0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Hej Ztrindberg! Ja man kan väl kanske inte begära att du skall fullt ut tro på mitt ord här men om jag gör en kvalificerad gissning på ca någon eller några % av sålda pumpar ev. Det finns ju t.om folk som jobbar ute i verkligheten som faktiskt påstår att det bara skulle röra sig om ca 0,1% http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22138.msg214829#msg214829Läs gärna hela den här tråden från början och till slut eftersom det står en hel del intressant information i den tycker jag. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22138.0Mvh Raffen.
Eller menar du att det var en felräkning??
Citat från: Raffen skrivet 16 november 2009, 19:15:43Jag har inte påstått att det skulle vara speciellt mycket fel på Toshibas pumpar. Det är ditt antagande att Panasonic har mer fel än Toshiba på samma antal sålda produkter som man gärna vill ha ärliga och riktiga siffror på innan någon som du snackar ner ett märke för att få det andra märket att verka bättre. Självklart kan det mycket väl vara sant men antaganden och gissningar har ingen blivit klokare av. Jag tror att Toshiba har mycket bra pumpar annars vore det ju rätt omöjligt att dom skulle gå ihop med jätten Midea och om dom inte hade bra pumpar skulle dom inte kunna hålla de priser dom gör.
Citat från: ztrindberg skrivet 16 november 2009, 19:52:44Citat från: Raffen skrivet 16 november 2009, 19:15:43Jag har inte påstått att det skulle vara speciellt mycket fel på Toshibas pumpar. Det är ditt antagande att Panasonic har mer fel än Toshiba på samma antal sålda produkter som man gärna vill ha ärliga och riktiga siffror på innan någon som du snackar ner ett märke för att få det andra märket att verka bättre. Självklart kan det mycket väl vara sant men antaganden och gissningar har ingen blivit klokare av. Jag tror att Toshiba har mycket bra pumpar annars vore det ju rätt omöjligt att dom skulle gå ihop med jätten Midea och om dom inte hade bra pumpar skulle dom inte kunna hålla de priser dom gör.Hej Ztrindberg! Nej jag har ingen direkt uppfattning alls om Panasonics pumpar när det gäller fel eller fel% här. Mvh Raffen.
Tack för kaffet.......
Citat från: Raffen skrivet 16 november 2009, 20:06:36Citat från: ztrindberg skrivet 16 november 2009, 19:52:44Citat från: Raffen skrivet 16 november 2009, 19:15:43Jag har inte påstått att det skulle vara speciellt mycket fel på Toshibas pumpar. Det är ditt antagande att Panasonic har mer fel än Toshiba på samma antal sålda produkter som man gärna vill ha ärliga och riktiga siffror på innan någon som du snackar ner ett märke för att få det andra märket att verka bättre. Självklart kan det mycket väl vara sant men antaganden och gissningar har ingen blivit klokare av. Jag tror att Toshiba har mycket bra pumpar annars vore det ju rätt omöjligt att dom skulle gå ihop med jätten Midea och om dom inte hade bra pumpar skulle dom inte kunna hålla de priser dom gör.Hej Ztrindberg! Nej jag har ingen direkt uppfattning alls om Panasonics pumpar när det gäller fel eller fel% här. Mvh Raffen. Om du inte har någon uppfattning alls så varför nämner du dom då? Fullständigt tokigt.Tack för kaffet.......
Citat från: ztrindberg skrivet 16 november 2009, 20:19:30Citat från: Raffen skrivet 16 november 2009, 20:06:36Citat från: ztrindberg skrivet 16 november 2009, 19:52:44Citat från: Raffen skrivet 16 november 2009, 19:15:43Jag har inte påstått att det skulle vara speciellt mycket fel på Toshibas pumpar. Det är ditt antagande att Panasonic har mer fel än Toshiba på samma antal sålda produkter som man gärna vill ha ärliga och riktiga siffror på innan någon som du snackar ner ett märke för att få det andra märket att verka bättre. Självklart kan det mycket väl vara sant men antaganden och gissningar har ingen blivit klokare av. Jag tror att Toshiba har mycket bra pumpar annars vore det ju rätt omöjligt att dom skulle gå ihop med jätten Midea och om dom inte hade bra pumpar skulle dom inte kunna hålla de priser dom gör.Hej Ztrindberg! Nej jag har ingen direkt uppfattning alls om Panasonics pumpar när det gäller fel eller fel% här. Mvh Raffen. Om du inte har någon uppfattning alls så varför nämner du dom då? Fullständigt tokigt.Tack för kaffet.......Hej Ztrindberg! När jag pratar om Panasonic så berör det i huvudsak min fd pump, en Panasonic E9 DKE från 2005 som jag inledde min värmepumpskarriär med och som nu står i min förrådsbod efter exakt 4 års drift efter att ha bytts ut mot en Toshiba RAS 10 ND-pump. I precis lika bra skick som när den installerades, helt H16-fri och med en nästan ny innerdelsfläktmotor med keramiska lager som jag fick gratis på garantin och som bara har gått lite drygt en värmesäsong, och där står den nu i väntan på en ny driftsperiod i en sommarstuga till våren/försommaren nästa år. Mvh Raffen.
Och detta beror såvitt jag har förstått på att Toshibas innerdelsfläktproblem inte alls har varit av den omfattningen i antal fel som t.ex Panasonic hade på sina pumpar trots att det är fläktmotorer av samma fabrikat som sitter i Toshibas pumpar, dock med en lite annan lösning.
Hej Ztrindberg! Ja precis så har jag skrivit och det är precis så det var och därmed helt överensstämmande med verkligheten, inkl med min egen pump. Vad är det du anmärker på Ztrindberg?? Mvh Raffen.
Tanken har aldrig slagit dig Raffen att dina båda olika länkar hänvisar till samma källa med nästan lika lite fel på Toshiba
Raffen: Det spelar ingen som helst roll hur lite fel det är på Toshibas pumpar. Det är ju jämförelsen med Panasonic som är tokig i och med att det bara är ditt personliga antagande precis som du gör med så många andra märken, antar att dom är sämre utan att i verkligheten alls veta om det är så.Om du jobbat med båda märkena och sålt dom så skulle du då kunna vara i närheten av att veta. Nu vet du inte utan gissar och då ska du inte ge dig in på att dissa ett annat märke.