Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Den överskattade värmepumpen  (läst 41487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goranP

  • expert pÃ¥ försäkringsskador, samt egentillverkning av värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Den överskattade värmepumpen
« skrivet: 22 oktober 2009, 10:29:53 »
Jag har själv en Sanyo SAP-93EHN men det jag skriver här kan nog gälla alla märken av

pumpar.
Är det någon pumpägare som seriöst har kontrollerat sina besparinga med värmepump, jag har

själv haft min 1½ år (en vinter) och vad jag kan se så var det inga besparingar så att jag

hoppade högt av glädje, och sedan är ju problemet med pålitligheten det behövs ju bara ett

servicebesök utanför garantitiden, så sprack den kalkylen för detta år.
Går sönder? ja det kan du vara helt övertygad om att något strul får du allt räkna med, på

gatan där jag bor har det installerats åtskilliga luft/luft pumpar av skiftande märken, men

en sak har dom gemensamt dom har så gott som alla varit i behov av servicebesök redan första

året, vissa upprepade servicebesök, OK det går kanske på garanti men den gäller inte för

alltid.
Hade funderingar på att installera liknande värmepump på landet, det kan jag nog helt glömma

det går inte att ha sådana saker i ett hus som ej är bebott för tillfället,det krävs ständig

kontroll att den fungerar.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2009, 10:42:30 »
Förklara dig? Hur ser kalkylen ut? Före och efter värmepump?

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2009, 10:54:10 »
Det finns många som kan redovisa motsatsen.
Men vissa som har samma upplevelser som du.
Efter att ha mätt pÃ¥ en hÃ¥rt arbetande Sanyo 93:a förvÃ¥nar inte dina erfarenheter  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad goranP

  • expert pÃ¥ försäkringsskador, samt egentillverkning av värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2009, 15:15:12 »
på en 16 månaders period Juni-Sept så har jag utan värmepump förbrukat 31 687Kwh under samma period med värmepump så har det förbrukats 21 687kwh således en besparing på 9 818 kwh på en 16 månaders period, jag vet inte kanske har jag för stora krav men det är verkligen ingen besparing som får mig att glädjas särskilt mycket, och skulle jag även i kalkylen ta med kostnad för reparation under denna tid(har nu gått på garanti) så skulle nog min kalkyl bli en dyster läsning.
Med den olägenhet som innehav av värmepump innebär,brusljud inomhus och det stora problemet utomhus en massa skrammel och konstiga ljud vid skilda tillfällen som tydligen skall vara normala driftljud så blir nog mitt val att avstå från värmepump.
När min garanti upphör så finns det nog ingen möjlighet att jag skulle få någon hyfsad ekonomi på detta då jag själv kommer att få betala dom nödvändiga reparationerna.
Men som sagt köpt är köpt och det kan inte ändras, men den dag jag själv skall betala för dom nödvändiga reparationerna så kommer värmepumpen att demonteras, det enda som grämer mig är det fula hålet i väggen då.
Jag kanske även ska tillägga att just nu när det vore bra med värmepump så är den trasig (igen) det kommer troligtvis servicefolk och fixar det någon gång får jag hoppas

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2009, 15:38:52 »
1kw kostar väl ca 1,20 och ni ser ut att ha sparat ca 10000kwh så ni har då sparat 12000:- på 16 månader vilket inte är så dåligt.
Har ingen aning om ni har bra eller dålig planlösning för en luftvärmepump.
Vet inte vad försäljaren lovade dig men ni har betalat tillbaka maskinen på ca 2 år.
har ni otur med massa reparationer så blir det en annan sak däremot kan jag hålla med om.
Med eran förbrukning ser det ut som ni har en lite för klen maskin däremot om ni förbrukade nästan 32000kwh innan installationen.
Men det kan lika väl vara rätt om ni bara når en liten del av huset.
Hur mycket sa försäljaren att ni skulle spara på maskinen ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2009, 15:47:52 »
Bland de billigaste investeringar man kan göra, för runt 20´ får du inte mycket..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tamc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2009, 18:09:29 »
Hej! Tråkigt att det inte blivit en så bra upplevelse för dig. Tror man har olika förväntningar på vad som räknas som bra besparing, komfort, o.s.v.
Även om du hoppats på bättre besparing så har den ju trots allt minskat dina elräkningar. Om man räknar på det så är det ju faktiskt bara 8 av de 16 månaderna som du mätt som inte är "sommarmånader", då man knappast är i behov av uppvärmning. Då är ju det inte så illa om man slår ut det per månad (9818kwh/8mån=1227kwh/mån). Det kan ju även vara så att pumpen inte orkat värma hela huset och behövt hjälp. Den värme den producerat har iaf producerats billigare än med t.ex. elradiatorer, även om en kraftfullare pump eventuellt kunde sparat lite mer energi. Tänk också på att det är ganska litet statistiskt underlag som ligger till grund för din slutsats. Dvs att olika 16månadersperioder utan resp. med pump ställs mot varandra. Det kan ju skillja rätt mycket på vädret, plus att andra faktorer påverkar den totala elförbrukningen. Om säljaren gjort gällande att man skulle gjort mycket större besparing än så, så har han nog lite väl hög tro på tekniken.
Jag har ingen aning om hur det är med hÃ¥llbarheten pÃ¥ värmepumpar över lag, fast Sanyos äldre (93/123) pumpar har tydligen haft ett par akilleshälar. Ett kretskort som kan pajja och att det kan skramla i utedelen om man har otur att ha fÃ¥tt ett sÃ¥nt exemplar. Kretskortet byts väl utan kostnad, utgÃ¥r jag ifrÃ¥n, och skramlet vill jag minnas att jag läst att det gick att avhjälpa pÃ¥ egen hand med hjälp av ett buntband pÃ¥ rätt ställe (läst här pÃ¥ forumet, nÃ¥nstans).  b00k
Jag hoppas för min del att de nyare modellerna är bättre, dÃ¥ jag nyss investerat i en sÃ¥n. Den gÃ¥r bra och är tyst hittils i alla fall.  Thumbsup

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2009, 19:23:37 »
Hur gammal är pumpen?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2009, 19:31:25 »
vad gav man för en sanyo 93 för 16 månader sen 15900:- monterad??? beparing på 12000:- per år.....sämre avkastning på investering kan man ju faktiskt ha......

Utloggad goranP

  • expert pÃ¥ försäkringsskador, samt egentillverkning av värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2009, 21:50:05 »
vad gav man för en sanyo 93 för 16 månader sen 15900:- monterad??? beparing på 12000:- per år.....sämre avkastning på investering kan man ju faktiskt ha......
jag gav faktiskt lite minder än 15900:- och besparingen var uträknad på 16 månader ej ett år
men innebär detta att min pump nu är redo för utbyte efter 16 månader och den då har betalat sig så vill nog inte jag ha någon mera värmepump då jag ej vill ha installatörer springandes här för jämnan, men det är förmodligen så med min pump att den gjort sitt, den lever nämligen numera sitt eget liv funkar ibland funkar oftas inte och ger ibland ifrån sig fantastiska ljud som får mina hundar att hoppa högt.
Att den sedan på utsidan av huset skrammlar och lever rullan har vi nu vant oss vid det har den gjort redan från början trots insatser från servicefolk, men behagligt är det inte.
Om den evenuella besparingen innebär att man ska dras med dessa problem, så är inte värmepump något för oss, vi har helt enkelt gjort ett ordentligt felköp.

Utloggad goranP

  • expert pÃ¥ försäkringsskador, samt egentillverkning av värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2009, 21:53:42 »
1kw kostar väl ca 1,20 och ni ser ut att ha sparat ca 10000kwh så ni har då sparat 12000:- på 16 månader vilket inte är så dåligt.
Har ingen aning om ni har bra eller dålig planlösning för en luftvärmepump.
Vet inte vad försäljaren lovade dig men ni har betalat tillbaka maskinen på ca 2 år.
har ni otur med massa reparationer så blir det en annan sak däremot kan jag hålla med om.
Med eran förbrukning ser det ut som ni har en lite för klen maskin däremot om ni förbrukade nästan 32000kwh innan installationen.
Men det kan lika väl vara rätt om ni bara når en liten del av huset.
Hur mycket sa försäljaren att ni skulle spara på maskinen ?
Vi   talade aldrig om besparing jag och försäljaren och det tyckte jag var lika bra för jag vet/visste att det är högst individuellt frÃ¥n hus till hus

Utloggad goranP

  • expert pÃ¥ försäkringsskador, samt egentillverkning av värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #11 skrivet: 22 oktober 2009, 21:54:38 »
Bland de billigaste investeringar man kan göra, för runt 20´ får du inte mycket..

/A.
Du har nog helt rätt jag fick inte mycket.........

Utloggad goranP

  • expert pÃ¥ försäkringsskador, samt egentillverkning av värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #12 skrivet: 22 oktober 2009, 21:57:56 »
Hur gammal är pumpen?
Pumpen är installerad 080616

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #13 skrivet: 22 oktober 2009, 22:05:08 »
Vet inte vad ni hade räknat med bespringsmässigt när ni köpte maskinen då ni inte verkar ha dikuterat besparing med försäljaren/installtören men ni har säkert haft egna funderingar på hur mycket ni skulle få ner förbrukningen.
Hur mycket hade du själv räknat med att få ner förbrukningen med ?
Om det har varit sÃ¥ mycket problem med din maskin kanske du kan fÃ¥ dom att byta din maskin till ett annat märke med likvärdig effekt eller mer om du kan fÃ¥ dom till det, kanske till och med kan vara värt nÃ¥gon tusenlapp eller 2 dÃ¥ ditt förtroende för maskinen som stÃ¥r hos dig inte verkar vara pÃ¥ topp direkt  ;)
Är den köpt från Ahlsells återförsäljare blir det dock svårt att byta märke då dom eventuellt inte har andra märken i sortimentet.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad goranP

  • expert pÃ¥ försäkringsskador, samt egentillverkning av värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2009, 22:19:48 »
Vet inte vad ni hade räknat med bespringsmässigt när ni köpte maskinen då ni inte verkar ha dikuterat besparing med försäljaren/installtören men ni har säkert haft egna funderingar på hur mycket ni skulle få ner förbrukningen.
Hur mycket hade du själv räknat med att få ner förbrukningen med ?
Om det har varit sÃ¥ mycket problem med din maskin kanske du kan fÃ¥ dom att byta din maskin till ett annat märke med likvärdig effekt eller mer om du kan fÃ¥ dom till det, kanske till och med kan vara värt nÃ¥gon tusenlapp eller 2 dÃ¥ ditt förtroende för maskinen som stÃ¥r hos dig inte verkar vara pÃ¥ topp direkt  ;)
Är den köpt från Ahlsells återförsäljare blir det dock svårt att byta märke då dom eventuellt inte har andra märken i sortimentet.



Ja den är köpt hos Ahlsells så något byte av märke är väl inte aktuellt,dock så har jag heller inget större intresse av det ,jag har ett antal grannar som har pumpar av skiftande märken och börjar man tala närmare om värmepumpar med dom så visar sig samma problem, dom krånglar kräver reparationer mer än vad som är rimligt, har till och med grannar som tröttnat på dom ständiga reparationerna, så nu hänger pumpen där som en "dummies" på väggen.
Om det bara vore för besparingen av el så fick väl det bli godkänt, men dom ständiga reparationerna,dåliga pålitligheten,det ofta förekommande skrammel från utedelen gör att man tröttnar totalt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!