Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)  (läst 44320 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #105 skrivet: 20 maj 2008, 20:45:56 »
Jahapp!
Då är min RAS-B13GKVP-E installerad och igång! Ska bli spännande att se hur den sköter sig.
Kan redan nu känna mig fundersam på varför den låter så mycket men...ja. Vad är en bra inställning att göra?
Både montören och elektrikern sa "INTE AUTO-LÄGE!!!" så det tänker jag inte ha. Men samtidigt borde det väl vara
fiffigt om man ställer in den temperatur man vill ha och sen så kör maskinen igång när den behöver?
Som det är nu har jag ställt den i "Eco"-läge.
NÃ¥gon som kan komma med rekommendationer?
//NickeNyfiken

Hej Nicke!  Ja jag har ju ocksÃ¥ kört igÃ¥ng min RAS10-GKVP-E-pump lite lätt dÃ¥ och dÃ¥ främst pÃ¥ kvällar och nätter pga kylig väderlek under den senaste tiden, sÃ¥ vi fÃ¥r väl hjälpas Ã¥t att tipsa varandra lite dÃ¥ kanske Nicke. Vad är det som du tycker lÃ¥ter sÃ¥ mkt om den?? Innerdelsfläkten eller?? Jag har min innerdel över entrédörren och jag tycker att den gÃ¥r ganska tyst, det är klart att man märker den ju pÃ¥ 4:ans och 5:ans fläkthastighet, men upp till 3:ans läge sÃ¥ märker vi knappt av den överhuvudtaget, och jag har hittils bara kört den pÃ¥ 2:ans och i huvudsak 3:ans fläktläge för det räcker gott till för värmespridningen ju.
Jag provade en gång att trycka in Eco-knappen men då stannade fläktmotorn helt, så det skippade jag direkt.
Jag upptäckte ju också att trågvärmekabeln som är på ca 75 watt och ligger på en termostat går in och värmer redan vid 4-5 +ºC vilket jag tyckte var lite störande, jag såg att när utetemperaten gick ned till ca +5 ºC så ökade stand by-förbrukningen från 8 watt till 80-82 watt och det finns ju ingen anledning att den går in så tidigt alls egentligen, så den fick jag koppla ur t.v.
Utetemperaturen har ju legat mellan ca 2-5 + ºC på kvällar och nätter och med kabeln urkopplad så drog pumpen f.ö mellan ca 160-220 watt vid de olika utetemperaturerna och på 3:ans fläktläge, så det kan man verkligen kalla för en riktigt billig uppvärmning alltså.

Mvh Raffen.
 
« Senast ändrad: 20 maj 2008, 21:02:11 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #106 skrivet: 21 maj 2008, 05:48:57 »
Jag upptäckte ju också att trågvärmekabeln som är på ca 75 watt och ligger på en termostat går in och värmer redan vid 4-5 +ºC vilket jag tyckte var lite störande, jag såg att när utetemperaten gick ned till ca +5 ºC så ökade stand by-förbrukningen från 8 watt till 80-82 watt och det finns ju ingen anledning att den går in så tidigt alls egentligen, så den fick jag koppla ur t.v.
Utetemperaturen har ju legat mellan ca 2-5 + ºC på kvällar och nätter och med kabeln urkopplad så drog pumpen f.ö mellan ca 160-220 watt vid de olika utetemperaturerna och på 3:ans fläktläge, så det kan man verkligen kalla för en riktigt billig uppvärmning alltså.
Hej Raffen.
Jag är av annan åsikt angående värmekabeln. Den verkar behövas. På ras10skvp-nd kommer jag inte åt nån kontakt till värmekabeln. Enligt uppgift ligger den på termostat och kopplas in vid +6grader (strategiskt korrekt då cop-värdet anges för +7grader).
Kolla invÃ¥r pump igÃ¥r vid +8 ºC. Dagen började med -2 ºC och bilden är tagen vid 4-tiden pÃ¥  eftermiddagen. Pumpen var helt igenbakad med is och utrymmet kring fläkten började fyllas. Botten var isfri tack vare värmekabeln.
mvh
Sebbe
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad NickeNyfiken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #107 skrivet: 21 maj 2008, 09:28:38 »
Jo, visst Raffen måste vi hjälpas åt att hitta optimala inställningar.

Det jag tycker låter är just innerdelen. Redan på 2:an 3:an tycker jag det susar rätt ordentligt, kanske man vänjer sig men vi har så väldigt tyst i huset annars (3-glas-fönster serru). Och ja, innerdelen sitter ovanför entrédörren men så har vi också väldigt öppen planlösning.

Men hur är det med såna häringa tingestar? Det kan väl inte vara meningen att man ska ställa den på, exempelvis, 20 grader och att den då går hela tiden? Då blir det ju ingen energibesparing. Rimligt borde ju vara att den står i något slags automatik-läge och håller temperaturen på 20 grader i huset och om temperaturen går över det så slår maskinen ifrån?

Enligt montören så gör Auto-läget inte så utan om temperaturen går över den man ställt in så försöker den sänka den istället, med kyla, och då blir det definitivt ingen besparing.

Hjälp mig lite med hur jag ska tänka om pumpen - hur jag ska förhålla mig till den!
1 1/2 plans Myresjöhus från -94 om 203 kvm (117+86) som värms med direktverkande el (förbrukning beräknad till 25000 kwh/år). Öppen planlösning med 3-glas isolerfönster. Toshiba RAS-13-GKVP installerad 20/5 -08.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #108 skrivet: 21 maj 2008, 09:58:34 »
I autoläge så kommer den att pendla mellan att kyla och värma för att försöka hålla temperaturen konstant vilket är onödigt vilket du redan konstaterat.

I Heat-läget så värmer pumpen till den nått den inställda temperaturen och sen varvar kompressorn i utedelen ner eller rent av stänger av och pumpen slutar värma. Innefläkten fortsätter att snurra men pumpen drar då endast den energi som går åt till fläktmotorn. När temperaturen sjunkit så varvar kompressorn upp igen när det behövs för att värma upp till den inställda temperaturen igen.

Så du har faktiskt automatik på uppvärmingen, men det verkar kanske inte så eftersom innefläkten snurrar hela tiden. Det är på utedelen det märks mest.
« Senast ändrad: 21 maj 2008, 10:02:34 av kilo »
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #109 skrivet: 21 maj 2008, 10:37:03 »
I autoläge så kommer den att pendla mellan att kyla och värma för att försöka hålla temperaturen konstant vilket är onödigt vilket du redan konstaterat.
I Heat-läget så värmer pumpen till den nått den inställda temperaturen och sen varvar kompressorn i utedelen ner eller rent av stänger av och pumpen slutar värma. Innefläkten fortsätter att snurra men pumpen drar då endast den energi som går åt till fläktmotorn. När temperaturen sjunkit så varvar kompressorn upp igen när det behövs för att värma upp till den inställda temperaturen igen.
Så du har faktiskt automatik på uppvärmingen, men det verkar kanske inte så eftersom innefläkten snurrar hela tiden. Det är på utedelen det märks mest.

Hej Kilo!  Ja helt rätt ju att man mÃ¥ste ha den inställd pÃ¥ heat-läget vid värmning, och i detta fallet är det inställning "sol" som gäller pÃ¥ fjärren ju, men jag är lite osäker om inte Nicke menar Auto-läget för innerdelsfläkten för den är ju ingen direkt fördel att använda sÃ¥vitt jag hittills har förstÃ¥tt, och det pÃ¥talade även installatören för mig att "använd inte auto-läget pÃ¥ fläktmotorn" för det ger ett sämre värmeutbyte, utan han rekommenderade fast fläkthastighet pÃ¥ läge 3 istället, och dÃ¥ är det ju helt rätt att även när pumpen gÃ¥r i offläge sÃ¥ fortsätter ju fläkten att snurra pÃ¥ läge 3:s hastighet, men det tar ju nästan ingen energi alls ju (ca 3-4 watt).
Förresten så är det ju så att om man trycker in knappen för Eco-läge så tar det ju direkt in innerdelsfläkten i autoläge om man har fast varvtal inställt, så det verkar inte fungera särskilt bra heller ur värmespridningssynpunkt tycker jag.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 21 maj 2008, 10:41:11 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #110 skrivet: 21 maj 2008, 10:46:54 »
Jag upptäckte ju också att trågvärmekabeln som är på ca 75 watt och ligger på en termostat går in och värmer redan vid 4-5 +ºC vilket jag tyckte var lite störande, jag såg att när utetemperaten gick ned till ca +5 ºC så ökade stand by-förbrukningen från 8 watt till 80-82 watt och det finns ju ingen anledning att den går in så tidigt alls egentligen, så den fick jag koppla ur t.v.
Utetemperaturen har ju legat mellan ca 2-5 + ºC på kvällar och nätter och med kabeln urkopplad så drog pumpen f.ö mellan ca 160-220 watt vid de olika utetemperaturerna och på 3:ans fläktläge, så det kan man verkligen kalla för en riktigt billig uppvärmning alltså.
Hej Raffen.
Jag är av annan åsikt angående värmekabeln. Den verkar behövas. På ras10skvp-nd kommer jag inte åt nån kontakt till värmekabeln. Enligt uppgift ligger den på termostat och kopplas in vid +6grader (strategiskt korrekt då cop-värdet anges för +7grader).
Kolla invÃ¥r pump igÃ¥r vid +8 ºC. Dagen började med -2 ºC och bilden är tagen vid 4-tiden pÃ¥  eftermiddagen. Pumpen var helt igenbakad med is och utrymmet kring fläkten började fyllas. Botten var isfri tack vare värmekabeln.
mvh
Sebbe

Tjenare Sebbe!  Mkt märkligt om din pump sÃ¥g ut sÃ¥ där vid en utetemperatur pÃ¥ +8 ºC tycker jag, jag har inte sett eller märkt av nÃ¥gon avfrostning pÃ¥ min pump ännu överhuvudtaget fast det har varit ned till 1-2 + ºC, och om det sÃ¥ skulle vara sÃ¥ är det ju inga bekymmer med det uppvärmda vattnet isf för att rinna ur bottentrÃ¥get utan nÃ¥gon värmekabel vid dessa högst rimliga utetemperaturer.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #111 skrivet: 21 maj 2008, 11:15:52 »
Sebbe...

något är sjukt med din L/L. Jag är visserligen ingen Toshiba expert, men jag har svårt att tänka mig att avfrostningsvattnet återfryser på bottenplåten när det är +8 ºC ute.

När pumpen frostar av, smälter ju isen på lamellerna och rinner ner som vatten på bottenplåten. Det kräver rejäla minusgrader ute för att vattnet skall återfrysa där, innan det hunnit rinna undan. För mina pumpar (E9DKE) minst -5 ºC utetemp.

Tror inte din Toshiba frostat av överhuvudtaget under dagen. Utan gått igenisad med dålig COP. Och då hjälper inga värmeslingor i världen.
« Senast ändrad: 21 maj 2008, 22:58:13 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #112 skrivet: 21 maj 2008, 12:50:35 »
Det finns en brist i Toshibas styrning, just när temperaturen går från kallt till varmt i kombination med att man har ett litet värmebehov.
Är det varmare än -6°C så triggas ingen avfrostning.

När pumpen ser ut som på bilden (helst tidigare) bör man därför dra upp börvärdet ordentligt så att kompressorn varvas upp och en avfrostning triggas.

För de som tvivlar kan jag försöka förklara exakt hur det går till och varför när det blir sådär, men det är rätt bökigt att förklara så jag slipper helst.

Varmt ute = varmare än -6°C
Relativt snabbt stigande utetemp
Lågt värmebehov = värmepumpen går på sparlåga
Fuktig väderlek

Det är de förutsättningar som kan föranleda en "igenisad" toshiba, vilket normalt inte händer mer än nån enstaka gång/år, för de flesta nästan aldrig.
Det finns nackdelar med smart avfrostning, detta är en av dem.
Fördelen är å andra sidan att de normalt inte avfrostar mer än nödvändigt och betydligt mer sällan än många andra tillverkares värmepumpar, vilket ger en större årlig besparing.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad NickeNyfiken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #113 skrivet: 21 maj 2008, 13:28:56 »
Okej, det låter ju rimligt att ställa in pumpen i värmeläge och säg 19 grader.
Det jag tycker är kufiskt är varför pumpen går hela tiden. Vi har ju redan såpass varmt hemma?

Och om pumpen ska ligga och "köra" så drar den ju ström! Det gör inte våra element om dom inte ligger och värmer vilket dom inte har gjort den senaste tiden.

Men är det utedelen man ska "lyssna" på för att höra om pumpen är igång alltså? Innerdelen blåser lite "i alla fall"?

//Nique-Nyfique
1 1/2 plans Myresjöhus från -94 om 203 kvm (117+86) som värms med direktverkande el (förbrukning beräknad till 25000 kwh/år). Öppen planlösning med 3-glas isolerfönster. Toshiba RAS-13-GKVP installerad 20/5 -08.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #114 skrivet: 21 maj 2008, 14:40:40 »
Okej, det låter ju rimligt att ställa in pumpen i värmeläge och säg 19 grader.
Det jag tycker är kufiskt är varför pumpen går hela tiden. Vi har ju redan såpass varmt hemma?
Och om pumpen ska ligga och "köra" så drar den ju ström! Det gör inte våra element om dom inte ligger och värmer vilket dom inte har gjort den senaste tiden.
Men är det utedelen man ska "lyssna" på för att höra om pumpen är igång alltså? Innerdelen blåser lite "i alla fall"?
//Nique-Nyfique

Hej Nicke!  Ja som jag kan förstÃ¥ dig sÃ¥ har du nu inte förmÃ¥nen att ha pumpen ansluten med jordad stickkontakt, och kan pÃ¥ sÃ¥ sätt heller inte ha en enkel energimätare som visar hur mÃ¥nga watt pumpen drar just för tillfället, för dÃ¥ skulle du ju pÃ¥ ett lättare sätt ha kunnat se hur mkt pumpen förbrukar kontinuerligt när helst du hade önskat.
Jag förstår också att du reagerar för att innerdelsfläkten fortsätter att snurra på t.ex 3:ans fläktläge trots att utedelen har slutat med att ge värme och den förbrukning som då blir av att fläktmotorn fortsätter att gå på 3:ans fläktläge är då ca 12-13 watt ifh till ca 9-10 watt om den nu endast går på s.k avkännarfart då den knappt märks men ändå roterar luften svagt för att kunna känna av innetemperaturen i huset, eller sett till att du har tryckt på den röda on/off-knappen och stängt av pumpen helt, för då drar den ca 8 watt i stand by-förbrukning om man inte drar ur stickkontakten alt slår av strömbrytaren.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 22 maj 2008, 20:03:02 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #115 skrivet: 23 september 2008, 09:58:43 »
Med anledning av att jag vid ovan omnämt tillfälle hade en Etechmätare som visade en felmätning pÃ¥ ca 10-15% sÃ¥ vill jag härmed revidera uppgifterna om strömförbrukning för Toshibapumpen. :) Stand by-förbrukningen ligger alltsÃ¥ pÃ¥ 30 watt, och förbrukningen vid resp innerdelsfläkthastighet är dÃ¥ för fläktläge 1 = 4 watt, 2 = 7 watt, 3 = 10 watt, 4 = 14 watt, och 5 = 18 watt. 

Mvh Raffen.

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #116 skrivet: 11 oktober 2008, 12:24:50 »
Jag upptäckte ju också att trågvärmekabeln som är på ca 75 watt och ligger på en termostat går in och värmer redan vid 4-5 +ºC vilket jag tyckte var lite störande, jag såg att när utetemperaten gick ned till ca +5 ºC så ökade stand by-förbrukningen från 8 watt till 80-82 watt och det finns ju ingen anledning att den går in så tidigt alls egentligen, så den fick jag koppla ur t.v.
Utetemperaturen har ju legat mellan ca 2-5 + ºC på kvällar och nätter och med kabeln urkopplad så drog pumpen f.ö mellan ca 160-220 watt vid de olika utetemperaturerna och på 3:ans fläktläge, så det kan man verkligen kalla för en riktigt billig uppvärmning alltså.
Hej Raffen.
Jag är av annan åsikt angående värmekabeln. Den verkar behövas. På ras10skvp-nd kommer jag inte åt nån kontakt till värmekabeln. Enligt uppgift ligger den på termostat och kopplas in vid +6grader (strategiskt korrekt då cop-värdet anges för +7grader).
Kolla invÃ¥r pump igÃ¥r vid +8 ºC. Dagen började med -2 ºC och bilden är tagen vid 4-tiden pÃ¥  eftermiddagen. Pumpen var helt igenbakad med is och utrymmet kring fläkten började fyllas. Botten var isfri tack vare värmekabeln.
mvh Sebbe

Hej Sebbe!  Ja vi har ju dÃ¥ tydligen lite olika Ã¥sikter om när värmekabeln verkligen behövs Sebbe. Min termostat till värmekabeln pÃ¥ pumpen slÃ¥r till vid ca +5ºC, sÃ¥ den har jag kopplat ur. Jag har dessutom lagt in en 2 meters värmekabel 10 watt/meter precis vid sidan om den befintliga 75 watts värmekabeln som redan ligger pÃ¥ plats i trÃ¥get, detta eftersom jag anser att det räcker gott med den svagare värmekabeln isf vid mina breddgrader. Den har jag dÃ¥ lagt in via min numera välkända strömbrytare inne i huset istället tillsammans med min värmekabel till min behÃ¥llare för kondens/avfrostningsvattnet. Jag räknar med att behöva slÃ¥ till värmekablarna vid ca 0-5-6 minusgrader beroende pÃ¥ väderlek.
Detta att din pumps utedel ser ut som den gör här med kraftig frostbildning innebär ju inte alls att det behöver vara nödvändigt att värmekabeln är driftsatt ju, eftersom t.ex vid avfrostning så är ju vattnet som rinner ned i tråget uppvärmt och det är därmed en väldig skillnad på pumpens tråg och pumpens förångardel vad det nu gäller ev is/frostbildning ju. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #117 skrivet: 12 oktober 2008, 16:54:25 »
Raffen - efter att ha sett bilder på ditt hempuleri måste jag erkänna att jag är mer förskräckt än imponerad. Hoppas du berättar om dina harakiri-kopplingar för kylkalle ifall han eventuellt behöver serva din värmepump i framtiden. Det är en montörs mardröm att hitta en extra strömtillförsel i en maskin man har försökt göra strömlös.

BTW - Ta en titt pÃ¥ min avatar. Panasonic vid +12'C. Undrar om den behöver värmekabel eller ej  ;D
« Senast ändrad: 12 oktober 2008, 17:52:05 av sebbe »
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8466
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #118 skrivet: 12 oktober 2008, 17:47:31 »
Ett par kilo is till pÃ¥ den sÃ¥ fÃ¥r du nog spika fast träväggen lite till  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Super Daisekai 16 (RAS-B16SKVP-E)
« Svar #119 skrivet: 12 oktober 2008, 19:12:11 »
Raffen - efter att ha sett bilder på ditt hempuleri måste jag erkänna att jag är mer förskräckt än imponerad. Hoppas du berättar om dina harakiri-kopplingar för kylkalle ifall han eventuellt behöver serva din värmepump i framtiden. Det är en montörs mardröm att hitta en extra strömtillförsel i en maskin man har försökt göra strömlös.
BTW - Ta en titt pÃ¥ min avatar. Panasonic vid +12'C. Undrar om den behöver värmekabel eller ej  ;D

Hej Sebbe!  Jag förstÃ¥r inte riktigt vad du hÃ¥ller pÃ¥ och gnäller om egentligen Sebbe. Mina pumpar har ingen extra strömtillförsel, var fÃ¥r du allt ifrÃ¥n egentligen?? Sc:,h Mina pumpar är korrekt anslutna via jordad stickpropp, och drar man ur stickproppen till resp pump sÃ¥ är resp pump helt strömlös förstÃ¥r du Sebbe. Märkvärdigare än sÃ¥ är det faktiskt inte vet du ;)
Om det är värmekablarna du syftar på i mitt tidigare inlägg till dig så är de naturligtvis elektriskt anslutna till pumpens utedel i sedvanlig ordning, det är bara med den skillnaden att jag har möjlighet att bryta dem (slå till eller från kablarna) med min strömbrytare från insidan av huset, vilket jag tycker är till en stor fördel, och sparar dessutom en mängd energi. Dessa kablar blir givetsvis också helt strömlösa såväl som övriga pumpen när man drar ur den jordade stickproppen, så det är ju inget konstigt alls med kablarna ju, även om nu detta kanske blev/lät lite väl avancerat för din del Sebbe. Och är det något mer du undrar över eller vill veta så får du väl höra av dig igen. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 12 oktober 2008, 20:18:21 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!