0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så effekt mätning kan jag se att det som NIBE visar i data blad stämmer ej riktigt.
Kanal 14: 0 - 40 grader.Om Nibe gör ett datablad, så väljer de väl det mest optimala, eller hur?
texten till vänster i 10164-4 står det att VP jobbar med en temperatur av 45-50 grader. Då räcker det ju med 45 grader på kanal 30. Vill du ha det varmare så får du göra ett aktivt val.
Kör nu med Nibes nya flöde på 600l/h och hade returtemp på 50,4 grader och diff 6,5. Det gav över 57 grader framledningstemp. Hetgasen var uppe på 108 gr. precis innan stopp. Efter stopp steg temp i topp i tanken till 55 grader. Detta är vad jag max kan pressa upp min VP och VV temp nu sommartid. Pumpen gick i steg I med värme ut på 4,9-5,0kW. Har nu ingen Kw mätare hemma men tidigare som jag skrev förbrukar den 2,0kW el.
Med flytande kondensering arbetar värmepumpen "runt" ett beräknat börvärde, det innebär i princip att det (t.ex.) kan vara -15 grader ute, värmepumpens reglerdator räknar ut att du behöver ha 40 graders framledningstemperatur
Sen vill jag förtydliga det med Flytande och fast kondensering genom att delge Rickard inlägg i höstas.CiteraMed flytande kondensering arbetar värmepumpen "runt" ett beräknat börvärde, det innebär i princip att det (t.ex.) kan vara -15 grader ute, värmepumpens reglerdator räknar ut att du behöver ha 40 graders framledningstemperatur Ta även och läs ordlistan i forumet se min länk.
Det jag vill komma fram till att man kan ej säga man kan köra flytande kondensering utan VP dator än att man själv reglerar under locket returtemp/diff . Det vill säga att klart förbrukningen ändras efter hand som behovet ökar. Det blir fast kondensering " alltid till samma stopp temp". Rums givare kan aldrig skapa förändringenen efter given kurva. Bättre blir det med 2 stegs givare för styrning av 2010 med sin speciella koppling.Flytande kondensering bygger på förändring av börvärde ändras hela tiden reglering ut av framlednings temp etc. tills ärvärdet når börvärdet med marginal med som nibe säger överskott av grad minuter (100 gr min).Ni som ej har regler datorn kan kanske sköta och få flytande kondensering med shuntmotors kontroll efter given kurva och utegivare. Alla får vi fast kondensering till fast volym av VV i beredare till fast faställd temp.
Ni som ej har regler datorn kan kanske sköta och få flytande kondensering med shuntmotors kontroll efter given kurva och utegivare. Alla får vi fast kondensering till fast volym av VV i beredare till fast faställd temp.