0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Nu var det ju ett tag sedan jag gjorde mitt test, men då fick jag standbyförbrukningen på min Panasonic till ca 50W med min Classe-mätare. Enermeten visade 7W och en annan typ av Classe-mätare som kan visa effektfaktor visade också 7W. Jag testade senast idag och konstaterade att den ena Classemätaren (samma som Etech) visade 46W i standby och den andra Classemätaren (med effektfaktorvisning) visade 7W. Tyvärr så är mina Enermetmätare fast installerade på andra saker så det är lite struligt att flytta dem för att testa med en sådan igen. Min ABB-mätare som är fast installerad på pumpen visar inte effekt utan är enbart en kWh-mätare. Så om du kan mäta standbyförbrukningen med din Enermet vore det klart intressant. Kanske skulle vi kunna lösa denna frågeställning en gång för alla.
Gör du ngt annat än drar ur och sätter i stickproppar? Jag har säkert runt 100 apparater i stand-by, de ger ju ändå värme dock inte cop 3 utan 1 men ngt slags komfort får man väl ändå ha annars skulle livet vara bra tråkigt, men det är vad jag tycker.
He he ja vad skall man säga bara min TV snittar 400W i förbrukning de 5-8h per dag den är på så ca 100 apparater som de flesta drar under 1W i stand-by bryr jag mig faktiskt inte om komforten att de alltid är tillgängliga är värt mer än de 60-70% jag sparar på att dra ur dem. :-[100apparater á 1W 65% = 1,5kWh per dygn eller ca 500kWh per år, visst är jag slösande.Tänk på att jag är delägare i vindkraftverk som står för halva min förbrukning också Thumbsup
Är det inte enklare att koppla en amperemeter i serie med pumpen och räkna ut?P=UxI alltså 230x strömmen...Det borde bli mer exakt vid så låg effektförbrukning.
Visst! Jag tänkte bara på att kolla standbyförbrukningen, det är ju mycket debatt om den nuförtiden, inte bara då på pumpar. Man kan ju också stämma av mätaren och se om den visar rätt.
Det är inte riktigt så enkelt. Med en amperemeter kan du räkna produkten av spänning och ström och får då den skenbara effekten.För att räkna ut den aktiva effekten behöver du också veta fasskillnaden.Det är pga detta de flesta billiga förbrukningsmätare visar fel.
Ja, men då är det som jag trodde då, att de där stickproppsmätarna visar helt galet på standbyförbrukning. Skönt att veta att pumpen inte drar några 50 Watt i standby för annars hade jag nog också börjat dra ur kontakten, men nu slipper jag det. Som sagt tidigare, jag tror mätarna visar ganska bra på högre effekter, kanske beroende på att effektfaktorn blir "bättre", eller kanske för att sinuskurvan helt enkelt blir snyggare när när pumpen får jobba lite. Men ju lägre belastning dest sämre visar mätarna verkar det som (eller så är det just standbyläge som de visar så otroligt mycket fel på.Det betyder antagligen att mätarna kan användas hyfsat tillförlitligt på vintern när pumpen är igång mer eller mindre dygnet runt. Men på sommaren när pumpen mest är i standby så är det säkrast att inte lita på mätarna.