0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Vissa av dess exemplar jag testat har visat rätt (tror jag), andra har visat fel. Det verkar variera mellan olika exemplar. Jag har ingen aning om vad som kan orsaka skillnaden mellan olika ex. Det verkar (observera: verkar) som att Clas Ohlsons andra mätartyp visar mer korrekt, åtminstone vad gäller standbyförbrukning. Den typen visar effektfaktorn, dvs den tar hänsyn till fasskillnaden mellan ström och spänning. Tyvärr har denna mätare inte någon batteribackup vilket innebär att vid strömavbrott så börjar den räkna från 0 igen, otroligt irriterande om man vill ha lite koll över tiden.Enligt testet jag hänvisade till i annan tråd så visade ELV-mätaren som jag diskuterat i ytterliggare annan tråd mer korrekt, den är dock lite dyrare. Andra mätare som också tydligen visar bra värden är Voltcraft-mätare från Conrad och dessa innehåller batteribackup.
Anledningen till att Classe ,Enertech, mm mätare visar tokigt är att de inte tar hänsyn till effektfaktorn med tillräcklig noggrannhet. Effekten är ju produkten av spänning V, strömstyrka I och effektfaktorn cos fi. Fi är fasförskjutningen uttryckt i grader mellan spänning och ström.Jag tycker också att Raffen uttalar sig väl kategoriskt utan att egentligen veta vad han talar om.
Hej RaffenJag misstänkte det men ville fråga ändå för då kunde han fått maila mig ett exempel av filerna på SD-kortet så jag kunde avgöra om det var den produkt jag söker efter.MVHMesser
Hej Messer! Jag tror personligen inte att Mike har denna mätare själv, utan det var nog mer menat som ett bra tips till oss andra. Om jag inte missminner mig så har Mike själv en Kamstrup-mätare i "värsting" -klassen, men vi får se vad han svarar. Mvh Raffen.