0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Tidigare i denna tråd finns ett inlägg där någon "sågar" RAS 16 för att den har lägre COP, men faktum är att det är exakt samma maskin (det enda som skiljer är lite grövre rör på RAS 16 vilket borde innebära högre COP i realiteten), bara att RAS 16 varvar upp kompressorn mer vilket gör att kondensor och förångare inte blir lika "överdimensionerade", vid likvärdiga energibehov har de två maskinerna förmodligen exakt samma COP, men när den större maskinen fortfarande kan värma huset tack vare sin högre kompressorfrekvens/uteffekt så krävs direktverkande eltillskott på den mindre vilket kostar ÄNNU mer än ett lägre COP.
Citat från: Rickard skrivet 09 april 2008, 22:52:45Tidigare i denna tråd finns ett inlägg där någon "sågar" RAS 16 för att den har lägre COP, men faktum är att det är exakt samma maskin (det enda som skiljer är lite grövre rör på RAS 16 vilket borde innebära högre COP i realiteten), bara att RAS 16 varvar upp kompressorn mer vilket gör att kondensor och förångare inte blir lika "överdimensionerade", vid likvärdiga energibehov har de två maskinerna förmodligen exakt samma COP, men när den större maskinen fortfarande kan värma huset tack vare sin högre kompressorfrekvens/uteffekt så krävs direktverkande eltillskott på den mindre vilket kostar ÄNNU mer än ett lägre COP.Denna någon är kanske delvis jag även om jag inte tycker att jag "sågade" något. Det hänger inte ihop känns det som, två små pumpar måste vara effektivare än en stor! Två RAS 10 är bättre än en RAS 16.COP värdena är testade via jämförbara tester så jag tycker värdena är relevanta. En pump med högre COP är bättre än en med lägre ur besparingssynpunkt, varför annars bry oss om COP.
Hej Nicke!Då jag också är ny på detta med pumpar så slinker jag in här och ställer mer frågor Blev det något köp Nicke?Jag tittade nu också på denna annons och det verkar ju vara ett bra pris. Har hittils försökt lära mig om panasonicpumpar men....Vad jag förstått så har inte dessa modeller en sk "scroll" kompressor som panasonic har. Har jag förstått rätt då att scroll ger mindre fel och längre livsläng än "vanlig" kompressor?/Zwobo
HejOk då har jag nog missuppfattat det. Tyckte jag läst nånstans att den har mindre rörliga delar och därför en bättre livslängd.Toshibapumpen tycker jag verkar prisvärd i så fall. Nån som upplever den som bullrig eller så? (Tycker alla verkar ha samma decibel på faktasidorn), så det viktigaste är väl hur man upplever ljudet./Zwobo