0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Helt rätt Janne ökade diffen från 7 till 9 grader och förbrukningen sjönk till 32 kWh från 37 kWh //Mats
Hej Alla !Jag har nu fått min Nibe 2010-8 inkopplad. Den som inte vet om det, så är den kopplad på min gamla (från 2001)olja / el panna (Nibe City) med flytande kondensering. I tråden här ovan så diskuteras det (om jag har fattat rätt) möjligheten att köra fast kondensering när det är varmt ute, för att ta vara på VP'n bättre ekonomi att värma VV, i jämförelse med "direktverkande el" i pannan. Antingen så har jag bommat det, eller så har ingen sagt något om det, så jag ställer frågan till er som antingen har gjort det, eller funderar på att göra det. Hur mycket är den beräknade besparingen att köra fast på sommaren, och flytande på vintern ?I mitt fall så uppskattas VV tillverkningen gå på 4-5,000 Kw per år. (Har jämfört min svåger som har koll på sin VV förbrukning och bor i exakt samma hus)Är det verkligen lönt att koppla om saker och ting ?Hassel
Jag kan beskriva mina egna uppmätningar och erfarenheter men produkterna ändras efter hand jag har själv ingen erfarenhet av 2005 men 2010 vetjah utan och innan. Jag har även med arbetets KW mätare mätt upp VP förbr och då i läge A förbrukas ca 1,7-2,0 kW och läge B ca 2,2-2,4 kwMin mätning ger med Rickards Värmemätare mellan 4.5-5,5 kW värme i läge I (A eller vad vi kallar det ).Om jag tvingar med mitt program att den skall gå i läge II (eller B) då får jag högre effekt ut högre luftflöde och då närmar värmevärdena som datablad säger. Detta är också beroende på vilket värmeflöde som går genom VP kondensor.
Jag håller med AlfM Vp ger "hyfsad COP sommartid" så varför ej använda den till till det ändamål ser jag ingen anledning. Då kommer VP stå stilla i nästan 1/2 år då det ej finns något värmebehov.
Beskrivning av VV laddningDet som händer under under VV laddningen (ca 45 min med 10 graders diff) är föst ger VP ut ca 4,5kW men mot slutet ger den ca 6,5 kW värme enligt min Värmemätare. Stöm-effektförbrukningen ändras också lite under tidens gång. Från ca 1,7kW till2,0 mot slutet av laddningsperioden. Hetgasen är från början förvärmd av kompressorn till 40 grader Cirk pumpen startar och går ca 3-4 min innan kompr start. Sen stiger den snabbt upp till 80-90grader og mot slutet av cyklen slutar på ca 105 grader. Sen stoppar kompressorn och mitt "kalla rad vatten kyler kondensorn så att vid stopp av kompr har jag 95 grader och senare stoppar cirkpumpen efter ca 3-4 min då har hetgas sjunkit ytterligare ocd diff över vp är ca +-0 grader.