0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Måste ju vara totalt ointresserad! Om jag ska köpa en pump så sätter jag mig in i vad det är för nåt först! Självklart är det en fläkt som låter på insidan och en utedel, tycker det är mycket bra besparing på investerande 15-20000kr!
HejGrannen mitt över gatan har en SAP 93EHN, den låter fruktansvärt när den går lite hårdare på vintern, typiskt rör-skrammel vid kompressorn. Hörs lät över gatan och in i vårt hus. Han har haft reparatörer där ett antal gånger på garantin, men de har inte löst problemet. De läser väl inte på forumet om buntband misstänker jag.. Blir det för jävligt nu i vinter så får jag väl tipsa honom...MVH/Gano
För det första, Sanyo har väl 5 års garanti om den installeras och driftsätts av behörig installatör....Det borde betyda att du har över 3,5 års garanti kvar.För det andra, om du har sparat in 12000kr på 16 månader på en pump du betalade 14240kr för så är ju det hur bra som helst!Med 3,5 års garanti kvar borde det betyda att du kommer spara in i runda slängar 33000kr till! Det betyder att efter 5 år har du sparat in ca 30760 kr (45000-14240) det kan man inte klaga på!!!!Nu vet ju inte jag vilken fantasivärld du lever i men i mina öron låter det kanon...Sen det här med gnäll, om det finns några stycken på t.ex en arbetsplats som bara går och gnäller hela dagarna så smittar det till slut av sig på arbetskamraterna, så till slut går alla och gnäller.Kan tänka mig att det är likadant i ditt kvarter, att någon börjat gnälla så följer alla andra med till slut...(även om några är nöjda)Skulle vara intressant och veta hur många grannar med värmepump du har och hur många som är missnöjda, kan tänka mig att du inte pratat med dom som är nöjda.....Själv så har jag en Sanyo 123, även om jag inte alltid är nöjd med den, så sparar den uppskattningsvis in mellan 4000-9000kr per år. Om min pump skulle gå sönder så skulle jag inte tveka att investera i en ny pump för 18000-22000. Hellre den kostnaden och lägre elkostnad...
Tänkte på alla uträkningar av besparing. Det märks att det går att bevisa det mesta med statistik. Just i detta fallet har pumpägaren valt att göra en uträkning på månadsbesparing genom att mäta under en 16-månadsperiod, varav 8 månader var sommarmånader. Hade man velat visa på att pumpen var helt förträfflig så hade man ju kunna valt att mäta under 16 månader där 4 månader var sommarmånader. Eller varför inte under 20 mån då 4 var sommarmånader (okt. år 1 - maj år 3). Det mest korrekta vore naturligt vis att mäta hela år när man vill få fram en genomsnittlig förbrukning. Då skulle faktiskt besparingen blivit den samma som under de uppmätta 16 månaderna, p.g.a. att under jun-sep så görs ändå i princip ingen besparing så det påverkar inte.Nu förstår jag ju att det inte var det som var trådskaparens egentliga poäng, utan faktumet att livstiden på hans pump inte räckte till ens för att göra den besparing som behövts för att täcka investeringskostnaden. Plus de andra negativa upplevelserna, förståss.Förresten, Goranp, sitter din utedel på väggen eller på marken? Om den sitter på väggen så kanske du kan kräva att de ändrar till marken med tanke på att det sägs göra stor skillnad på ljudet då huset i sig agerar gigantisk resonanslåda.
Problemet med goranp´s inlägg är ju att han förkastar hela luftvärmepumps idén, trots att han nästan har sparat in hela investerings kostnaden på 16 månader, och att han borde få sin pump fixad på garantin så han kan fortsätta spara pengar i åtminstånde 3,5 år till..............
Citat från: manche skrivet 24 oktober 2009, 02:18:33Problemet med goranp´s inlägg är ju att han förkastar hela luftvärmepumps idén, trots att han nästan har sparat in hela investerings kostnaden på 16 månader, och att han borde få sin pump fixad på garantin så han kan fortsätta spara pengar i åtminstånde 3,5 år till..............Att jag får den fixad på garantin får jag verkligen hoppas för några mera pengar tänker jag absolut inte lägga ut på detta.Luftvärmepumpsidén är väl inte så dum i sig själv, men pålitligheten är inte den bästa,hade tidigare en tanke att montera liknande på landet, det kan jag gott glömma, vad gör jag om den stannar och jag har 24 mil dit och hur vet jag att den inte stannat?Att den stannar av sig själv har jag fått erfara några gånger.
Förstår inte riktigt varför jag inte skulle hålla med om jag visste om problemet Skriver själv om en hel del fel som kan inträffa på olika märken och modeller senast i denna tråd med kretskortsproblem !!!!!Brukar även stå saker på min hemsida.Men jag ska sluta skriva om problem som jag inte känner igen från mina egna sålda modeller så man inte fastnar i en tråd som garanterat inte leder någonstans.
Citat från: TS Comfort AB skrivet 23 oktober 2009, 18:42:05Förstår inte riktigt varför jag inte skulle hålla med om jag visste om problemet Skriver själv om en hel del fel som kan inträffa på olika märken och modeller senast i denna tråd med kretskortsproblem !!!!!Brukar även stå saker på min hemsida.Men jag ska sluta skriva om problem som jag inte känner igen från mina egna sålda modeller så man inte fastnar i en tråd som garanterat inte leder någonstans.Köpte en sanyo av TS Comfort för ett år sen . Vad jag minns så talade han om att sanyon vibrerar något mer än tex. mitsubichi fd 25 vabh . Har en sån .Därför rekommenderades markstativ .Ja , den låter mer men ändå helt ok.Vill med detta inlägg " försvara " Thomas , då jag tycker att han informerade tydligt och f.ö. gav god service . Erik
Citat från: goranP skrivet 24 oktober 2009, 08:31:36Citat från: manche skrivet 24 oktober 2009, 02:18:33Problemet med goranp´s inlägg är ju att han förkastar hela luftvärmepumps idén, trots att han nästan har sparat in hela investerings kostnaden på 16 månader, och att han borde få sin pump fixad på garantin så han kan fortsätta spara pengar i åtminstånde 3,5 år till..............Att jag får den fixad på garantin får jag verkligen hoppas för några mera pengar tänker jag absolut inte lägga ut på detta.Luftvärmepumpsidén är väl inte så dum i sig själv, men pålitligheten är inte den bästa,hade tidigare en tanke att montera liknande på landet, det kan jag gott glömma, vad gör jag om den stannar och jag har 24 mil dit och hur vet jag att den inte stannat?Att den stannar av sig själv har jag fått erfara några gånger.5 års garanti är väl egentligen 2 år + 3 år självriskeliminering, eller ? Dvs de 3 sista åren belastar man sin villaförsäkring fast slipper slanta upp självrisken..Det är fel att kalla detta för garanti tycker jag...Jag förstår trådskaparens frustration när det krånglar, jag har själv drabbats av detta i februari -09 när en av våra 123:or sa upp sig.. Läckage i utedelen. Den är nu utbytt och fungerar igen, men visst ställer man sig starkt frågande till kvaliteten på dessa pumpar.. Vibrationerna känner jag igen även fast vi har våra monterade på souterängväggen som är murad så hörs en av pumparna rejält inne ( ungefär som att en bil står på tomgång utanför ). MEN detta avhjälps med lite mjukare gummikuddar till utedelen. Thumbsup