0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nja, FD25 ger ju trots allt 0.5 till 1 kW högre uteffekt i området 0 till -7 grader där vi ligger en stor del av uppvärmningssäsongen, så liite talar nog ändå för ME:n om priset är detsamma.
Dessutom vore det rimligt att anta att eftersom ME verkar ha en större kompressor (man borde kolla data på kompressorerna dom använder...) så kommer dom tidigare att nå den undre gränsen för när det inte längre lönar sej att varva ner. Toshiba verkar ju å andra sidan briljera på att kunna varva ner... Sen är ju frågan om dom fortfarande går effektivt..?
Hej Raffen..! Kul att se att du är tillbaka...Du kommer med mycke siffror här. Men jag misstänker att det är dåligt med spårbarheten? Både vad gäller källorna, och förutsättningarna för alla värden. Inget av detta är väl verifierat med oberoende mätningar? - Som du har märkt så är jag ju lite känslig på den punkten...
Märkskylten säger trots allt att Toshiban skall dra max 2.4 kW och leker man med tanken 6.9 kW / 2.4 kW = 2.875 i COP.Patrik
Hej Patrik! Jodå jag köper din teori här Patrik till viss del, och detta innefattar då även Ubbes, Pi.rs och Nisse-Gurras synpunkter om detta att det här kan ha en viss betydelse i det här fallet, men jag köper det inte fullt ut alltså. Jag har ju också en egen teori om vad detta delvis kan bero på när det gäller ME:s pumpar och den behåller jag också givetvis tv. Sen kommer vi väl antagligen aldrig någonsin att få reda på sanningen om detta ang min ev delvisa teori i det här fallet om vi nu inte kan få t.ex Ubbe0 att köra sin FD 25:a på fullskaft med öppna både garageportar och ev fönster i garaget och samtidigt hålla ett öga på effekt/energimätaren under någon eller några timmar då ev. För om han då får pumpen att takta upp på fullskaft till ca 2000 watt eller något drygt det i förbrukning så kan jag väl nu nästan helt säkert säga att pumpen kommer att stega ned efter ca 0,5-1,0 timmes drift när pumpen känner av att den trots fullskaft inte kan höja temperaturen någonting alls runt innerdelen. Mvh Raffen.