0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: tamc skrivet 22 oktober 2009, 23:02:45Du kan ju alltid spara den för att köra kyla på varma sommardagar. Ja det skulle nog jag ha gjort också, finns ju inget bättre än att kunna få lite kyla när det har blivit för varmt inne.Jag hoppas jag har fått in en VP även till huset nästa sommar, det var kanon att kunna kyla ner verkstaden i somras och kunna jobba i den temp. man själv vill ha.
Du kan ju alltid spara den för att köra kyla på varma sommardagar.
Citat från: ghandi skrivet 23 oktober 2009, 13:51:54Sitter bara och skrattar åt er som INTE är nöjda med att ha sparat upp mot och mer än 10000kr på pumparna per år.. helt otroligt att ni ens har mage att gnälla.Säger som TS Comfort i frågan ang. vibrationer på Sanyo 93/123, flesta jag varit på har haft vibrationer i kompressor, har aldrig haft med fläkten att göra för min del.nog anser jag det vara berättigat att gnälla när jag sparar in 12000:- på 16 månader det är inte ens beloppet jag betalat för pumpen, och numera sparar jag inget för den är paj.Men det är klart att du och jag kan ju aldrig ha samma åsikt om saken, du jobbar ju med dessa så ditt val måste nog bli att även försvara dom brister som finns.Pumpens pris 14240 - besparing 12000 får jag till -2240 på 16 månader det anser inte jag vara någon lyckad investering, möjligtvis kan kalkylen justeras/förbättras om den kan repareras utan kostnad för mig, det får framtiden utvisa, men som läget är nu anser jag det helt bedrövligt
Sitter bara och skrattar åt er som INTE är nöjda med att ha sparat upp mot och mer än 10000kr på pumparna per år.. helt otroligt att ni ens har mage att gnälla.Säger som TS Comfort i frågan ang. vibrationer på Sanyo 93/123, flesta jag varit på har haft vibrationer i kompressor, har aldrig haft med fläkten att göra för min del.
Jag har ett svagt minne av att det sitter Panasonics fläktmotor från E9 modellen på Sanyo EH och Argo AWI25 , men jag kan minnas fel då det kan ha varit något annat märke, det var några år sedan nu.Hur som helst är det inget fenomen jag känner igen från mina Sanyo 93 EH eller Argo AWI 25, kan dock inte ge någon bra förklaring på att dom du har sett har glapp i sina fläktmotorer.Känner inte igen felet på 93EHFP heller, dom hade trassel med innerdelens kretskort men det är en annan femma.
Intressant diskussion som Du startat goranP!Jag tror att Du pekar på en mycket viktig faktor vid köp av värmepump av vilket slag och vilket märke det nu än må vara nämligen totalkostnaden i kronor och ören över tid. Har under en längre tid följt Richards utmärkta forum där det går att få lära sig otroligt mycket om värmepumpar men...man slås ibland över den slagsida och fokus som dominerar både bransch och forum nämligen den besparing som görs vid val av olika modeller utan tanke på reparationskostnader i form av service och utbyte av delar. Är det gratis? Eller är det som inom bilbranschen att nybilförsäljningen tjänar man som företagare som minst på. Det är på reservdelar och service man kalkylerar hem vinsten på men talar väldigt tyst om?.Det är naturligtvis en styrka och en resurs på ett sätt att blanda konsumenter och branschföreträdare i ett forum. Mängder av generösa och smarta, initierade lösningar på pumpägares frågor, funderingar och problem presenteras dagligen. Utmärkt!Men värmepumpar framställs nästan ibland som de perpeetum mobile av första eller andra graden som de naturligtvis inte är.Lite kritiskt och granskande förhållningssätt skulle nog inte skada ibland, väl illustrerat i denna tråd. Och vad kostar alla dessa utbyten av kort, byte av ventiler, påfyllning av gas osv som behandlas i trådarna som det alltid vore kostnadsfritt. Och vilken kvalite håller EGENTLIGEN olika värmepumpar i olika prisklasser och vad skiljer dom egentligen åt?Fölksams under sökningar över tid av ersatta skador på värmepumpar är en rätt skrämmande läsning ocg ersättningarna innehåller nästan alltid åldersavdrag och har olika friskrivningsklausuler. Det är ändå inga små belopp som betalats ut från hemförsäkringarna till värmepumpsägare på ganska få år.Heder till trådskaparen av "Den överskattade värmepumpen. Fler sådana trådar och diskussioner är åtminstone ur konsumentsynpunkt av stort värde när man står inför en investerng i en värmepumpsanläggning.
Att axeltappen kastar 3-4 mm beror på att hela fläktmotorinfästningen hamnar i svängning, och de krafter som detta skapar i hela chassiet fortplantar sig genom väggen, och får porslinet att dansa därinne i vitrinskåpen. (lite överdrivet kanske, men du förstår vad jag menar)Ljudet påminner om när det står en långtradare på tomgång utanför huset, ett lågrekvent buller som "känns i kroppen", men inte hörs speciellt mycket om det finns annat som väsnas, typ TV-apparaten...Ungefär som på Mitshubishi Heavy SRK när den går på minvarv, men i det fallet är det kompressorn som vibrerar.Jag har full förståelse för att du inte vill hålla med om detta, alldeles oavsett om du känner till problemen eller ej, men å andra sidan finns det inte heller någon anledning för mig att inte skriva om det jag har egen kännedom av och är 100% säker på.Hur dagens fläktinfästning är konstruerad vet jag inte, och jag vet inte heller om det finns några problem med vibrationer nu, det jag hänvisar till gäller ju 2-4 år gamla maskiner som inte säljs idag, i vart fall inte med samma beteckning.Notera även att värmepumpsägarna inte reklamerade på egen hand, utan först efter att ha rådfrågat mig, och den ena blev dessutom inte hjälpt, det vibrerade lika mycket med det nya fläkthjulet.