0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Raffen..!Grejen är den att jag tycker att du läser dessa sk. datablad som fan läser bibeln..! Dom där databladen är producerade av försäljningsfolk som allt dom kan, för att vrida till och selektera värden så att deras produkt ska framstå i så bra dager det bara går. Somliga kan till o med tänka sej att nästan ljuga - fast bara nästan - eller i alla fall inte mer än konkurenten... Så jo - jag tycker det finns anledning att vara klart skeptisk till leverantörernas uppgifter. Något som kommer på sin spets när SP testar grejorna. Som du ju märkt får man ju inte precis samma värden alla gånger... Men det kan väl bara bero på att "tomtarna" på SP inte fattar så mycke av vad dom håller på med..? - Eller..?Nu vet vi var du fått in-datat ifrån. Tyvärr har vi ingen aning om vilka förutsättningar som gäller för respektive värde. Lagsta värdet för värmeeffekt behöver t.ex. inte alls vara uppmätt samtidigt och under samma förhållanden som lägsta värdet för elförbruking... Det är två helt fristående värden. Så att räkna ut COP från dom siffrorna kan lika gärna bli nåt uppåt väggarna, som det kan bli rätt. Skit in - Skt ut... Vi vet ingenting... Sorry men jag vill inte bygga min värld på så lösa grunder... Jag vill ha klarare papper...
Citat från: Raffen skrivet 04 november 2009, 01:21:23Hej Patrik! Jodå jag köper din teori här Patrik till viss del, och detta innefattar då även Ubbes, Pi.rs och Nisse-Gurras synpunkter om detta att det här kan ha en viss betydelse i det här fallet, men jag köper det inte fullt ut alltså. Jag har ju också en egen teori om vad detta delvis kan bero på när det gäller ME:s pumpar och den behåller jag också givetvis tv. Sen kommer vi väl antagligen aldrig någonsin att få reda på sanningen om detta ang min ev delvisa teori i det här fallet om vi nu inte kan få t.ex Ubbe0 att köra sin FD 25:a på fullskaft med öppna både garageportar och ev fönster i garaget och samtidigt hålla ett öga på effekt/energimätaren under någon eller några timmar då ev. För om han då får pumpen att takta upp på fullskaft till ca 2000 watt eller något drygt det i förbrukning så kan jag väl nu nästan helt säkert säga att pumpen kommer att stega ned efter ca 0,5-1,0 timmes drift när pumpen känner av att den trots fullskaft inte kan höja temperaturen någonting alls runt innerdelen. Mvh Raffen.Nu kom du med en ny förklaring Raffen..? Ska MEs pumpar stega ner i effekt efter ett tag, för att det är menigslöst att köra på, om inte inne-temraturen stiger..? Varför skulle just MEs pumpar vara såna? Så borde väl alla kunna göra..? Eller hur ska jag tolka det sista du skrev?För övrigt är det ju en utmärkt ide att övertala någon eller några med en ME-pump att göra ett test ála patb...
Hej Patrik! Jodå jag köper din teori här Patrik till viss del, och detta innefattar då även Ubbes, Pi.rs och Nisse-Gurras synpunkter om detta att det här kan ha en viss betydelse i det här fallet, men jag köper det inte fullt ut alltså. Jag har ju också en egen teori om vad detta delvis kan bero på när det gäller ME:s pumpar och den behåller jag också givetvis tv. Sen kommer vi väl antagligen aldrig någonsin att få reda på sanningen om detta ang min ev delvisa teori i det här fallet om vi nu inte kan få t.ex Ubbe0 att köra sin FD 25:a på fullskaft med öppna både garageportar och ev fönster i garaget och samtidigt hålla ett öga på effekt/energimätaren under någon eller några timmar då ev. För om han då får pumpen att takta upp på fullskaft till ca 2000 watt eller något drygt det i förbrukning så kan jag väl nu nästan helt säkert säga att pumpen kommer att stega ned efter ca 0,5-1,0 timmes drift när pumpen känner av att den trots fullskaft inte kan höja temperaturen någonting alls runt innerdelen. Mvh Raffen.
Hej Pi.r! Jo det är ju precis vad jag menar här, att alla pumpar kommer att stega ned i ett sådant här scenario inkl ME:s pumpar antagligen. Det var ju därför som det vore skoj att kunna få testa den här egenskapen nämligen. Mvh Raffen.
Om vi återgår till mitt mättest.1540 watt i inmatad effekt, 24 grader inTemp och 55 utTemp.Jag höftar till att COP är 3.4 alltså något sämre än vid 1310 watt inmatad effekt som i SP's test.deltaT = utT - inT = 55 - 24 = 31470 * 0,36 * 47 = 5245 Watt
När det gäller Toshiba så har jag dessutom mätt upp drygt +60 ºC i utblåstemperatur, så jag tror ju inte att de är begränsade till just +55 ºC. Mvh Raffen.
Jag kom ej upp till 60 grader men vackert så ändå !
Patrik - Körde du inte pumpen på max fläkt? Då är väl flödet 640 m³/h och inte 470 m³/h? Var kom 470 ifrån?