Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Toshiba Polar  (läst 63150 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #120 skrivet: 04 november 2009, 22:49:18 »
Kanske ska tillägga...
Det räcker inte med att bara sticka in en "snabel" i utblåset, som jag gjort, o tro att man får ett representativt värde... Luften är inte homogent värmd, utan det finns stora variationer i olika delar av luftströmmen. Man måste samla ihop luften och blanda om den väl, innan man mäter. Eller så måste man ha ett stort antal mätpunkter. Eller ta till andra trick...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #121 skrivet: 05 november 2009, 00:29:25 »
 Hej ! Nu har jag då ochså kollat utblåstempen på vår Chofu .  Jag tog åxå en bild av mätaren . Den visar 49,7 grader . Kollade en gång till efter fotograferingen och då blev det t.o.m 53 grader !   Utetemp -2  ,Innetemp 22 grader , Börvärde 30 grader , fläkthast 2 . Elförbrukning visade konstant på 1170 watt vilket då borde betyda att den gick på MAX varvtal ! enligt stickproppsELmätare inköpt från LIDL .  Uppgiven MAXeffekt  :  5.1 kw .
Jag kom ej upp till 60 grader men vackert så ändå !  :)

Tjenare Rollster!  Tycker väl att din utblåstemp verkar helt ok alltså under dina nämnda betingelser. Thumbsup Nu körde du på fläkthastighet 2 och jag vet ju nu inte hur många hastighetslägen du har på innerdelsfläkten, men dessto lägre fläkthastighet ju högre utblåstemp får man ju nämligen. ;) Jodå jag har faktiskt själv mätt upp över +60 ºC i utblåstemp, men jag glömde tillägga att den här högre utblåstempen får jag bara till när det blir lite rejält kall väderlek ute dvs från ca 7-10 minusgrader eller lägre, för då lägger ju Toshiba in en högre växel nämligen. Annars vid lite mer normala utetemperaturer som mellan ca +7 ºC och ned till ca -5 ºC så får inte jag heller upp utblåstempen till mer än max ca 53-54 ºC och då med högsta börvärde inställt +30 ºC och full fläkt dvs 5:ans fläktläge givetvis. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #122 skrivet: 05 november 2009, 00:34:16 »
Utblåstempen är helt ointressant om den inte ställs i relation till luftflödet.

Jättelätt att skicka ut 60 grader om fläkten nästan står stilla...

Hej Mike!  Det vet du väl att hos mig står ingen fläkt helt stilla under förutsättning att jag inte har stängt av pumpen helt isf. ;) Jag kör aldrig mina pumpar under 3:ans fläkthastighet, och oftast på 4:ans fläkt, och när jag mäter utblåstempen så kör jag givetvis på 5:ans fläkt och högsta börvärde. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #123 skrivet: 05 december 2009, 20:31:55 »
Hej igen.

Nu har jag gjort lite mätningar.
Som sagt förut gick det inte att få ut max inmatad effekt eller i närheten i alla fall på min RAS13,
jag har denna gång kört med luckan över filtrena öppen och vingen rakt ned.

Temperaturer är mätt med trådgivare till mätinstrument Fluke 179.
Ström är mätt med Kyoritsu 2434 vilket är en läckströmtång.
Spänning är mätt med Fluke 177.

Utomhustemp 3.5°C.

Mätning med endast full innefläkt och avstannad kompressor och utefläkt.
0,22A 230V = 50W

Mätning med avstängd pump (ej på säkerhetsbrytaren).
0,13A 230V = 30W (kan det va trågvärme? alltså att det kör en låg spänning in i komressorlindningen?)

Mätningar med pump på börtemp 30°C.
InTemp 27.0°C
UtTemp 46.3°C
DeltaT 19.3°C
Avgiven värmeeffekt 4446W
Inmatad effekt 6.0A 230V = 1380W
Uträknad COP 3.22

InTemp 27.2°C
UtTemp 48.2°C
DeltaT 21°C
Avgiven värmeeffekt 4838W
Inmatad effekt 6.2A 230V = 1426W
Uträknad COP 3.39

InTemp 29.0°C
UtTemp 54.9°C
DeltaT 25.9°C
Avgiven värmeeffekt 5967W
Inmatad effekt 7.2A 230V = 1656W
Uträknad COP 3.6

Sedan gick UtTemp upp i 57.5°C och pumpen gick ner till 4.6A 230 = 1058W i effekt.
InTempen hade stigit till 30.6°C och pumpen låg kvar på 4.5A en längre stund.

Sedan sänkte jag börtempen till 20°C och mätte lägsta förbrukning.
InTemp 25.8°C
UtTemp 30.7°C
DeltaT 4.9°C
Avgiven värmeeffekt 1128W
Inmatad effekt 1.23A 230V = 282W
Uträknad COP 4

Detta visar att det gör enorm skillnad på luftflöde och köra med kåpan över filrena öppen, med kåpan stängd så maxar pumpen förångningstemperaturen nästan omgående och med kåpan öppen får pumpen jobba en stund innan den kommer upp i max förångningstemp och matar då in betydligt mer effekt i kompressorn.

Så mitt tips till dig som har en Toshiba RAS10 ,13 eller 16, öppna kåpan när det är kallt ute så får du ut mer effekt ur pumpen och pumpen klarar och hålla värmen själv längre.
« Senast ändrad: 05 december 2009, 20:34:44 av patb »
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Toshiba Polar
« Svar #124 skrivet: 05 december 2009, 21:05:01 »
Intressanta mätningar patb. Den gick väl i off-läge en stund efter att du sänkte börvärdet till 20°C? Gick ineffekten ner något lägre då eller var min. ineffekt 282W?
Det verkar ju som att innedelen begränsar vad pumpen egentligen skulle kunna prestera.
« Senast ändrad: 05 december 2009, 21:09:45 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #125 skrivet: 05 december 2009, 21:24:14 »
Jag sänkte börvärdet en grad till, till 19°C och då gick den i off-läge.
Jag tänkte göra en mätning senare för att bara kolla lägsta ineffekt, men det kräver lite tålamod och stå och vänta.

När det gäller innedelen så vet jag inte om det är tanken att man ska kunna fälla upp kåpan vid drift, det är som ett lock på framsidan som klickar fast halvöppet så att säga (i en vinkel på 50° ungefär). Det är ju iof till för att ta ut och rengöra filrena, filtrena går hela vägen från väggen till precis ovanför där lysdioderna är ovanför luftutblåset.
 Jag har kört med den så att filtrena är ordentligt igensatta på ovansidan men i princip inget dam finns på framsidan som är under kåpan. Konstruktörerna borde ju inte öppnat upp framåt och satt filter där om det inte va till för att suga därigenom..?
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #126 skrivet: 08 december 2009, 01:19:24 »
Hej Patrik..!

Det låter lite underligt att det skulle vara sån skillnad med luckan öppen... Är det inte fritt luftflöde uppifrån, ner bakom luckan? Kan du höra eller känna en påtaglig ökning/minskning av luftflödet när du öppnar o stänger luckan? Fläkten är varvtalsstyrd så den skiftar antagligen inte i varvtal även om flödesmotståndet ändras.

Med 640 m³/h, 20°C in-luft och 50°C ut-luft blir effekten 6.9 kW - om din formel stämmer (640*30*0,36=6912). Det skulle i så fall vara rimligt att även Toshibas inne-del kan klämma ut den effekten, utan att kondenseringstempen skenar...

- Och jag har ju svårt att tro att Toshiba mäter och anger flödet 640 m³/h - med luckan öppen...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #127 skrivet: 08 december 2009, 02:27:44 »
Ja inte vet jag hur dom har mätt..

Jag har 16 cm ovanför min innedel till tak. Det finns i princip bara en glipa på 0,5 cm i botten vid lysdioderna mellan fronten och innerdelen där luft kan ta sig in mot framsidan så att säga. När jag öppnar fronten så friläggs en massa yta.

Jag gjorde liknande test innan jag gjorde testen med luckan öppen, jag lät bara innertempen sjunka igen mellan testerna. Med luckan stängd så fick jag liknande resultat som energimyndighetens test igen (som förra gången), när det gäller strömförbrukningen då.

Med luckan öppen fick jag 1,656 kW vid 3.5°C i utetemp. Energimyndigheten fick upp sin i 1,2 kW lite drygt vid 2°C, ungefär vad jag lyckades med luckan stängd.

Sen tror jag att den rusa i kondenseringstemp eftersom att Intempen steg kraftigt mot slutet.

Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut.




Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar
« Svar #128 skrivet: 08 december 2009, 12:12:07 »
Det där ser ju intressant ut, filtren man ser när luckan är öppen är SAMMA filter som syns ovanifrån ?, när de fortsätter upp / över ?

I så fall måste det ju gå alldeles utmärkt att köra maskinen med....öppen lucka som på bilderna ?, risken för läckage mellan inlopp/utlopp borde vara ganska liten iomed den ytterst riktade luftströmmen från utloppet ?
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #129 skrivet: 08 december 2009, 13:53:21 »
Jag sänkte börvärdet en grad till, till 19°C och då gick den i off-läge.
Jag tänkte göra en mätning senare för att bara kolla lägsta ineffekt, men det kräver lite tålamod och stå och vänta.
När det gäller innedelen så vet jag inte om det är tanken att man ska kunna fälla upp kåpan vid drift, det är som ett lock på framsidan som klickar fast halvöppet så att säga (i en vinkel på 50° ungefär). Det är ju iof till för att ta ut och rengöra filrena, filtrena går hela vägen från väggen till precis ovanför där lysdioderna är ovanför luftutblåset.
 Jag har kört med den så att filtrena är ordentligt igensatta på ovansidan men i princip inget dam finns på framsidan som är under kåpan. Konstruktörerna borde ju inte öppnat upp framåt och satt filter där om det inte va till för att suga därigenom..?

Hej Patb!  Men kära nån då vad är detta för påhitt nu då :-\ Köra med frontluckan öppen?? det förstår jag inte alls?? Sc:,h Skall väl bara nämna då i sammanhanget att det skiljer inget spec alls när det gäller Toshibas frontlucka och filterlösning ifh till de flesta andra pumpar och pumpfabrikat på marknaden. Inluften är ju då avsedd att komma in rakt ovanför innerdelen närmast taket och att filtren blir igensatta med damm på just ovansidan av filtren i första hand för att sedan bygga på filtret succesivt nedåt på framsidan bakom frontluckan är då inget märkligt alls utan är helt normalt alltså, och självklart är ju inte Toshibas frontlucka avsedd att vara öppen under drift lika lite som frontluckorna på andra pumpar/pumpfabrikat är avsedda att vara öppna under drift. Sen att det fungerar att köra med luckan öppen också är väl en helt annan sak kanske (om man inte använder purefunktionen vill säga för då funkar det nämligen inte), men det har ingen som helst betydelse för pumpens funktion, effekt e.d utan är väl i första hand en rent estetisk fråga egentligen. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar
« Svar #130 skrivet: 08 december 2009, 14:37:21 »
Raffen:
Han får ju ut högre uppvärmningseffekt ur maskinen med öppen frontlucka, är ju det som är hela grejen.

Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #131 skrivet: 08 december 2009, 15:08:17 »
Hej Snillet!  Njae det är väl antingen fobier eller också rena tillfälligheter isf att det råkade bli på det sättet vid just det tillfälle som han mätte, eller menar du att man skulle öppna upp frontluckan på alla luftvärmepumpar/fabrikat för att därmed kunna få ut en högre uppvärmningseffekt ur pumparna?? Sc:,h Varför inte ta bort hela luckan isf om man nu ändå vill titta på filtren på framsidan av innerdelen, det är väl ännu bättre isf än att ha en halvöppen lucka som hänger ut vilket är än mer störande rent estetiskt. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 08 december 2009, 15:28:45 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Toshiba Polar
« Svar #132 skrivet: 08 december 2009, 15:59:25 »
Han får ju ut högre uppvärmningseffekt ur maskinen med öppen frontlucka, är ju det som är hela grejen.

Välkommen till forumet snillet!
Starkt av dig att öppna med en diskussion med Raffen. Jag får önska dig lycka till. ^-^
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar
« Svar #133 skrivet: 08 december 2009, 16:26:20 »
Han får ju ut högre uppvärmningseffekt ur maskinen med öppen frontlucka, är ju det som är hela grejen.

Välkommen till forumet snillet!
Starkt av dig att öppna med en diskussion med Raffen. Jag får önska dig lycka till. ^-^

Äh, jag bara läste alla föregående inlägg ordentligt.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #134 skrivet: 08 december 2009, 20:00:15 »
Jag bara mäter och rapporterar vad jag fått fram.
Jag ska göra om mätningarna igen, både med och utan lucka.

Jag har försökt känna nån skillnad på luftflödet men ej kunnat känna nått.
Jag har en ny liten teori, det kan va så enkelt att det är en större del av kondensorn som luften går igenom och därför mer värme växlas mot luften, kondensorn går ju hela vägen ner lite böjd.

Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!