0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
13 kw på 221 timmar är riktigt bra, min Toshiba RAS-10 har dragit 17,8 kw på 223 timmar men då har vi haft 24 ºC i hela huset innomhus på 65 + 65 kvm .Din mätare är korrekt, den ska vandra mellan 10-140 watt när det är ca 10 ºC utomhus ( det gör min också ).MvH John
Rent spontant tycker jag att 30 W låter mycket. Vad kan det vara som drar 30W när pumpen är i standby? Det enda som borde dra el är fjärrkontrollmottagaren och möjligen nån liten lysdiod, tycker jag. Om värmepumpar omfattas av de nya reglerna om standbyförbrukning på max 1 watt eller vad det var så lär pumptillverkarna ha lite att pyssla med närmsta tiden.
Raffen jag vet inte vad du far efter, men jag använder just en E-tech PM 300 stickproppsmätare.När jag sitter och tittar på mätaren nu i 30 sekunder så pendlar den i förbrukning.........den ligger nu när jag har jämn värme inomhus och ca 12 ºC ute och pendlar mellan 5-156 watt förbrukning. ( likadant dom andra 3-4 ggr jag tittat men liknande utetemp)Sen om man kan ställa in din mätare på snabb eller långsamt känslighet vet jag inte.Jag har inte monterat värmeslingan ännu, men jag kör i "PURE" mode.Varför försöker du påstå att det inte är korrekt ? "Twin rotary type with DC-inverter variable speed control", bör ju också innebära varierande elförbrukning eller ?. john
Den pendlar upp till 173-176 watt som allra mest ja skriver du, men min ligger och pendlar från som lägst 5 watt någon 10/del´s sekund upp till just dom 156 watt jag tidigare skrev.Visar inte din E-tech mätare ca 3-4 värden i sekunden ?.Min mätare har jag mätt många kraftiga förstärkare med ( till steroebruk ), och jag har haft 6 kw trafo i den hittintills största jag mätt ( Krell FPB-600 ) och mätaren står självklart still på e.x 156 watt i påslaget läge om jag ínte spelar musik,och 36 watt i stand by, men spelar jag musik och dessuton skruvar upp så pendlar mätaren mellan kanske 200-3000 watt och mer beroende på hur mycket effekt jag vill ha d.v.s hur högt jag vill spela.Tror du 173-176 watt är absolut minsta förbrukning på Toshiba Super Daiseikai RAS-B10SKVP-E eller ?Mvh john
Så då har du nu dubbelkollat standbyförbrukningen på dina pumpar med Enermet-mätaren och verifierat att Etechmätaren visar korrekt standbyförbrukning (vi antar att Enermeten visar korrekt)?