vad jag menade med mitt lite tidigare inlägg i ärendet där jag då påstod att man normalt vare sig kan fylla på alt ta ur gas ur de här QC-pumparna inkl vacuumsuga dem. Detta beroende på att dessa QC-pumpar då normalt inte brukar ha någon servicenippel där alla andra pumpar normalt har den, vilket jag iof inte nämnde i just det sammanhanget i detta mitt tidigare inlägg som då Rickard lite senare förklarde vad jag menade. Du kan ju själv gå tillbaka och kolla upp detta Putte. Detta med att det inte brukar finnas någon ordentlig servicenippel på de här QC-pumparna är väl ett ganska välkänt fenomen sedan långt tillbaka i tiden (även välkänt för min egen del) och är just då anledningen till att ingen kyltekniker egentligen vill ta i de här pumparna pga avsaknaden av denna servicenippel. Detta betyder då att man faktiskt vare sig kan ta ur eller fylla på gas inkl vacuumsuga pumparna på ett ordnat sätt med mindre än att man isf får försöka löda dit en servicenippel isf, och det är det nog knappast ingen som vill ge sig på skulle jag tro (även om Ace nu har gjort det vid något enstaka tillfälle).Så om jag förstår dig rätt här då så menar du alltså att pga en ren missuppfattning från din sida där du i samband med detta fick uppfattningen att jag var totalt okunnig inom området "servicenipplar" så anser du alltså att det är helt egalt att helt plötsligt sänka sig så lågt som människa så att man kan gå till anfall på vederbörande, kapa den personen via fotknölarna när det gäller dennes kunnande och dessutom börja med rena personangreppen?? Mvh Raffen. Bara ord och inte ett av dem visar att du har något annat än egna åsikter.Du har påstått i denna tråd om QC-kopplingarna:"Men jag vidhåller annars att QC-kopplingar till luftvärmepumpar är inget att rekommendera, detta eftersom det uppkommer läckage i dem efter lite olika lång tid och erfarenhetsmässigt är detta då allt mellan ca 1-3 år. Sen säger jag därmed inte att alla pumpar kommer att förlora gasen efter ca 1-3 år, men ett oroväckande stort antal kan man lugnt utgå ifrån om man ser tillbaka på dessa olika QC-pumpar. Det finns ju också enstaka exemplar som kan klara sig i kanske 4-5 år eller t,om ännu lite längre, men detta brukar då tillhöra ovanligheterna och dessa pumpar brukar då vara ganska lätträknade till antalet"Så vi är många som väntar på att du styrker detta
Läste en artikel för några år sedan, kan inte bekräfta var ifrån, men det sotd att de som sålde överprispumparna vägrade att bli testade tillsammans med Kinapumparna. Kanske inte helt orimligt att det är så men...
Citat från: hokanp skrivet 12 mars 2010, 14:12:20Läste en artikel för några år sedan, kan inte bekräfta var ifrån, men det sotd att de som sålde överprispumparna vägrade att bli testade tillsammans med Kinapumparna. Kanske inte helt orimligt att det är så men...Jag tror inte Energimyndigheten (SP) är köpta... Gör du det?Jag tror att var och en av tillverkarna får betala en slant för att SP skall utföra testet. Så brukar det vara i andra sammanhang. Då tror jag också utan ha ha något belägg för detta att de som importerar Kina pumparna inte har lust att vara med i ett test. Tänk om testet inte blir så bra .... vad vet jag ... MVHMagnus