Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)  (läst 46560 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Bigården!
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #30 skrivet: 09 april 2008, 14:56:52 »
Näe, jag menade att man kan säkert göra superpumpar med COP 6+ på LAB men men de skulle bli dyrare än besparingen, så är det med allting.
Ny teknik finns, men den är för dyr än. Antingen rusar elpriset upp eller så hittar man ett billigare sätt at konstruera/producera.
Jag kan tänka mig att fabrikspriset på en liten Panasonic ligger mellan 1-2.000 sek, kanke närmare 1.000 än 2.
Sedan har vi transporter, administration, tullar, skatter, gamar, grossister, återförsäljare, butiker mm och alla skall ha sitt påslag, vem jobbar gratis?
Se på skräckexemplet LÄSK, den kostar inget men man lever på att konka runt den till butikerna och få ersättning för transporten.

Utloggad jman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Personlig text:Personlig text:Personlig text:
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #31 skrivet: 09 april 2008, 15:11:07 »
Jaha du menar så....  ;D

Jag tror personligen lite att man väljer att skruva litet på "cop skruven" var eller vartannat år för att kunna komma med nyheter på marknaden. Skulla man släppa allt man har med en gång så har man kanske inte så mycket att komma med sedan.

Som exempelvis Panasonic som du nämde existerar ju inte.... Det är ett produktnamn i Europa, i Japan heter dom National. Det är Matushita som tillverkar dom och det gör dom på ett antal olika fabriker, beroende på vart dom ska och i vilken prisklass dom ska hamna på!

Sedan så tror jag nog att produktionspriset varierar väldigt mycket från produkt till produkt, visst kan man kanske producera en maskin från en 1000-2000 kronor av någorlunda kvalitet, men ska man bedriver man forskning, utveckling av nya komponenter och liknande och bedriver tillverkning i Europa så kan man inte leverara på samma villkor som ett köpt koncept som sätts samman på en fabrik i Kina, Thailand och liknande!

Rätta mig om jag har fel.. men jag har aldrig fel. Jo en gång hade jag fel, fast det visade sig senare att jag hade rätt!

[läses med en stor portion av humor]

--[ Jman ]--

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #32 skrivet: 09 april 2008, 22:18:36 »
Med COP 6,6 (riktigt och ärligt mätt)...

så värmer man ju huset för 15-20 öre per kWh. Det räcker ju knappt till bensin och olja för motorsågen om man har fri skog. Och är mycket billigare än bergvärme.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #33 skrivet: 09 april 2008, 22:52:45 »
Min uppfattning är att COP-ökningen vi sett de senaste åren till stor del är trixad fram, man ställer ned maxfrekvenser vid de temperaturer som normmätningara sker vid och får på detta sätt en överdimensionerad förångare och kondensor vilket kan ge bra COP.

Tidigare i denna tråd finns ett inlägg där någon "sågar" RAS 16 för att den har lägre COP, men faktum är att det är exakt samma maskin (det enda som skiljer är lite grövre rör på RAS 16 vilket borde innebära högre COP i realiteten), bara att RAS 16 varvar upp kompressorn mer vilket gör att kondensor och förångare inte blir lika "överdimensionerade", vid likvärdiga energibehov har de två maskinerna förmodligen exakt samma COP, men när den större maskinen fortfarande kan värma huset tack vare sin högre kompressorfrekvens/uteffekt så krävs direktverkande eltillskott på den mindre vilket kostar ÄNNU mer än ett lägre COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Bigården!
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #34 skrivet: 10 april 2008, 06:40:45 »
Tidigare i denna tråd finns ett inlägg där någon "sågar" RAS 16 för att den har lägre COP, men faktum är att det är exakt samma maskin (det enda som skiljer är lite grövre rör på RAS 16 vilket borde innebära högre COP i realiteten), bara att RAS 16 varvar upp kompressorn mer vilket gör att kondensor och förångare inte blir lika "överdimensionerade", vid likvärdiga energibehov har de två maskinerna förmodligen exakt samma COP, men när den större maskinen fortfarande kan värma huset tack vare sin högre kompressorfrekvens/uteffekt så krävs direktverkande eltillskott på den mindre vilket kostar ÄNNU mer än ett lägre COP.

Denna någon är kanske delvis jag även om jag inte tycker att jag "sågade" något. Det hänger inte ihop känns det som, två små pumpar måste vara effektivare än en stor! Två RAS 10 är bättre än en RAS 16.
COP värdena är testade via jämförbara tester så jag tycker värdena är relevanta. En pump med högre COP är bättre än en med lägre ur besparingssynpunkt, varför annars bry oss om COP.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #35 skrivet: 10 april 2008, 07:06:14 »
Tidigare i denna tråd finns ett inlägg där någon "sågar" RAS 16 för att den har lägre COP, men faktum är att det är exakt samma maskin (det enda som skiljer är lite grövre rör på RAS 16 vilket borde innebära högre COP i realiteten), bara att RAS 16 varvar upp kompressorn mer vilket gör att kondensor och förångare inte blir lika "överdimensionerade", vid likvärdiga energibehov har de två maskinerna förmodligen exakt samma COP, men när den större maskinen fortfarande kan värma huset tack vare sin högre kompressorfrekvens/uteffekt så krävs direktverkande eltillskott på den mindre vilket kostar ÄNNU mer än ett lägre COP.

Denna någon är kanske delvis jag även om jag inte tycker att jag "sågade" något. Det hänger inte ihop känns det som, två små pumpar måste vara effektivare än en stor! Två RAS 10 är bättre än en RAS 16.
COP värdena är testade via jämförbara tester så jag tycker värdena är relevanta. En pump med högre COP är bättre än en med lägre ur besparingssynpunkt, varför annars bry oss om COP.


Visst är det bättre med två små pumpar, ännu bättre är det med jordvärme och 10-15 radiatorer, men i de flesta fall köper folk luftvärmepump för att komma undan så billigt som möjligt.
Köper man två "små" luft/luft-värmepumpar stiger ändå alltid kostaderna rätt betydligt, och det är klart tveksamt om den extra investeringen lönar sig under maskinernas livslängd.

Ras 10, 13 och 16 är exakt samma maskiner, det enda som skiljer är hur styrningen av kompressorvarvtalet konfigurerats + att RAS 16 har en grövre rördimension för att understödja det högre köldmedieflöde som ett högre kompressorvarvtal ger.
Med samma energibehov bör därför en RAS 16 ha minst lika hög COP sett över året som en RAS 10 oavsett vad testsiffrorna säger, två mindre pumpar med samma energibehov kommer å andra sidan att ha ännu högre årsmedel-COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Bigården!
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #36 skrivet: 10 april 2008, 07:53:05 »
Investeringskostnaderna kan diskuteras i alla typer av värme, det måste räknas från fall till fall. En borra hos oss kostade 250:- per meter ink moms men vi fick betala för en container. 150m x 250:- = 37.500:- medan andra längre bort fick ett paketpris och har konstaterat att det kostade dubbelt så mycket. En borra skall bara kosta 250:-/m!!! Hyr själv in någon för borran är mitt råd.
Jag köpte pumparna från en grossist till en otroligt pris som är ca 1/3 av vad andra betalat för samma pump i forumet. Ser man kostnadsförslagen här och frågorna så är offerterna svindlande!
Trots alla vänliga garantier/föräkringar/självriskskydd etc så tillkommer kostnader i alla fall och i en del fall får man ändå ingen ersättning. Så jag hoppade allt och fixade det själv och jag är säkert nöjdare än dem som betalade det 3-dubbla.

Ser man till miljön och EL-priserna så om man skall hårddra det kan man kanske säga som så att ALLT MED PUMPAR kostar nästan lika mycket som med EL-patron/element inräknat investeringskostnader/räntor/försäkringar/fastighetskatt etc. I början är förtjänsten liten, dvs ovan nämnda kostnader tar ut besparingen. Allt handlar om pay-off tiden och den tekniska livslängden. Man glömmer bort att alla pumpar, även luft/vatten, bergvärme mm behöver service/preventiv service etc. Några tusenlappar då och då när något går sönder, t ex en tempgivare.

Hur man än räknar så blir en luft/luft rätt upphandlad det vettigaste alternativet för enbart värme. Betalar man 20.000:- så är man rökt från början så klart och det är tyvärr så som marknaden ser ut. Trots detta så belastas inte miljön hårt av pumpar, man minskar ner på det totala EL-beroendet och där ligger nog största förtjänsten i samhällets tjänst, alla borde ha en värmepump!!




« Senast ändrad: 10 april 2008, 07:58:33 av MRLINDELL »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #37 skrivet: 10 april 2008, 08:57:25 »
Jag håller med dig helt och hållet, installerade ju själv allt som hade med vår jordvärme-investering att göra, trots lånet (som togs på 10 år) så tjänade vi 300 kr/månad från första månaden, och besparingen ökar med ca 50/månad och år.

Att hänvisa till att större luft/luft-värmepumpar har sämre COP beror dock oftast på att man inte har analyserat vad det beror på, i normalfallet så är det alltid bättre att köpa en lite större pump av en viss serie, då de flesta tillverkarna har samma grundbyggstenar för alla sina pumpar, men reglerar varvtalet olika på de olika "storlekarna".
En större pump i en viss serie kan värma huset trots att det blir kallare ute, och det är alltid en fördel, övrig tid ger den i normalfallet exakt samma besparing som en mindre pump i samma serie.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zwobo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #38 skrivet: 10 april 2008, 10:08:30 »
Hej Nicke!

Då jag också är ny på detta med pumpar så slinker jag in här och ställer mer frågor  :)

Blev det något köp Nicke?

Jag tittade nu också på denna annons och det verkar ju vara ett bra pris. Har hittils försökt lära mig om panasonicpumpar men....

Vad jag förstått så har inte dessa modeller en sk "scroll" kompressor som panasonic har. Har jag förstått rätt då att scroll ger mindre fel och längre livsläng än "vanlig" kompressor?

/Zwobo

Utloggad NickeNyfiken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #39 skrivet: 10 april 2008, 10:16:08 »
Hej Zwobo!

Nej, än så länge inget köp. Idag torsdag ska det komma en till göbbe för att ge sitt förslag om värmepump så vi får se vad det utmynnar i.

Dessutom kommer jag ha totalt fyra gubbs för att titta på vad det kan gå på att helkonvertera vårt hus till vattenburet och bergvärme. Jag VET att det är tokdyrt och med allra största säkerhet kommer det i slutändan bli såhär:

Toshiban för 16-17.000. Hållbarhet som bäst 10-12 år. När den tar slut kommer vi eventuellt ha möjlighet att ansluta till ett fjärrvärmenät, vidare beslut fattas då om att göra så eller fortsätta med ny - säkert effektivare - llvp.

Jag återkommer såklart med detaljer efter jag bestämt mig.

Vill passa på att tacka för all hjälp! Har varit guld värt!
1 1/2 plans Myresjöhus från -94 om 203 kvm (117+86) som värms med direktverkande el (förbrukning beräknad till 25000 kwh/år). Öppen planlösning med 3-glas isolerfönster. Toshiba RAS-13-GKVP installerad 20/5 -08.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #40 skrivet: 10 april 2008, 10:29:18 »
Hej Nicke!
Då jag också är ny på detta med pumpar så slinker jag in här och ställer mer frågor  :)
Blev det något köp Nicke?
Jag tittade nu också på denna annons och det verkar ju vara ett bra pris. Har hittils försökt lära mig om panasonicpumpar men....
Vad jag förstått så har inte dessa modeller en sk "scroll" kompressor som panasonic har. Har jag förstått rätt då att scroll ger mindre fel och längre livsläng än "vanlig" kompressor?
/Zwobo

Hej Zwobo!  Nej det finns absolut ingenting som säger att en scrollkompressor ger mindre fel eller har en längre livslängd ifh till en vanlig Rotations eller Twin Rotary-kompressor. Däremot så är en scrollkompressor något effektivare vid kallare utetemperaturer från mellan ca 10-20 minusgrader, medan å andra sidan Rotarykompressorn är något effektivare vid mildare väderlek, dvs mellan ca 10 plusgrader och 10 minusgrader. Sedan så skall ju enligt reklamen scrollkompressorn vara både tystare och vibrationsfriare än rotationaren, men detta är helt klart överreklamerat eftersom detta heller inte går att härleda till hur de upplevs ifh till varandra.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 10 april 2008, 11:06:40 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad zwobo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #41 skrivet: 10 april 2008, 11:04:25 »
Hej

Ok då har jag nog missuppfattat det. Tyckte jag läst nånstans att den har mindre rörliga delar och därför en bättre livslängd.

Toshibapumpen tycker jag verkar prisvärd i så fall. Nån som upplever den som bullrig eller så?  (Tycker alla verkar ha samma decibel på faktasidorn), så det viktigaste är väl hur man upplever ljudet.

/Zwobo

Utloggad zwobo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #42 skrivet: 10 april 2008, 11:07:27 »
Måste bara lägga till en fråga, hittar inte Toshibas modeller som P-märkta hos SP. Nån som vet om de är de eller stämmer SP:s sida?

http://www.sp.se/sv/index/services/certprod/Sidor/certprodmarking.aspx?markn=Godk&lang=sv

/Zwobo

Utloggad NickeNyfiken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #43 skrivet: 10 april 2008, 11:08:57 »
Follow up:

Nu har en snubbe från en butik inriktad på luftmiljö varit här och tittat. Hans rekommendation var antingen Panasonic HE9-SPK för 24.800 eller till och med HE12-SPK för 27.800, han ansåg att det ska vara så "kraftiga" masknier för att hålla varmt i vårt hus.

Ställ det mot Toshiba som inte ens tyckte jag behövde den kraftigaste så förstår ni kanske hur mina funderingar går.

Icke desto mindre ska jag ta detta i beaktande och försöka göra lite jämförelser, återkommer såklart i frågan. Under tiden
välkomnar jag allas åsikter och insikter.

Toshiba RAS-13 GKVP-E eller Panasonic HE9-SPK?

/Nicke
1 1/2 plans Myresjöhus från -94 om 203 kvm (117+86) som värms med direktverkande el (förbrukning beräknad till 25000 kwh/år). Öppen planlösning med 3-glas isolerfönster. Toshiba RAS-13-GKVP installerad 20/5 -08.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #44 skrivet: 10 april 2008, 11:14:56 »
Hej
Ok då har jag nog missuppfattat det. Tyckte jag läst nånstans att den har mindre rörliga delar och därför en bättre livslängd.
Toshibapumpen tycker jag verkar prisvärd i så fall. Nån som upplever den som bullrig eller så?  (Tycker alla verkar ha samma decibel på faktasidorn), så det viktigaste är väl hur man upplever ljudet.
/Zwobo

Hej Zwobo! Toshibapumparna är ju alltid prisvärda med tanke på att det är ett av de fabrikat som är erkänt riktigt effektiva värmemaskiner vid rejält kall väderlek, och de låter inte mer än vad en del andra pumpar gör. Personligen så tycker jag att de går förvånansvärt tyst vad det gäller innerdelsfläkten.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!